Skogsvagn (Huggarvagnar)

Huggarkärra till JD1140

3 inlägg 2575 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggarkärra till JD1140

TheJo  
#387210 Har lånat ett fint ekipage av grannen ett par gånger. Ford 6640 med FMV 1800 :roll:
Vilket har gett mersmak. Så nu är det dags att skaffa något eget. Med krav på lite bättre räckvidd med kranen.

Tyvärr är det svårt att säga hur många kubik jag kommer köra med kärran varje år. Men det är lika mycket nöje som nytta för mig.

Verkar vara svårt att hitta något begagnat som är vettigt/prisvärt. Då huggarkärror verkar mer eller mindre står still värdemässigt. Så kanske är bättre att titta på nytt/demo.
Först tänkte jag väl lägga 50-60.000kr+moms på något begagnat. Men känns som det är svårt att hitta något vettigt för det. Så kan väl räkna med runt 100.000kr+moms.

Det jag i dagsläget har att dra med är en JD 1140. Förhoppningsvis ska den bytas ut något med 4wd, men för att vara realistisk är det lika bra att räkna med att vi kommer ha kvar den ett antal år. Farsgubben måste vara hemligt smålänning :lol:

John Deere 1140, 2wd.
2404kg
55hk
46.9lpm

Önskemål på kärran:
Vinsch
Ramstyrning

Vad rekommenderar ni att man ska köpa för något?
Palms och Farma ser ju ut att vara mycket för pengarna.

Tack på förhand



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Huggarkärra till JD1140

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387278 Jag har för mig att 9 tons farman med 6,3 m kran, ink lättviktspaket och radiovinsch ligger på runt 120 ny. Går kanske att pruta lite och stretcha budgeten?
Annars får du en begagnad Patu för 50-60 och ska du bara köra ved och enstaka timmer tror jag att den kan hålla åtskilliga år.

Avatar Fallback

Re: Huggarkärra till JD1140

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387507 En begagnad kvalitetskärra borde ju gå att få tag i om du har en budget upp till 60k.
Bra att du har ramstyrning som krav, köp inte utan! Jag köpte en Moheda från slutet
av åttiotalet för 8-9år sedan, är inga hydrauliska stödben på tyvärr men har funkat
perfekt hittills. Som det ser ut idag får jag lätt tillbaka pengarna om jag vill sälja.
Jag håller med "JF", Patu är bra grejer. Sätt ut köpes annonser, inte bara på
Blocket, kanske i lokala tidningar också och fråga alla du träffar som har någon
koppling till skog och lantbruk. Så brukar jag göra när jag ska ha tag i något.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).