lassel skrev:Halloj!
Har en T190 som är utan hytt fjädring men funderar på om det är värt tiden och kostnaderna att montera dit passiva stötdämpare som finns till valtra.
Så enkel fråga, är det någon som kört den traktorn eller någon annan med den passiva fjädringen?
Eller kanske har erfarenhet av annan passiv fjädring från något annat märke.
Annars får vi byta ut traktorn till en ny T202 med aktiv fjädring
Lasse
Zalman skrev:lassel skrev:Halloj!
Har en T190 som är utan hytt fjädring men funderar på om det är värt tiden och kostnaderna att montera dit passiva stötdämpare som finns till valtra.
Så enkel fråga, är det någon som kört den traktorn eller någon annan med den passiva fjädringen?
Eller kanske har erfarenhet av annan passiv fjädring från något annat märke.
Annars får vi byta ut traktorn till en ny T202 med aktiv fjädring
Lasse
Jag skulle lätt byta till en T202. Då får du semi-aktiv hyttfjädring och steglös växellåda. Med en steglös växellåda kan du ställa in farthållaren på en viss hastighet och utväxlingen sköts av en dator. Detta innebär ca 10-20% lägre bränsleförbrukning. Dessutom kan du vid transport ligga på maxfart med ett lågt bränslebesparande varvtal. Lägre ljudnivå och slitage får du på köpet.
Är själv sugen på en N122 med steglös växellåda, dock är den för dyr för mig.