Vedmaskiner, flishuggar

vedmaskin

17 inlägg 13538 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vedmaskin

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38743 jag funderar på att låta minigrävaren få ny ägare å istället satsa på veden, för tillfället säljer jag mer ved än ja får in stålars på grävaren, å sen är nackdelen me grävningen att man ska anpassa sej efter en massa andra, veden kan man ju ta vid tillfälle å sälja av när efterfråga finns = lite mer kravlöst...
men, då behövs en riktig vedmaskin....

har tittat på hakki pilke hos den lokala försäljaren (1X37) men är lite förtjust i palax power 70 efter att ha sett deras demo film.... men givet vis finns en massa modeller å märken, men hakki pilke å palaxen är nog dom maskiner man ser mest å hör mest om....
å ja hade tänkt mej en maskin för mellan 60-100 kanske mer beroende på vad man får för grävaren, räknar me att kanske få 130´för den, men vill ha lite över till säckar/stativ mm...

kan man å vad i såfall finns det för maskin som har hydraulisk inmatning/transportband/uppläggnings bord(helst med frammatning)/ spakstyrning/ å 6 dels klyv.... antar att det är lite standard önskemål på en vedmaskin.... men finns det för dom slantarna?
annars vill ja ha tips om maskiner som hamnar nära mina önskemål :lol:

ska tilllägga att ja i dagens läge kanske gör 200-300m3 med en HM200 lika som klyvert....

http://www.klyvert.se/huvudlank.asp?id=44

men ska givetvis utöka mer, för marknad verkar det finnas....



   TS
Trejon
Avatar Fallback
Bengt olsson  
#38771 Kolla på forumet på min Tajfun,en rejäl maskin för rimliga pengar,det har kommit en ny modell med jojstick som tar ca 41cm stockar.

Användarvisningsbild
stegmaster  
#38775 hadde selv en hakki pilke 1x37 i 6 år, och det var en bra maskin.
Byttet til en Dalen 2054 med Kisa stegmater, men jag tror inte denna maskin
såljas i Sverige.En annen norsk maskin som såljas i sverige er Duun wm 100,
denne er i den prisklass du antyder, den er blitt ganske populær i Norge
Återforsåljare er nolima ab
Her en video av maskinen http://www.nolima.se/video.asp

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38781 Hakki Pilke 1X42 Green Speed !!

Användarvisningsbild
stegmaster  
#38784 koster inte 1x42 green speed ca 120000,-sek?
Har inte denne makinen kilremmer liksom 1x37?hvilket isåffall inte er lika bra som helhydrauliska (en av orsaken til at jag bytade min 1x37 var alle kilremmar som støtt slirade eller røk)
rett mig om jag tar fel.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#38787 Tajfun har bara en rem och den är till kedjan allt annat är direkt drivet hydral.
Hakkin trycker bara med 5,5/7 ton,tajfunen med 6,5/15ton.
Olika yxor Hakkin 2 eller 4 ,Tajfun 4,6,8,12.
Hakkin väger ca 500kg medan Tajfunen väger 1100kg.
Jag säger inte att Tajfunen är bäst men ett bra alt med bra tillbehör tex yxorna,tar du tex en stock på ca 35cm och delar den på 4 så blir det jäkligt stora bitar som du får dela minst en gång till=merjobb.
Senast redigerad av Bengt olsson mån 27 okt 2008, 03:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
stegmaster  
#38788 ved kostar tajfun`n med hydraulisk styrning ?
skal men samenstella den med hakki pilke 1x42, Dalen 2054 eller kisa, så er det den hydraulstyrte som galler

Användarvisningsbild
stegmaster  
#38789 lite godis åt deg Bengt
Her er en 10min lang video av tajfun rca400 joy (god kvalitet)
http://www.tajfun.biz/sl/program.asp?pr ... ni_var=163

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#38790 Rca 380 kostar ca 75-80 och 400 joy ca 105.Ring Möre maskiner i kalmar och kolla.

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38835 Orkar inte skriva allt om 1X42 GS.
Kolla på
http://www.maaselankone.fi/eng/index.html
http://www.trejon.se/content.php?s=317

Användarvisningsbild
stegmaster  
#38894 Har varit på deras hemsida och lest instruksjonanvisningar for hakke pilke1x42
Det der jo ut som en lite påskotad 1x37 modell(fortfarande en massa kilrremmer, inget 404 kedja och masse lenkstenger/fjædrar for start av klyven) maks 8klyvsyksa som betyr omklyv over ca 30cm (kunne varit 10eller 12 med så stor klyvkraft)500rpm på pto tappen er også for mycket(normala er 400 for dom flesta andra)som betyr mer bransle och larm om traktordriven,så min mening er at priset på 130000,-sek er alldeles för høgt før denna maskinen

Avatar Fallback

Re: vedmaskin

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52194 tjena igen! :wink:


Nu har ja nästan bestämt vilken maskin det blir... ja har i princip 2 modeller jag kan tänka mej, mest för att jag har säljare här i trakten, tänker på res delar å ev service, å det är hakki pilke 1X37 eller pallax 70.... den ena med svärd å den andra med klinga... om man nu bortser från att kedja kapar grövre så vad ska ja tänka på?
jag tänker själv att klinga kan vara bättre, mer hållbart, inge kedje olja som kladdar...
kedjan är enklare att byta när den blir slö, å tar lite grövre....

på hakki pilke så körs klyven för varje kapning sägs det medan på palaxen kan man fylla utrymmet med vedträn av klenar dim å sen trycka igenom alla på en gång...

är det nån som har palax 70 här på forumet... tycker den känns lite mer gedigen.... men ja har som sagt inte bestämt mej än... men måste ta beslut snart så man hinner beställa en så fort som möjligt....

   TS
Avatar Fallback

Re: Tajfun 400

Tajfun 400  
#79045 Hej!
Kör med en Tajfun 400 och den är helt överlägsen hakki pilke 1X37.
Körde en 37 i två säsonger det räckte.
Har kört en säsong och ca 800m3 kanon.
Säljer även Tajfun här i mellan sverige.
Kolla in följande länk

Avatar Fallback

Re:

Tajfun 400  
#79047
stegmaster skrev:ved kostar tajfun`n med hydraulisk styrning ?
skal men samenstella den med hakki pilke 1x42, Dalen 2054 eller kisa, så er det den hydraulstyrte som galler

En Tajfun 400 kostar ca 128`
Helt överlägsen i sin pris klass.

Avatar Fallback

Re:

Tajfun 400  
#79049
stegmaster skrev:koster inte 1x42 green speed ca 120000,-sek?
Har inte denne makinen kilremmer liksom 1x37?hvilket isåffall inte er lika bra som helhydrauliska (en av orsaken til at jag bytade min 1x37 var alle kilremmar som støtt slirade eller røk)
rett mig om jag tar fel.

Du har rätt angående 37 an.
Remmar tvinnar å slirar och tok för klen i klyven.
Tajfun trycker med 15 ton hakken 7.
1x42 får du nog hosta up med ca 160`

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).