Servicebyggnader

Huggarkoja

46 inlägg 38059 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggarkoja

husqvarna_med_sthil  
#382716 Jag funderar på att fixa till huggarkojan att ta med efter traktorn till hösten/vinterns huggning. Skulle vara skönt att ha en varm koja att torka handskar i samt till kaffepaus och lunch. Den är gammal och behöver lite vård i virket samt kanske ett nytt drag.
Hur gör ni andra med huggarkojorna, har ni med dem efter traktorn eller bär ni dem på huggarvagnen, hur har ni utrustat dem osv ? Tänkte man kunde få lite tips/inspiration innan man sätter igång i vår/sommar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

Blivande snickare  
#387871 Tror det är vanligast att ha dem på ett eget litet underrede med typ en mittaxel å stödfötter.
Men har bara sett på bilder så vet inte säkert :)

Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

svampbob  
#387874 Så skönt det skulle vara att få äta och dricka inne i värmen samtidigt som klädena torkar. Helst också något soffliknande så man kan sova på maten :grin:

Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

Vardon  
#387878 Bilderna säger en del. En rejäl mila innanför dörren till höger. Brukar göra eld när jag kommer, lägger under lite ved och hugger sedan fram till lunch. Gör en ny eld, värmer matlådan och strax därefter är det varmt.

Jag gillar boggien just nu när man ska köra med den på basvägar, den blir fort hög.

Ett skruvstycke i matbordet hade varit trevligt. Hade jag byggt den idag hade jag gjort en utbyggnad baktill för elverket. Starta elverket och sen starta micron. Idag måste jag värma i bilen och alltid ha rätt bil.

Går att sitta 4 pers i den men då är det trångt.

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

j-eg63  
#387903
1460959183_huggarkoja.jpg
Min koja byggt på kälke dras bakom traktorn fotogenkamin som värmekälla :grin:

Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

rokon  
#387904 Hoppas bilden kommer med

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

husqvarna_med_sthil  
#387921 Roligt med bilder ! Jag ska ta och fototgrafera min också när jag kommer igång. Ska serva maskinerna här hemma först, två bilar och en gräsklippare sedan tänkte jag börja småpyssla kojan. Ska dra fram den ut på vändplanen och fixa med den där, alt ta hem den på gården, finns ju fördelar med det.

Min koja ser ut liknande din Vardon, fast min är brun och utan boggie. Den har stått mellan några träd och sjunkit i marken lite på ena sidan så regnet har kommit åt ena väggen så där behöver jag byta ut virket men det är ju ett snabbt och enkelt jobb.

Har även en kamin innanför dörren som är mot draget. Ett bord och en soffa (jag är kort så jag kan utan vidare ta en tupplur på den) samt en par krokar vid kaminen att hänga upp och torka. Kaminen har ett slätt lock så det går finemang att koka sitt kaffe där om man vill.

Det där med en hållare för elverket bakpå stugan var ju inte någon tokig idé, man kan ju enkelt göra en väggfast låda, endera fästat i metallchassiet eller i träväggens reglar. Enda problemet som slår mig är väl stöldbegärligheten när jag avser lämna kojan på plats för huggningen så jag kan ha huggarvagnen på traktorn. Å andra sidan träffar jag så lite folk på skogen så risken att få det stulet om jag ställer kojan inne på skiftet bör vara väldigt liten. Det vore inte dumt att kunna dra igång en microugn till matlådan :grin: ... man kan ju alltid slå igen verket sedan när man ska äta så man får lugnt en stund runt maten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

Vardon  
#387963 Ja elverk har tänkt mig. Just för att få varm mat det är viktigt för mig.

Kunna dra ner rökröret kan vara vettigt är man kör i skogen. Jag lyfter upp röret, flyttar milan och släpper ner det igen.

Använder även kojan på gården om det sågas i solosågen kan man ha det varmt i kojan, nära och smidigt.

