Socialt (mer om oss)

Trevliga bruksmiljöer - besökstips

18 inlägg 8819 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trevliga bruksmiljöer - besökstips

Torbjörn Johnsen  
#388116 Jag vet inte om det finns någon liknande tråd på skogsforum men jag startar i alla fall en där vi kan lyfta upp de fantastiska bruksmiljöer som finns runt om i landet. Många har anknytning till skog på något sätt. Skogen bidrog med kol till järnbruken och skogsindustrin bidrog sen med egna bruk om än lite senare. Många av de äldre bruksmiljöerna är fina besöksmål. Ibland finns det trevliga fik och matställen och det kan också finnas intressanta museer. Det som har slagit mig är att trots mycket farande kors och tvärs i landet så finns det väldigt många pärlor som jag inte känner till. Så jag tänkte att vi kan hjälpas åt här att lyfta upp en bruksmiljöer väl värda ett besök. Bilder, länkar, egen text. Allt är värdefullt.

Själv börjar jag med en historisk och fortfarande aktiv bruksmiljö här i Jönköping, eller rättare sagt i Huskvarna. Här har bedrivits industriell verksamhet mer än 350 år och det finns fortfarande en modern tillverkningsindustri i de gamla byggnaderna. Och museet kan jag varmt rekommendera för er som inte besökt Husqvarnas Fabriksmuseum ännu.

Den gamla Smedbyn som ligger vid Husqvarnafabriken hyser idag en del konstnärer


Bild över Husqvarnas bruksområde. Närmast kraftverket och entrén till museet, bakom ligger motorsågsfabriken.


Öppettiderna för Husqvarnas Fabriksmuseum


Gamla smedjan till höger och fabriksmuseet till vänster


Idag är det inte mycket av Huskvarnaån som passerar i den gamla fåran. Det mesta går genom turbinerna.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Trevliga bruksmiljöer - besökstips

Sandström87  
#388124 MoDo museet i Moliden. Kan va ett tips.

Avatar Fallback

Re: Trevliga bruksmiljöer - besökstips

Carlfritidshuggare  
#388125 Bruksmiljöer är trevliga. Forsviks bruk i Västergötland tycker jag är trevligt.

http://www.forsviksbruk.se/sv/Vastarvet ... viks-bruk/

Trevligt att strosa runt i.

Minns inte Forsviks historia så väl men tror det gjutits mycket där, bland annat brunnslock och möjligen lyktstolpar(?). I äldre tider gick det nog åt skog till det men närheten till vatten är också viktig.

Annars är väl kopplingen till skog inte bättre än att min morfar högg "tyskved" i Forsviks skogar någon av de första krigsvintrarna. Sades i alla fall vara ved till Tyskland.

Avatar Fallback

Re: Trevliga bruksmiljöer - besökstips

Elfving  
#388135 Norrbyskär i södra västerbotten:
http://www.norrbyskar.se
En gång i tiden Europas största sågverk. Ett trevligt besöksmål en vacker sommardag, både resterna av industrin och arbetarbostäderna är besöksvärda.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Trevliga bruksmiljöer - besökstips

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388167
Carlfritidshuggare skrev:Bruksmiljöer är trevliga. Forsviks bruk i Västergötland tycker jag är trevligt.

http://www.forsviksbruk.se/sv/Vastarvet ... viks-bruk/

Trevligt att strosa runt i.

Minns inte Forsviks historia så väl men tror det gjutits mycket där, bland annat brunnslock och möjligen lyktstolpar(?). I äldre tider gick det nog åt skog till det men närheten till vatten är också viktig.

Annars är väl kopplingen till skog inte bättre än att min morfar högg "tyskved" i Forsviks skogar någon av de första krigsvintrarna. Sades i alla fall vara ved till Tyskland.


Det som skrivs om Forsvik i Arn-böckerna lär i alla fall vara uppdiktat från början till slut och således inte vara det minsta historiskt korrekt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Trevliga bruksmiljöer - besökstips

Vardon  
#388184 Ågs bruk i nordöstra hörnet av bergslagen är ett fint bruk anser jag. Dels är det ganska nära till Vintjärns gruva för malm och även till Korsån där tackjärnet bearbetades.

Något som är skoj med Åg är att när man stängde hyttan så låste man i princip dörren och gick hem. Revs en del efter 2a världskriget men väldigt mycket är intakt med verktyg och annat.
Bild


I närheten finns även klassisk dalafäbod

Bild


Och är man där och åker kan följa den gamla järnvägen från Linghed över mot norrsundet, DONJ med flera bruk och även åka veterantåg mellan Jädraås (gammalt bruk) och Tallås där även en del rullande material från Åg finns bevarad.
http://www.jtj.org/

Bilder är inte mina egna utan länkade från nätet.

Avatar Fallback

Re: Trevliga bruksmiljöer - besökstips

Carlfritidshuggare  
#388305
Niking skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Bruksmiljöer är trevliga. Forsviks bruk i Västergötland tycker jag är trevligt.

http://www.forsviksbruk.se/sv/Vastarvet ... viks-bruk/

Trevligt att strosa runt i.

Minns inte Forsviks historia så väl men tror det gjutits mycket där, bland annat brunnslock och möjligen lyktstolpar(?). I äldre tider gick det nog åt skog till det men närheten till vatten är också viktig.

