Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vägsladd eller liknande

16 inlägg 41815 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vägsladd eller liknande

Robin  
#38458 Tänkte bygga något simpelt att dra efter fyrhjulingen för att jämna till grusvägen här hemma som jämt och ständigt är full med hål.
Är det nån som har tips på kunstruktion elller kanske redan byggt ngt liknande?



   TS
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38496 Fyrhjuling= ATV
Väghyvel= Grader
Gör det själv= DIY

På Google.se hittade jag bla dessa godbitar:

http://www.outdoorsdirectory.com/store/ ... cts_id=180
Bild


http://www.duragrade.com/
Bild


http://www.doublebrepair-mfg.com/grader_e48.htm
Bild


http://toolmonger.com/2008/05/19/driveway-groomer/
Bild

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38535 Rent spontant så känns det som om man måste ha en hel del tid om man ska hålla på med detta.... Tror det ska till lite mer rejäla grejer för att det ska bli riktigt bra.
Sen beror det ju på hur lång vägen är... Är det bara hundra meter så kan det ju funka kanske....

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38630 Hej..
Krävs rejäla grejer om du ska hyvla ner potthål och tvättbräden..
Köra med något klent och lätt som bara fyller igen hålen, kommer det att innebära att du får köra många gånger på en säsong..Har själv en Vreten240 treskärig traktordragen vägsladd som har hydraulisk justering..Det är viktigt att du får en bra bombering på vägen så att vattnet rinner av vägen..Det är många gånger en för dålig vatten avrinning, som skapar potthål i vägen..
Tror att det blir svårt att kantskära och bombera en väg med en ATV-dragen vägsladd..
Gör i ordning den först med något tyngre, och sedan kan du nog underhålla den med något lättare i fortsättningen..
MvH. Ulf

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38662 Glöm inte att nu pratar vi ATV, den som är lättast & billigast är ju den
som är längst ner i mitt förra inlägg.
Den som ser rejälast ut och som går absolut hårdast är den översta, med betongvikter
och ett flertal överfarter borde den rå på rätt så djupa gropar.

Kanske man ska välja den lättare varianten, för knäcker man ATVn så blir det
dyr väghållning.

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38733 En variant är ju faktiskt att manuellt fylla igen hålorna med kvalitetsgrus. För detta åtgår det en traktor med tippkärra, en traktorförare och två personer med spade som går bakomtippkärran och fyller igen potthålen med rågat mått.

Tidsåtgång och mängd grus varierar ju förstås med vägens längd samt hålens antal och storlek, men hemma brukar det gå åt ett fullstort lass för en 3 km lång grusväg som brukar kunna åtgärdas på 2-3 timmar. Detta görs då ca 3 gånger per år. Sedan farsani började med denna specialbehandling av vägen har den blivit bra mycket bättre.

Sedan är det viktigt att använda bra (specialbehandlat) grus som ligger kvar på vägen, då vanligt grus bara skvätter iväg så fort man kör på det. Misstänker dock att specialgruset är betydligt dyrare i inköp...

Slutligen är det precis som Ulf säger att bomberingen är viktig. Jag skulle även vilja lägga till behovet av regelbunden kantskärning av vägen och väl fungerade vägdiken. Vattnet måste bort snabbt och effektivt från vägkroppen, ty det är knappast någon slump att väghålorna hamnar där de hamnar. Brukar det bli mycket hålor på ett speciellt ställe, finns det anledning att göra något mer radikalt än att bara hyvla vägen...

/Niklas

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38755 Robin: Försök att få tag i något gammalt bakmonterat snöblad till en traktor.Ta och korta ner det till lagom bredd och svetsa på en dragstång och ett par justerbara stödhjul så att du kan ställa arbetsdjupet..Så borde du kunna få en fungerande vägsladd. En fungerande strängspridare vore kanske bra att ha på den, men den funktionen kanske man kan klara sig utan..
Ett gammalt snöblad borde man kunna få tag på, för en billig penning..
Men räkna med att det går tungt att sladda en väg, framför allt när det börjar bli mycket grus och lera framför bladet..
MvH. Ulf

Avatar Fallback
tomasb  
#38870 Får man fråga vad specialgrus är?? köper man det på Rusta? Jag trodde jag hade hanterat dom flesta sorterna..

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38986
tomasb skrev:Får man fråga vad specialgrus är?? köper man det på Rusta? Jag trodde jag hade hanterat dom flesta sorterna..


Jag får kolla med farsan och återkomma.
/Niklas

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39182 Såg en variant av billig planerare för gräsmattor, dom drog en armerings matta efter fyrhjulingen. Det blev väldigt plant och lagom harvdjup för gräsfrö.

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39775
Niking skrev:
tomasb skrev:Får man fråga vad specialgrus är?? köper man det på Rusta? Jag trodde jag hade hanterat dom flesta sorterna..


Jag får kolla med farsan och återkomma.
/Niklas


Nu har jag kollat med farsan och "specialgruset" är krossad diabas (trapp). Mineralet diabas innehåller naturligt ett bindemedel som håller kvar diabaskrosset på vägen.
/Niklas

Användarvisningsbild
totte  
#39796 Armeringsmatta är utomordentligt för matjord och liknade lösa massor vid anläggningsarbeten. För grusvägar kan du lika gärna köra runt med fordonet utan nåt efter, det biter inte ner, studsar bara ovanpå. Möjligen när det är precis nygrusat att det kan jämna till mindre ojämnheter men annars inte till nån nytta.

Användarvisningsbild
stegmaster  
#40270 Her er en svensk produkt
http://www.ystamaskiner.se/?page=nytt&newsid=2383

Avatar Fallback
JonasA  
#40303 När det ändå diskuteras väg och sladdning så kan jag ju slänga in en liknanda fråga. Vi har ett snöblad Duun ( http://www.duun.no/web/produkter/skjaer ... 4_275.html ) som jag hade tänkt att hyvla en väg med.
Är det någon som har erfarenhet av att hyvla med ett sådant blad eller liknande?? Hur brukar det fungera??

Användarvisningsbild

Re: Vägsladd eller liknande

XP  
#46814 Har själv ett duun TS260 med hydraulik har skrapat en del väg med det. Har funkat bra tycker jag man får justera stödhjulen noga och vara med i hålorna och lyfta lite på bladet så inte dom blir djupare. Ska tillägas att jag brukar den tandade sidan av stålet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).