Före och efter jobbet

olyckor och tragiska händelser

37 inlägg 12758 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38484
masterchief skrev:Trodde vi skördarförare var de fördömda, iallfall om man lyssnar på skotarförarna :lol:


Självklart är ni det!! :lol:

Elmia
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38492 ja det är ju sorgligt att sånt här händer , men det är en del av vardagen snart ? , var en liknande olycka bara några dygn tidigare .. bara ett par mil (fågelvägen) från denna plats , men då var det underkylt regn :?

kan säga att bilen var inte från ö-vik , .. och att jag kan förstå att det måste vara en jobbig situation för chauffören som körde .. , och att jag beklagar sorgen för alla anhöriga till de omkomna personerna ... så är det ..

(pga respekt till anhöriga / chauffören o.s.v .. så skriver vi inte mer om just detta här ... allt går att läsa /hitta på nätet )

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38495
Johan_84 skrev:
masterchief skrev:Trodde vi skördarförare var de fördömda, iallfall om man lyssnar på skotarförarna :lol:


Självklart är ni det!! :lol:


hehe! , jag VISSTE att nån skulle hugga på betet :lol: :lol: ... jag var bara tvungen att retas lite ju , .... men erkänn att vi är beroende av varandra !! (helst i en annan tråd :roll: )

   TS
Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38568 Ja, känns fel att tjabba om sånt i den här tråden, sorry.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38580 jah! kanske det , men nog måste man få skoja :lol: , ... men det ironiska är nog mest att i dagens lokala press finns att läsa om denna olycka , och att en av de omkomna var en större företagare som var en erkänd stor näringsidkare och med sig hade denne en av sina anställda elektriker .. , och i mitt förra inlägg hade jag ingen aning om t.e.x detta , men dock full koll på vilken lastbil /åkeri det var ... det är ju så ..när man är uppväxt med "alla åkerier i hela länet i princip" .. och det var jag själv som kom på att även om det är en mindre skara av jordens befolkning som läser detta forum , om än säkert i princip alla som är aktiva i skogen i detta län? (även om vissa inte ger sig till känna på forumet :wink: ) så tänkte jag på hur "snaskiga saker" jag skrivit , och täkte att vi måste lägga ner detta nu , just p.g.a anhöriga och att människor känner människor som pratar om saker .. och att om man googlar detta så kommer allt jag skrivit fram , och det är kanske inte bra helt enkelt , kan dock säga att jag får upp lite bilder då och då på näthinnan ... men att olyckor och incidenter händer är en del av livet får vi nog lära oss att leva med , och "johan _84" kan känna sig lugn :wink: för det var jag som började skriva om allt elände , ... men jag kännde att jag måste få skriva av mig lite just den kvällen ... och så är det ... men spinn gärna vidare i denna tråd om just olyckor och dylikt ..

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#38722 Vet inte vad man ska säga om den här videon :shock:
Snacka om vanvett från pappan 😡
http://www.koreus.com/video/enfant-tire ... -papa.html

Användarvisningsbild
edge  
#38727 Vad ska man säga???
det finns folk till allting.....

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38738 ja fy fan vilken stjärna , jag instämmer helt på att det finns folk till allt :wink:

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38748 Jo det är en dyster baksida av vardagen detta med lastbil vs personbil.Men ännu dystrare blir det när man vet att en del av dessa olyckor orsakas av såna som inte orkar mer utan bestämmer att sluta leva.
Kanske är det ett "enkelt"sätt att blåsa upp i 150 och svänga ut framför en lastbil men dom bryr sej förstås inte om den tragedi dom orsakar den oskyldige chauffören och hans åkeri,känner tyvärr ett par som bytt arbete pga sådana "olyckor"
Det blev ett rabalder här i Finland för ett antal år sen när ett större åkeri som hade drabbats av såna situationer(med efterlämnade avskedsbrev osv)gick ut med annonser i dom stora dagstidningarna och uppmanade självmordskandidater att välja andra sätt än att preja lastbilar(när en olycka sker är det alltid en lastbil som kört på en personbil enligt tidningarna :? )
Vad kan man göra åt eländet?Jag har inget svar.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38750 ja nog har även vi haft tankar på vad som hända och hur det skulle kunna bli om vi skulle bli drabbade av ett "självmordsscenario" .. men har hittills varit helt skadefria , förutom en olycka för många år sedan ... vi lastade timmer efter en väg , och en personbil körde rakt in i släpet ..bilen började brinna , men chauffören släckte och larmade .. och bilisten överlevde med några frakturer ... men dog efter ca: 1 månad ... enligt uppgift av att en liten benflisa åkt genom blodet in i hjärtat :? ... så det var inte heller kul alls , det vart en redig smäll , fick byta sista axeln på släpet ..den blev krokig

men som sagt vad ska man göra ?? ... trolig orsak till olyckan enligt polisen var solen som bländade bilföraren ...