Annars är väl kopplingen till skog inte bättre än att min morfar högg "tyskved" i Forsviks skogar någon av de första krigsvintrarna. Sades i alla fall vara ved till Tyskland.


Det som skrivs om Forsvik i Arn-böckerna lär i alla fall vara uppdiktat från början till slut och således inte vara det minsta historiskt korrekt.
/Niklas


Nej, Arn-böckernas Forsvik är bara dikt såvitt jag vet. Letar man efter sådant blir man nog besviken. Men jag har kopplingar i bygden där Arn-böckerna i övrigt utspelas. Om inte annat var det kul att göra utflykter och se en del av platserna. Forsvik är "modern" historia och på riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Trevliga bruksmiljöer - besökstips

totte  
#388309 Uppe i Västerbotten finns ju Olofsfors, inte bara skogsmaskinband utan också bruksmuseum. Värt ett besök.

Användarvisningsbild

Re: Trevliga bruksmiljöer - besökstips

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388323
totte skrev:Uppe i Västerbotten finns ju Olofsfors, inte bara skogsmaskinband utan också bruksmuseum. Värt ett besök.


Hehe man var lite för sent ute....

Olofsfors bruk kan man verkligen rekommendera, samt norrbyskär som redan nämnts.

Avatar Fallback

Re: Trevliga bruksmiljöer - besökstips

k_h  
#388351 Drar vi oss söderut så finns Ebbamåla bruk i Blekinge.

Användarvisningsbild

Re: Trevliga bruksmiljöer - besökstips

Hammaren  
#388422
Vardon skrev:Ågs bruk i nordöstra hörnet av bergslagen är ett fint bruk anser jag. Dels är det ganska nära till Vintjärns gruva för malm och även till Korsån där tackjärnet bearbetades.

Något som är skoj med Åg är att när man stängde hyttan så låste man i princip dörren och gick hem. Revs en del efter 2a världskriget men väldigt mycket är intakt med verktyg och annat.
Bild


I närheten finns även klassisk dalafäbod

Bild


Och är man där och åker kan följa den gamla järnvägen från Linghed över mot norrsundet, DONJ med flera bruk och även åka veterantåg mellan Jädraås (gammalt bruk) och Tallås där även en del rullande material från Åg finns bevarad.
http://www.jtj.org/

Bilder är inte mina egna utan länkade från nätet.

Kul att du lyfter detta tycker en Linghedsbo! :smile:

Avatar Fallback

Re: Trevliga bruksmiljöer - besökstips

Carlfritidshuggare  
#388440
Hammaren skrev:
Vardon skrev:Ågs bruk i nordöstra hörnet av bergslagen är ett fint bruk anser jag. Dels är det ganska nära till Vintjärns gruva för malm och även till Korsån där tackjärnet bearbetades.

Något som är skoj med Åg är att när man stängde hyttan så låste man i princip dörren och gick hem. Revs en del efter 2a världskriget men väldigt mycket är intakt med verktyg och annat.
Bild


I närheten finns även klassisk dalafäbod

Bild


Och är man där och åker kan följa den gamla järnvägen från Linghed över mot norrsundet, DONJ med flera bruk och även åka veterantåg mellan Jädraås (gammalt bruk) och Tallås där även en del rullande material från Åg finns bevarad.
http://www.jtj.org/

Bilder är inte mina egna utan länkade från nätet.

Kul att du lyfter detta tycker en Linghedsbo! :smile:


Såg väldigt fint ut. Jag har länge funderat på att ta omvägen via Bergslagen från Stockholm till Västergötland just för att få se mer av bruksbygden. Blev inte precis avskräckt av de bilderna.

Användarvisningsbild

Re: Trevliga bruksmiljöer - besökstips

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388468
Carlfritidshuggare skrev:Såg väldigt fint ut. Jag har länge funderat på att ta omvägen via Bergslagen från Stockholm till Västergötland just för att få se mer av bruksbygden. Blev inte precis avskräckt av de bilderna.

Det finns massor av trevliga bruksorter i Bergslagen. Ett intressant ställe är t.ex. Riddarhyttan med Röda Jorden, ett skogsområde där man framställde järn redan för 2000 år sedan.

Avatar Fallback

Re: Trevliga bruksmiljöer - besökstips

alias  
#388481
k_h skrev:Drar vi oss söderut så finns Ebbamåla bruk i Blekinge.


Drar man sig där neråt så kan man stanna utmed väg 23 på Huseby Bruk (skådeplatsen för Husebyaffären på 50- eller 60-talet).Tror även att Bergqvara Gård har öppet för kaféverksamhet eller dylikt, är dock inte säker. Däremellan hittar man även Kristina Nilssons barndomshem Snugge.

Kör man väg 122 så kan man fika på Korrö (gammal kvarn och sågmiljö med restaurang mot vattnet).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Trevliga bruksmiljöer - besökstips

Vardon  
#388485
Hammaren skrev:Kul att du lyfter detta tycker en Linghedsbo! :smile:


Får väl anse mig lite partisk eftersom jag har skogen på de trakterna. Kan väl även erkänna att det är vår fäbodstuga som jag hittade bild på via google bildsök, av nån jag inte har en aning om vem det är som fotograferat.

Dock är det väldigt fin miljö där med mycket teknik bevarad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).