Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 138242 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Seb macahan  
#388083 Jag undvek tråden: Leva på lite eller ekonomisk frihet? bara för att jag kände att den får nog mitt grubblande att te mer fart. Nu är inte jag så gammal (36år) men det kanske finns något o lära ändå?
Jag känner faktiskt nästan alltid att jag är lycklig. Det gjorde jag inte för några år sen. Mitt recept var att sluta o ställa så många kriterier för vad jag vill ha och behöver och vad ska ändras. Nu finns det nog dom som tycker jag har en hel del "prylar" och jag instämmer. Men tror det viktigaste är o hitta lycka i vardagen, oavsett om du har ekonomisk frihet eller måste jobba. För att bli lycklig måste man ha lite o sträva mot. Blir man lycklig bara för man slipper jobba? Nej det tror inte jag. Tricket är o hitta något som ger inkomst som är roligt (för det mesta). Jag har dagar då ingen skulle vilja byta sits med mig gigantiska högar med utgifter och kunder och anställda som ringer o frågar var man är, då vill man helst bara blunda o försvinna, men jag har också dagar då allt är på topp och kassan är mer än god. Och så håller det på i "ekorrhjulet" "upp´s & down´s. Men jag är dock ändå lycklig. Mitt tips (vilket får mig o hålla mig balanserad) prova o vara lite "rebell". Ska momsen vara inbetald den 12:e så ligg inte o ha magont för att du inte hinner. Gör det den 13:e eller 14:e i stället. Ingen hänger dig för det om det händer nån gång. Detta är bara ett exempel som kan appliceras på vilket "måste" som helst. Givetvis finns det åtagande som man måste sköta men ibland är det nyttigt tror jag att bestämma själv, då känner man sig inte så låst.
Ibland när jag känner att nu är det bara för mycket vilket kan vara nån gång per månad när allt hopar sig, (den plikttrogna kavlar upp armarna o kämpar på) jag vänder på det hela. Den dagen tar jag "ledigt" fiskar med barnen, åker o gör nått med familjen, går ut i skogen o röjer eller något annat som jag har sett fram emot o göra. Dagen efter känner jag mig nöjd över att ha kontroll över mitt liv och tar tag i "måstena". Tror detta hjälper mig att inte bränna ut mig. MÅNGA har undrat hur jag orkar o stressa, jobba sent och en telefon som ringer konstant och jag tror att ovan nämnda tips är en stor faktor. Jag äger mig själv, ingen annan. Visst banken, skatteverket, kunderna, myndigheter men dem kan försöka äga mig, utan mig har de inga krav och som sagt, du blir aldrig straffad för någon dags försening. Är man i stället ärlig mot sin omgivning och förklarar som det är så vinner man oftast respekt och förståelse. Och man känner sig nöjd över att ha kontrollen.
Börja varje vecka med att lova er själva något i stället för o lova "alla" andra. Tex denna vecka ska jag: Gå ut o plocka svamp, motionera, jaga, gå på bio, fiska, göra färdigt altanen eller vad man nu ser fram emot. Låt inga andra löften gå över detta. Men man kan för all del lova andra saker men ditt eget löfte är prio 1. Jobba har man hela livet på sig o göra så man hinner det också.
Tro nu inte att jag anammar en slapp livsstil, definitivt inte. Jag undrar ibland om jag inte har någon "bokstavskombo" och har alltid minst 1 eller 2järn för mycket i elden, men jag kan också unna mig kvalitetstid då jag verkligen njuter och jag vet att jag har gjort mig "förtjänt" av den.
Släpp tvätten, vindfällen, eller vad det nu är o njut några timmar. Du ska leva ett helt liv så de där timmarna i veckan har man all rätt o ta vara på. Annars kraschar du till slut och inget blir gjort i stället, för en lång tid. Det kanske man ska fråga sig om man har tid till?
En träningscoach sa i radion för ett tag sen till en lyssnare som påstod att hon inte hade tid o träna ett par ggr i veckan. Coachen svarade -Har du tid att inte träna? Han menade att lägga 1,5-2,5 timmar/vecka och du med stor sannolikhet både förlänger ditt liv och får mer ut av det under tiden. Har du råd o mista det?
Gäller samma sak med avkoppling och njutning. Gå allra längst in i dig själv och fundera över vad blir jag glad över. Vad det nu kan vara så se till att du får göra det. Tycker du inte att du har tid så se till o skapa den tiden. Min fru har gått ner till 50% för o ha tid med våra hästar. Hon är en mycket lyckligare människa med detta. Visst har vi mindre o röra oss på men vem blir lycklig av pengar och fina bilar o resor. Umgås med varandra vinner över alla prylar i världen!
Och till @Hema och @moos73 jag hoppas verkligen att ni kan hitta de små guldkornen i vardagen och börja hitta en väg mot ett gladare liv, ingen är värd att känna sig missmodig. Har ni kämpat på så ni lyckats komma dit ni nu verkar vara så är ni mer än förtjänta av lite gladmod och lycka! Håller tummarna för det.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

surjämten  
#388090 Ja, med prioritering kan man börja med "må bra sakerna".
Tittade på fråga doktorn i går. Olof Röhlander var gäst.
Har inte haft mycket till övers för alla dessa föreläsare som åker land o rike runt men han hade förvånansvärt kloka ord om bl. a. vad vi gör med tid o livet.
Han kommer ut med boken Konsten att njuta av livet och ändå få saker gjorda.
Jag ska snarast beställa den på biblioteket för att se om den är något för en relativt nybliven pensionär ??