Ska nog strax lägga upp en Djurfinka med samma biggiekonstruktion på blocket , perfekt att göra koja av tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

sundelius  
#388011
husqvarna_med_sthil skrev:Roligt med bilder ! Jag ska ta och fototgrafera min också när jag kommer igång. Ska serva maskinerna här hemma först, två bilar och en gräsklippare sedan tänkte jag börja småpyssla kojan. Ska dra fram den ut på vändplanen och fixa med den där, alt ta hem den på gården, finns ju fördelar med det.

Min koja ser ut liknande din Vardon, fast min är brun och utan boggie. Den har stått mellan några träd och sjunkit i marken lite på ena sidan så regnet har kommit åt ena väggen så där behöver jag byta ut virket men det är ju ett snabbt och enkelt jobb.

Har även en kamin innanför dörren som är mot draget. Ett bord och en soffa (jag är kort så jag kan utan vidare ta en tupplur på den) samt en par krokar vid kaminen att hänga upp och torka. Kaminen har ett slätt lock så det går finemang att koka sitt kaffe där om man vill.

Det där med en hållare för elverket bakpå stugan var ju inte någon tokig idé, man kan ju enkelt göra en väggfast låda, endera fästat i metallchassiet eller i träväggens reglar. Enda problemet som slår mig är väl stöldbegärligheten när jag avser lämna kojan på plats för huggningen så jag kan ha huggarvagnen på traktorn. Å andra sidan träffar jag så lite folk på skogen så risken att få det stulet om jag ställer kojan inne på skiftet bör vara väldigt liten. Det vore inte dumt att kunna dra igång en microugn till matlådan :grin: ... man kan ju alltid slå igen verket sedan när man ska äta så man får lugnt en stund runt maten.

Har du slät ovansida kan du göra som mig. Jag har kvar min snuskburk som man värmde maten i på byggena förr. Den ställer jag på kaminen, sen hugger jag en tank och när jag kommer tillbaka har jag varmt käk =P~

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

husqvarna_med_sthil  
#388212 Bara det torkar upp så jag kan ta upp traktorn utan att haverera vägen så ska rastkojan dras fram och projektet påbörjas ! Först ut blir ena väggen men ska gå igenom virket runt om om det behöver bytas. Sedan har den stått sedan jag och morfar var i skogen och det är drygt 20 år sedan så jag känner ett visst obehag att gå in. Jag tittade in genom fönstret och det hänger fortfarande en huggarblus på kroken innanför dörren och sockerburken står fortfarande kvar på bordet. Undra om nyckeln fortfarande passar i hänglåset eller om jag får klippa. Hur som ska den få fortsatt tjänst i skogsbruket !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

totaya79  
#388318 Intressant tråd som följs med stort intresse. Sitter i samma tåg bara några vagnar längre bak, så att säga. :lol: Skall börja med min huggarkojja senare i sommar om inte Murphy hinner jävlas för mycket. En gammal vakjakts kojja som några pojkar skulle göra bastu av men tappade ilet. Tror det blir hjul under den, kan även bli medar. Den är 150×200 cm invändigt. Tänkt en långbänk på ena sidan och två stolar och ett vägghängd klaffbord samt kamin och någon hylla. Ved/fotogen det får vi se. :smile:
1461182933_foto0402.jpg

1461183147_foto0403.jpg

Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388319 Min lilla etta med kokvrå.
1461183036_20160420_190448.jpg

1461183102_20160420_190520.jpg

Under sofflocket ligger veden.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

Vardon  
#388330 Mycket vackert vedmaskin. Skulle behöva fräscha upp min invändigt. Hoppas det blir ekparkettgolv kvar efter renoveringen så det räcker :)

Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388392
Vardon skrev:Mycket vackert vedmaskin.


Tackar. :grin:

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

husqvarna_med_sthil  
#388397 Jädrans vad fin du gjort den vedmaskin ! Totaya79 du har ett projekt men ack så roligt ! Nu längtar jag tills jag får sätta igång själv, snart så snart !

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar