Öppna kategorin

Leva på lite eller ekonomisk frihet?

124 inlägg 45571 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

husqvarna_med_sthil  
#377747
Skogsjanne skrev:Flikar in en länk som är lite på ämnet om någon är intresserad, kollar man vidare på bilderna så finns det lite text att läsa om personen i fråga. Hermitary.com har massor med artiklar om människor som lever eller har levt lite mer alternativa liv, väldigt intressant läsning. Har själv funderat en hel del på det här redan från tidig ålder, är dock nöjd med tillvaron för närvarande, hälsan är god och jag har något intressant att göra på dagarna, begär inte mer. :)

http://www.carlobevilacqua.com/html/album.php?id_album=23#


Intressant iaf rent fotografiskt !

Elmia
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

mooos73  
#387608 Bo i grotta går ju bra när man inte har -30 grader på vintern.!!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Davvi  
#387703 Intressant ämne för ännu en som brottas mellan konsumtion och hållbarhet.. Fokuserar själv på att amortera bort smålånen och känner tack och lov ingen dragning till nya bilar eller måste att ha det senaste av allt. Däremot tenderar väl blocketfynden att ta allt mer plats på tomten till sambons förtret :mrgreen:

Visserligen är säkert maten en stor utgift för många, men nog äter jag hellre idag en god varierad kost än jagar extrapriser för att kunna lägga pengar på hög för i morgon..

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

loppan  
#387730
Davvi skrev:
Visserligen är säkert maten en stor utgift för många, men nog äter jag hellre idag en god varierad kost än jagar extrapriser för att kunna lägga pengar på hög för i morgon..


Vi lägger i dag ca 12% av den disponibla inkomsten på livsmedel,maten har historiskt sett aldrig vart billigare.
Hushållens ekonomi har kraftigt stärkts i och med jobbskarreavdragen samtidigt som omkostnaderna sjunkt något.
Vad som sticker ut är allt högre boendekostnader då bomarknaden är något galen.

Ett citat från Råd o rön:

Hushållens disponibla inkomst har ökat med 42 procent sedan 1993, från 139 400 kronor till 191 699 kronor. Samtidigt har livsmedelshandelns andel av hushållsbudgeten minskat från 19 procent för arton år sedan till 12 procent i dag.

– För 20–30 år sedan åkte vi svenskar till Danmark och Norge och köpte kött, smör, socker och mjöl, säger Louise Ungerth. Nu kommer norrmän och danskar hit i stället. Och de två länderna ligger nu i topp när det gäller matpriser i Europa, det ser vi av Eurostats statistik. Louise Ungerth tycker inte att maten är dyr – generellt sett:

– Ser vi till böndernas arbete är det ett jättejobb att producera 1 liter mjölk och 1 kg kött. Egentligen är det konstigt att inte maten kostar mer! Men då kommer vi in på ersättningen till bönderna, och det är en annan, jordbrukspolitisk fråga.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

mooos73  
#387781 Det är ju skillnad på mat och mat.
Åta lunch ute 85-110kr/dag. Hemlagad lunchlåda 20-30 kr förutsatt att man har lite eget kött eller fisk i frysen.

Eget älgkött är många gånger ganska dyrt om man räknar på vad älgjakten kostar men det är ju skogsvård och ett intresse också så lite måste det få kosta.
Framförallt är det nyttigt.

Lagar man inte mat från grunden utan kör hel eller halvfabrikat kan snabbt matkostnaderna skena iväg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Davvi  
#387792 Givetvis drar det lätt iväg om man ska äta ute varje dag och i vissa miljöer/arbetsplatser blir det nog ofta så. Skulle man räkna om viltköttet i kronor och ören så hade oxfilé framstått som billigt.. :lol:
Förundras ibland över att människor letar extrapriser på pålägget i butiken men gladeligen lägger till extra lull-lull paketet när dem köper en ny bil...

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

svampbob  
#387797 Gör man inte av med pengarna på det ena viset så gör man det på det andra. Jag har i många år kört billiga bilar och mekat det allra mesta själv. De senaste åren har jag kört väldigt mycket bil och då är det värt att köra en sportmodell med mycket lull. Jag är i skogen tre dagar i veckan och då vill jag inte ha något annat än det bästa.

