ATV och UTV i skogen

Vilken ATV är bäst i skogen

66 inlägg 66933 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
stihl  
#37342 Vad jag mena är bilfälg med däck om det finns någon bilfälg med samma bulltcirkel som atv

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#37687 Förstår inte vitsen.
Måste du prompt använda bildäck/fälg så varför inte montera det på bil istället för atv...?
Gjorde jag tidigt 70-tal.
Duett. extra växellåda från en rover svetsades fast bakom ordinarie, i med ettan.
Bultade fast bromsskivor på bakhjulen å på med ett par till hjul, dubbelmontage.
Den maskinen ryckte loss stubbar likt ingenting....

En ATV idag kostar peng, måste du bygga å testa så varför inte hellre satsa på skrotmarknaden...?

Avatar Fallback
nexon  
#38751 När jag köpte min yamaha kodiak 450. Sa säljaren att om jag skulle byta däck så var det tvunget att ta samma storlek då det blev fel i diffar och drivning om man tog en större storlek eller mindre.. Vet inte om det stämmer.

Jag anser att yamaha är fyrhjulingen för skog. Hondas ser och verkar vara stela och för kompakta. Men det är jag det.

Avatar Fallback
amcore  
#38805
nexon skrev:När jag köpte min yamaha kodiak 450. Sa säljaren att om jag skulle byta däck så var det tvunget att ta samma storlek då det blev fel i diffar och drivning om man tog en större storlek eller mindre.. Vet inte om det stämmer.

Jag anser att yamaha är fyrhjulingen för skog. Hondas ser och verkar vara stela och för kompakta. Men det är jag det.


kan det verkligen stämma? har 26" i original däck och har nu 28", på bildäckena till atvn har jag 17/45/215 så dedär med att man måste ha samma storlek är nog nåt påhitt! på lantbrukstraktorer kanske men inte på en atv, man brukar annars kompensera variatorn med ett variatorkit när man har på större däck

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38822 Om olika däckstorlek är ok eller inte beror helt på konstruktionen till 4-hjulsdriften. Om den är spärrad 50-50 fram o bak så måste man ha samma storlek eller storleksförhållande rättare sagt mellan fram- och bakhjul för att undvika att mittdiffen knyter sig.

Samma sak med 4x4 bilar med separat fördelningslåda som spärrar 50-50.

Avatar Fallback
nexon  
#38961 ja jag vet inte. Det var vad säljaren sa till mig, men och andra sidan så var han från norge......

Kanske skulle ägna en stund på google på det....

Användarvisningsbild
totte  
#38981 Det låter som rena nyset att man inte skulle kunna ha en annan hjuldimension än original, det kan helt enkelt inte finnas några tekniska skäl för det. Däremot är det som nån har sagt så att med låst 50-50 4WD så måste man ha samma dimension fram och bak, sen om det är mindre eller större än originalen gör bara en viss skillnad i hastighet och dragkraft.

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39630 Palms har rätt! Det går aldeles utmärkt med andra storlekar än original, förutsatt att man inte ändrar det rullomkrets förhållande som är original. Din däck handlare bör (om det är en skicklig sådan) kunna hjölpa dig med vilka däck du kan ha istället. Men laborera inte själv utan att du först har skaffat fram fakta om din atv. Det är dyrt med fördelningslådor!

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Tomas88  
#550835 Väcker upp en gammal tråd.
Har idag en MC-reggad Kymco MXU 500 som jag använder en del i skogen med en timmervagn.
Har börjat titta efter något nytt eller nyare med bättre markfrigång, servostyrning och insprutning.
Prio är alltså något som klarar terräng bra. Förutom detta har jag tänkt införskaffa ett plogblad för att kunna ploga 1 km grusväg och hemma runt verkstad osv.
Vad har ni för råd när det gäller val.
Har tänkt som så att det skall vara ett märke där jag har nära till återförsäljaren (om det inte finns mycket goda själ att välja något annat).
De märken som står till buds är då:
CF-moto, Yamaha, TGB, Suzuki, Kymco och Can am

Har fått offert på en Grizzly 700 med hasplåt, plogblad och Griper ATV kedjor. Terrängreggad
101 300 kr ex moms
126 625 kr inkl moms

Har varit hos Can am åf som är en bilaffär (kronobergs bil) men han som kunde ATV var sjuk så därifrån har jag inget att jämföra med.
Tänkte åka till åf som har Suzuki, TGB och Kymco på fredag.

