Sågverk (mindre)

Vad händer på sågbacken nu?

507 inlägg 128055 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

halvproffs  
#382033 4-5 april ska det sågas 2 st bil o släp med prima timmer. Orkar inte hålla på med sämre timmer. Bättre att elda upp det.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Träförädlare  
#382041 machonisti köp dej en logosol m7 tycker jag det gorde jag när jag börgade såga.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#382043
machonisti skrev:Vad händer på sågbacken nu?

Jag har sorterat ur kanske 50 stock från det som normalt går till massa. Sedan har jag väl 25 stock som är äkta stock. Dessa skall jag ta till närmsta hemsåg. Dit jag brukar åka törs jag inte längre belasta enär mannen börjar bli gammal och tydligen vimsig. Åtminstone förra våren då han sågade åt mig.

Ja det låter klokt att byta såg om han börjar bli vimsig. Är inte en helt ofarlig miljö heller :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#382047
Camwood skrev:Snart måste jag börja såga! Har en virkesvälta från en avverkning i höstas på gården. Vid avverkningen bad jag dom lägga ur röt stockar mm som skulle gott till massa. Får se vad utfallet blir.
1458366490_sagtimmer_16.jpg

1458366511_bandsag16.jpg

1458366515_traevaror_16.jpg

Ja det där med att såga rötstockar är ett lotteri. Man blir glad lika många gånger som besviken men ack så intressant :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

machonisti  
#382206
Flax12 skrev:
machonisti skrev:Vad händer på sågbacken nu?

Jag har sorterat ur kanske 50 stock från det som normalt går till massa. Sedan har jag väl 25 stock som är äkta stock. Dessa skall jag ta till närmsta hemsåg. Dit jag brukar åka törs jag inte längre belasta enär mannen börjar bli gammal och tydligen vimsig. Åtminstone förra våren då han sågade åt mig.

Ja det låter klokt att byta såg om han börjar bli vimsig. Är inte en helt ofarlig miljö heller :shock:

Körde dit stockarna förra våren och lastade dem på stockbordet. Vi diskuterade och kom överens om starttiden tills dagen därpå. Efter en stund gick vi igenom samma tema en gång till. När han skulle gå och lägga sig gick vi igenom samma sak igen.
Innan jag åkte hem ställde jag traktorn till dess rätta plats och inventerade redskapen, nä men se... kom han inte ut en gång till och frågade vilken tid vi skulle såga imorgon.....
Resultatet blev tyvärr likadant. Jag har alltid varit nöjd med hans prestation tidigare så jag beslöt mig för att vänligt betala och åka hem och ströa samt att inte belasta honom igen.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Davvi  
#382293 Hurdant virke fokuserar ni med mindre hobbysågar att få fram? Sågar själv med en lennartfors med motorsåg och börjar fundera om exempelvis brädor och reglar är värt jobbet? Byggde själv en stuga/utbyggnad med virke från egen sågning så det blev blandat, helt enkelt fick stocken styra vad det blev av den med minimalt spill. Nu tänkte jag mest såga upp "bra att ha" virke förutom det som behövs till nya vedbodan.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

machonisti  
#382336 Ett sortiment som alltid tar slut är 2 x 4 samt 5 & 6 tumsbräder.
Visst är det bra med övrigt sortiment.
Brukar inte såga så långt virke längre. Besvärligt att lagra och enklare att arbeta med kortare virke.
Har jag behov av specialvirke så måste jag vänta ett år så jag hinner hugga över vintern.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382403 Det är inte heller så dumt att ha lite större grejor på lager om man sågar en stor stock. En 2x8 klyvs ju hyggligt lätt med cirkelsågen till två st 2x4, en 1x9 gör man lämpligen senare till en 1x3 samt en 1x6 = lock + underbräda.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

totaya79  
#387209 Då snön nu börjat dra sig undan så har det börjat röra på sig vid stockhögen. Plockade fram sågbänken i helgen och tankade sågen och började såga. Går bra men skulle vilja ha en bandsåg. Svetsade ihop en skoterlyft i vinter, så den används som stocklyft nu. Riktigt skönt slippa lyfta för hand.

1460576869_foto0490.jpg


1460576854_foto0491.jpg


1460576896_foto0492.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

tallen100  
#387218 Den ser ju ut som en stocklyft :smile: , skillnaden är att originalet är längre och pumpas mekaniskt, men det var en bra ide att använda som skoterlyft... det har jag aldrig tänkt på, har ju en gammal en.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

totaya79  
#387219 Ja det funkade bra till båda. Spelet är bultas så tar av det och lyfter ur "stockspiken" då det skall lyftas skoter. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Davvi  
#387360 Körde hem lite timmer under påsken, har nån trave från i fjol och hoppas få ut lite till innan skoterföret tar slut :???:
Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Torbjörn Johnsen  
#387363 Rejäla tallstockar! Det kommer att lukta gott när du säter sågen i dom där. Vad sågar du med?

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Davvi  
#387444 Jo, det krävdes lite teknik för att få ut dem ur skogen, resterande är lite klenare virke :mrgreen:
Sågen är en Lennartfors/Jonserede med Jonserede kedjesåg på vagn. Fungerar fint som hobbysåg när man inte har bråttom.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

totaya79  
#389495 Det minskar i högen. Omän det bara sågas kvällstid i ljuset av pannlampa. Bakahögen växer dock.
1461841729_foto0499.jpg

1461841722_foto0498.jpg

1461841699_foto0497.jpg


Ser bildföljden skojjas lite.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).