sön 17 apr 2016, 21:58#387875
Tog måttbandet och mätte lite...främsta hjulen United relativt nya(90-95%) rullomkretsen ca 360cm.(de märkliga är att dessa är 700/45x22.5 och är lika höga som Trelleborg 710/40 x22.5 men ca 3-4cm smalare,kanske som Nokia. men lägger man band anpassade till Trelleborg glappar de lite,därför ja inte vill ha dom bak)
sen dom gamla som legat kedjor på fram ca 350cm Omkrets(de ja uppskatta till 30-40 % men som hade ca 2 cm mönsterdjup som de övriga)vilket är lika dom andra även fast dom ser mer slitna ut(kedjor skapar ett märkligt slitage) och dom nya låg runt361 cm nånting(28 mm mönsterdjup,mindre än man kunde tro på nytt).
Så får bli att flytta fram så de blir 1 cm skillnad på traktordelen,men där finns ju boggielyft så de hjälper ju även om kedjor ökar rullomkretsen... Och så blir alla ungefär lika bak.
Lite dumt att få sämst däck bak kanske men frestar nog transmission minst..och när banden är på trycker det ju på/ökar lite ändå.
Tror de kan ha rätt stor betydelse för livslängd på transmission om man tänker till med sånt här, fast att kedjorna ökar lite får man nog leva med eftersom man ändå hissar dom om man hjula...har ju kedjor på nya maskiner med, men visst optimalt hade kanske varit att haft lite mindre mönster på de hjulen särskilt om maskinen rullat en del.
Hjula asfalt med 10 cm skillnad i rullomkretsen måste ju klart slita nånstans..
J.J(önsson )skog &maskin ab Rottne H8 &F10.Valtra T160.jabo fläcken mb-aggregat