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#38759 Nej. det är ju så att det är rätt farligt att leva. Ni har väl märkt också när det har hänt nåt särskilt ruggigt hur media börjar piska upp det: "Hur kunde det hända", "Vems är ansvaret", "Varför gör regeringen/myndigheten/polisen/vad ni vill ingenting?" och sen så ibland känner då nån att dom måste "göra något" och så instiftas det en ny lag eller sätts upp nån ny skyddsanordning också vidare.

Missförstå mig rätt nu, klart att det måste finnas lagar och rimliga skydd och andra åtgärder, men ofta låter det som om allt skulle kunnat undvikas om bara rätt myndighet hade gjort nåt. Man pratar om nollvisioner och sånt som om det skulle gå att administrera fram en fullständig säkerhet.

Det går inte att skydda oss mot allt, så fort man gör något så tar man en risk och vissa saker innebär mera risker, t ex att färdas i trafiken. Det går aldrig att försäkra sig mot vårdlöshet, rent uppsåt eller för den delen dumhet. Olyckor kommer alltid att inträffa i olika sammanhang, det är helt enkelt en del av livet att det inte alltid går bra.

Och att inte fler trafikdårar dör än vad som sker kan ofta tillskrivas vad min far brukade säga: "Stollar har tur!"

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38850 just det där med nollvisionen känns rätt långt borta , läste nånstans att det omkommit 500 personer i trafiken 07 - 08 .. så det är nog bara att glömma :!: .. sedan alla dessa j-vla vajerräcken , vem ska betala detta underhåll?? ... vart är utvecklingen på väg, normalt brukade man stänga inne djur på bete .. men nu stänger man inne bilister ... visst är vajerräcken bra i vissa fall ...men det är nog även psykologiskt rent negativt kanske ? för nu tycks folk köra ännu jävligare och sämmre än nånsin, det tycks invagga gemene man / bilist i en slags konstgjord trygghet med ett fånigt stängsel som hela tiden rusar förbi i sidorutan ?? , och ska man dömma av skadorna på detta stängsel igenom landet så besannas kanske mina teorier ? vad vet man ..men vid reparationerna av dessa skador räcker det inte med en bil och material , utan det är en hel cirkus som är ute med alla tillbehör .. och vad kostar detta .. tillslut kommer vägverkets hela budget gå åt till underhåll av vajerräcken och broar som byggts / ska byggas 😡 .. bredare och fina släta vägar med relevanta hastighetsbegränsningar .. :wink:

   TS
Avatar Fallback
burnvill  
#38885 Hejsan!
När jag såg att ni skrev om nollvisionen så kom jag att tänka på när jag gick kursen "Arbete på väg" och läraren frågade om vi visste vad nollvisionen var.
Svaret kom omgående från en virkesåkare -Vägverkets budgetmål för vinterväghållning.
Och det kanske ligger lite i det svaret....

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38975
burnvill skrev:Hejsan!
När jag såg att ni skrev om nollvisionen så kom jag att tänka på när jag gick kursen "Arbete på väg" och läraren frågade om vi visste vad nollvisionen var.
Svaret kom omgående från en virkesåkare -Vägverkets budgetmål för vinterväghållning.
Och det kanske ligger lite i det svaret....


jag misstänker nog att även övriga yrkestrafikanter och privatbilister kan fylla på med kritik ,... just förra vintern var ju hemsk , det var underkylt regn varenda natt , ..och på höjderna föll samtidigt snö/blöt snö ... behövs inte mer än ca: 30 - 50m i höjdskillnad .. så just från uppsala ,gävle och ända upp mot övik .. i princip hela vv. region mitt ... är det ju knepigt klimat / och landskap .. men det är ju inte vårat problem :lol: .. och sämre väghållning är nog bäst att ställa in sig på, som synes är det fler av vv. -åkarna som helt enkelt slutar med plogning o.s.v ( tvingas pruta på fjolårets "turprislista" ) :shock: ... så fler olyckor och riksväg /E 4 stopp - kaos är nog ett faktum nu i vinter :wink:

   TS
Användarvisningsbild
halvproffs  
#39012 Håller inte med "spindeln" ang. vajerräcken. Från Gävle och norrut dog ett antal personer varje åri frontalkrockar på E4an. Sedan räckena monterades har ingen person dött. Sen kan jag väl hålla med om att det inte är trevligt med räcket som susar förbi i sidorutan, men det bra resultatet uppväger ändå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).