Har börjat fundera på detta med registreringsformen också. Hade helst haft en traktorreggad, men då stiger priserna. Yamaha skall ha ca 15000kr extra. På CF har jag förstått att det bara är ett tillägg på 4000kr men jag är lite tveksam till CF.

Vad har ni för råd?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Ent  
#550869 Jag vet inte om Cam-Am Outlander Pro (450, 570 eller 650) är det absolut bästa, men traktorregistrering är förhållandevis billig och de har lägre lågväxel än vanliga Can-Am. Jag har en - 17 450 med traktor A reg. Den har funkat alldeles utmärkt. Har skrivit om den i flera trådar här.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

skogsbonne  
#550903 Åk och kika på can am, finns nästan inga terrängmodeller så lite svårt att jämföra pris mot traktor men det är inte mycket påslag.

Nyare årsmodeller av outlander 570 har samma motor som 650 så det är bara att köpa en "map" av maptun så blir det lika mycket hästar i 570:in som 650:in :-bd

Kör med en 650 pro framför en avestavagn och är helnöjd, bytte från grizzly 700

Satsa på en märkesmaskin och undvik övriga märken (cf, tgb, kymco)

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Ent  
#550917
skogsbonne skrev:Åk och kika på can am, finns nästan inga terrängmodeller så lite svårt att jämföra pris mot traktor men det är inte mycket påslag.

Nyare årsmodeller av outlander 570 har samma motor som 650 så det är bara att köpa en "map" av maptun så blir det lika mycket hästar i 570:in som 650:in :-bd

Kör med en 650 pro framför en avestavagn och är helnöjd, bytte från grizzly 700

Satsa på en märkesmaskin och undvik övriga märken (cf, tgb, kymco)


Jag trodde att man kunde köpa Pro-modellerna antingen som traktor (B numera) eller som terrängreg?

Ang 570 vs 650, visst är det väl än så länge bara 2019 650 som har det nya bredare chassit, böjda A-armar osv? Dessa har elektronisk gas med olika körlägen, sport, normal och work. Ska visst bli lenare mjukstarter vilket på Can-Am är lite sämre än på ex. Yamaha som har centrifugalkoppling. Men kanske även 570 har denna elektroniska gas?
Senast redigerad av Ent mån 11 feb 2019, 23:26, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

uffejohan  
#550925 Jag kör med Honda Foreman i skogen, hydrostat med stel bakaxel. Fantastisk skogsmaskin, allt är fräscht efter många timmar i skogen. Jag tycker dessutom hydrostaten är oslagbar på en arbetsmaskin och kraften i en 500-kubikare är fullt tillräcklig. Ranchern med direktinsprutning och delad bakaxel är smidigare vid småkörningar runt gården.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Tomas88  
#551004 Jasså man kan "chippa" fyrhjulingar också 🙂 Men antar att garantin försvinner då...

Ang Honda. Provkörde en Honda (minns dock inte vilken modell) på Elmia skogsmässan. Minns att jag upplevde att den kändes stel och ryckig. Men då lär det ju inte varit med hydrostat.

"Satsa på en märkesmaskin och undvik övriga märken (cf, tgb, kymco)"
Ja det är jag väl inne på också. Men Kymco är väl ändå ganska etablerat? Jag har ju som sagt själv en Kymco MXU 500 -08 och kan egentligen inte klaga så mycket. Det som har strulat under de åren jag haft den är bara förgasaren. Nu behöver styrleder bytas också men det får man väl räkna med på en +10år gammal maskin.

Can am 650 Pro och Honda Foreman borde jag alltså kolla in!

Bara för att jag är nyfiken. Vad skulle hända om man kör på allmän väg med en terrängreggad ATV och blir tagen av polisen?

(Någon moderator som ser detta kanske har lust att flytta tråden till ATV-delen i stället, känns som att den hade passat bättre där)

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Ent  
#551009 Om man bor på vischan och kör något timmerlass då och då eller annars färdas med sunt förnuft måste väl sannolikheten för torsk vara minimal. Men, jag har ingen aning om vad påföljden blir om man har otur. Ej heller om vagnskdeersättningen påverkas vid en olycka.

Men inte att förglömma, traktorreggade ATV har blinkers, speglar och släpvagnskontakt så att man kan hänga på en bakljusramp på vagnen när man färdas i mörker. Blinkers och varningsblinkers är väldigt tryggt om man jobbar längs vägkanten. Personligen skulle jag inte vilja gå tillbaka till terrängreg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).