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

mooos73  
#388091 Blev 1 månads sjukskrivning, kurator och antidepressiv medicin.

Vet av tidigare erfarenhet att naturen och fysisk aktivitet hjälper men just nu finns inte orken och skallen är inte helt med heller så det får vänta lite. Vill ju vara skapligt klar i huvudet innan man går lös med en motorsåg annars kommer nog olyckan ganska fort.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Chemgineer  
#388092 Gå dit utan såg. Lyssna på din skog, njut bara av att vara i den, det får vara nog. Promenaden i sig kan vara arbete nog, och när du väl orkar, då finns den ju kvar. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Bax  
#388094 Ett metspö eller pimpelspö brukar vara bra för knoppen.
Eller bara små promenader, du behöver ju inte ge dig på sågen det första du gör.

Avatar Fallback

Re: Sv: Att må "dåligt".

Bengt.Svensson  
#388098
Bax skrev:Ett metspö eller pimpelspö brukar vara bra för knoppen.
Eller bara små promenader, du behöver ju inte ge dig på sågen det första du gör.

Sant, nu är bästa tiden att njuta av skogen (lagom varmt och inga mygg). Ta en promenad i vårsolen, klipp lite dubbeltoppar i någon plantering, lyssna på fågelsymfonin. Det är sånt jag gillar att göra som avslappning (gillar inte att bara ligga stilla).

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Umea  
#388220 Så bra att du mooos73 sökte hjälp.

Ta det lugnt Vila och samla kraft. Gör det du orkar med och tycker om.

Så småningom vänder det och känns bättre.

Krya på dig mooos73 och alla Ni andra som inte mår bra !

Va rädd om er !

Vänliga hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Kse  
#388224 Mycket bra skrivet @Seb macahan , känner precis igen mig.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#388228 @Seb macahan nu kanske du menade @Bema men annars håller jag med att man bör prioritera sin tid.

Oftast tycker jag att det är alla olika måsten som ligger och tynger, som kan va mycket jobbigare än att faktiskt jobba. Slarva med sömnen är en bra biljett till problem.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Seb macahan  
#388471 Precis @hema jag menade @bema. Svårt det här med lika "nick".

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

mooos73  
#389220 Första veckan med medicinering avklarad. Blev mest ryggläge då kroppen och skallen inte riktigt var med.

Fick ett brev från sjukvården idag att det är minst 3 månaders väntetid på att få träffa en kurator som var en del av läkaren ordination.... ja vad ska man säga???

Tog mig samman och tog en lunch med chefen idag, ville ge honom lite djupare info om mitt läge än vad jag gjorde på telefon den dagen jag blev sjukskriven. Kändes mkt bra att komma ut en stund och möttes av stor förståelse så det var en bra lunch.

Är värdelös på att baka men duktig på att laga mat men av någon konstig anledning så det enda jag haft lust med sista veckan är att baka bröd och det har jag gjort 2 gånger och resultatet har blivit jättebra!!! Ibland önskar men att man var psykolog så man skulle förstå sig på sig själv. Varför helt plötsligt denna längtan av att baka bröd???
Funderar på om det är någon primitiv tanke på att "få ihop till sitt dagliga bröd"??? Vet inte hur jag ska förklara men ungefär "så länge det finns bröd på bordet behöver man inte gå hungrig" Behöver inte baka av den anledningen för hela frysen är full med mat och jag har råd att köpa bröd eller vad jag nu behöver. Man som sagt, blir inte klok på mig själv, varför den plötsliga längtan av att baka bröd???

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

mooos73  
#389222 Inte min mening att kapa din tråd @bema, hur går det för dig????

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

sundelius  
#389228 Vad gott att du har en bra och förstående chef :-BD
Baka på och grubbla inte varför du gillar det. Gör det du mår bra av så kommer det att gå "framåt"

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389238
mooos73 skrev:Man som sagt, blir inte klok på mig själv, varför den plötsliga längtan av att baka bröd???


Fint att du har bra kontakt med chefen. Det finns ett bra forum, terapisnack.com där du kanske kan få svar på brödterapin.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389245 @Seb macahan
Bra inlägg med många kloka ord, din beskrivning av din attityd för arbetet med firman skulle kunna vara skriven av mig, jag hade full rulle och var alltid pigg och glad och fylld av arbetslust tills jag en dag inte pallade med det helt plötsligt :???:
Det bara blev så, även om jag inte tyckte att jag stressade eller kände mig överhopad av jobb.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).