Det är skillnad på leva på lite och att leva på lite. Det är lättare att leva på lite om allt är betalt och du har en buffert på en miljon eller två. Att leva på lite och ständigt vara illikvid är inte roligt.

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387898 Jo det blir ju enklare när man har mycket på kontot, den gamla klyschan om att ju rikare desto snålare stämmer nog ganska bra :smile:

Sen tror jag nog att det är mer en känsla än vad siffrorna på kontoutdraget som avgör om man tycker sig leva gott eller inte, man kan nog tjäna bra med pengar och ändå gå omkring med magsår i slutet av månaden även om man egentligen har god ekonomi.
Ungefär som med stress, för min del iaf så hade det inget att göra med ökad arbetsmängd utan bara en känsla av att inte hinna med när jag höll på att gå in i den berömda väggen.
Så tror jag att det kan bli med det ekonomiska också, de allra flesta har det jäkligt bra här i Sverige men många går omkring med en känsla av att pengarna inte räcker till.
Det blir ju lite snedfördelning om man letar extrapriser på mat och samtidigt fipplar på den senaste Iphonen där i butiken...

Jag tror att frågan i trådstarten/rubriken har ett enkelt svar, lever man på lite så har man ekonomisk frihet :mrgreen:

Boende, skog och utbildning kan man bortse ifrån tycker jag, men mycket annat kan man ju snåla in på om det behövs.
Sen tycker jag också att om man har råd så är det bara att handla allt man vill ha, man lever bara en gång och då får grannarna tycka vad f*n de vill om man så köper en Lamborghini till att köra till skogs med. Avundsjuka är det värsta jag vet.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

tallen100  
#387943 Ligger nog mycket i det där Palms!
Överflöd av pengar verkar knappast ge lycka om man ser sej omkring, det ger väl iof en trygghet men i regel tar snålheten över och folk lönearbetar mer och mer, och tror ändå inte att dom ska klara sej, i stället för att slå av på takten och "leva" i stället. Lagom är nog bäst i dom flesta sammanhang...

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

tallen100  
#387944 Det är nästan så att folk ses som konstiga om dom väljer att INTE arbeta heltid, nä tror folk skulle försöka att leva lite mer i nuet och skita i vad andra tycker, om förutsättningarna finns förstås.

Ni har väl troligen sett dokumentären om Erik&Sigvard, har ni inte så titta, avsnitten finns på youtube.
Tror dom mådde bättre än många andra, en av dem sa typ att han tyckte att han fick alldeles för mycket i pension,
det är det inte många som säger idag :lol:

Avatar Fallback

Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387992
tallen100 skrev:Det är nästan så att folk ses som konstiga om dom väljer att INTE arbeta heltid, nä tror folk skulle försöka att leva lite mer i nuet och skita i vad andra tycker, om förutsättningarna finns förstås.

Ni har väl troligen sett dokumentären om Erik&Sigvard, har ni inte så titta, avsnitten finns på youtube.
Tror dom mådde bättre än många andra, en av dem sa typ att han tyckte att han fick alldeles för mycket i pension,
det är det inte många som säger idag :lol:


Fasen också är det därför folk tittar snett på mig... Jobbar bara ett par dagar i veckan på mitt pengajobb.

(Jobbar iofs 5 dagar i veckan med mina egna företag, men det vet ju inte alla)

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

sundelius  
#388009
tallen100 skrev:Det är nästan så att folk ses som konstiga om dom väljer att INTE arbeta heltid, nä tror folk skulle försöka att leva lite mer i nuet och skita i vad andra tycker, om förutsättningarna finns förstås.

Ni har väl troligen sett dokumentären om Erik&Sigvard, har ni inte så titta, avsnitten finns på youtube.
Tror dom mådde bättre än många andra, en av dem sa typ att han tyckte att han fick alldeles för mycket i pension,
det är det inte många som säger idag :lol:


När du berättar det där Tallen måste jag berätta en sann historia om min far. Han har arbetat i skogen i stort sett hela sitt liv och för 35 år sedan köpte han den skog jag idag äger. Allt med lånade pengar och räntan var ju lite annorlunda då så det har aldrig funnits mycket pengar när jag växte upp.
När han blev 65 jagade jag honom till en handläggare så han skulle anmäla att han ville ta ut pension. Han kom dit och handläggaren bläddrade fram och tillbaka i papper och på datorn.
-Ja hur mycket får jag i pension, sa farsan
-Du har ju inte tjänat så mycket, blev svaret.
-Det vet jag väl men hur mycket får jag
-Ja du har ju inte tjänat in några ATP-poäng
-Det vet jag det med men hur mycket blir det i månaden
-Ja du har ju inte tjänat något i det nya systemet heller
-Jag vet, men kan du inte säga hur mycket jag får i pension!
-Ja det blir ju bara folkpension då
-Begriper det med men hur mycket är det?
Här skruvar handläggaren på sig och med röda kinder säger han
- Ja trots att du slitit hela livet så blir det bara 4500kr i månaden i pension
Varvid far reser sig upp och utbrister
-Äntligen börjar sötebrödsdagarna! :lol: :lol: :lol:

Skulle vilja varit en fluga på väggen där och se handläggarens min :smile:

När han kom hem till mig frågade jag hur det gått och då berättade han den här historian och la till
-Sen gick jag till konditoriet och köpte kaffe och sillmacka (något han inte gjort på många år), det kostade 42 kr men va fan bryr jag mig om det jag har ju råd nu

Så mitt svar till trådskaparen är nog att det kvittar hur mycket du tjänar, bara man hittar ett sätt som fungerar och man är tillfreds med det. Såklart är nivån individuell men enbart pengar har nog inte gjort någon lycklig :!:

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Fredrik Reuter  
#388472 Hej,
Dök på citatet nedan härom dagen, tycker det kan passa in lite i denna tråd...

Clive Hamilton: Vi köper saker vi inte behöver, för pengar vi inte har, för att imponera på människor vi inte gillar

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

husqvarna_med_sthil  
#388511
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Dök på citatet nedan härom dagen, tycker det kan passa in lite i denna tråd...

Clive Hamilton: Vi köper saker vi inte behöver, för pengar vi inte har, för att imponera på människor vi inte gillar


Citatet är också målet med mycket marknadsföring. "Vi måste få folk att köpa sådant de inte behöver". Jag har detta i någon av böckerna om just marknadsföring. Måste tvunget kolla upp var det kommer ifrån, rätt intressant för man har lyckats stort får man väl ändå säga :grin:

Själv åker jag i gammal bil, försöker skruva själv med alla maskiner, tar hjälp när jag inte kan själv men jag skulle aldrig igen gå och handla en ny Audi eller liknande lyxfordon när jag färdas lika bra i en s80 från början av 2000. Jag var kapitalist jag som ung. Efter ganska många år vid ett välbetalt arbete startade jag eget och höll på att jobba ihjäl mig, minst sagt men tjänade fina pengar men det kom med en insikt, en värdefull insikt om både mig själv och andra människor. Nu är jag nöjd om jag kan betala räkningarna och hålla mig med grejer så jag kan bruka. Vara med familjen och ta reda på oss själva här hemma har prio ett och jag har aldrig tidigare upplevt sådan tillfredställelse men hotet om för lite pengar finns ju där förstås och man kan inte köpa vad man vill hela tiden, likaså med semester. Nu handlar det om att fara till släktingar inom landet snarare än att sticka iväg till Asien för att lyxa en par veckor, men jag vill inte tillbaka för allt smör i Småland !

Det är konstigt hur man kan ändras. Glädjen idag när jag kan lägga en par tusen på en ny gitarr eller något annat, typ jaktrelaterat så är det en betydligt större lycka än när jag kunde handla mera oplanerat. Dessutom har jag fått en känsla för att de verkligt bra prylarna är de som man brukat länge och som håller för det, sedan om färgen är avnött eller att det inte gör sig på bild bryr mig inte alls på samma sätt längre. Sammantaget är jag gladare men har mindre pengar. För 20 år sedan trodde jag att uttrycket "pengar är inte likställt med lycka" var ett påhitt av de som inga pengar hade, snacka om att missta sig.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

tallen100  
#388552 Många vill ju ha en fasad utåt att dom har god ekonomi och ska hålla sej med det senaste, bil, båt, äta på fina restauranger o.s.v. Rätt som det är så ändras förutsättningarna men fasaden ska bestå, och sen kommer tv 3 med
lyxfällan på besök.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).