Skördare

Aggregat till minigrävare

33 inlägg 19428 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
stegmaster  
#38683 tilbake til tråden
tror dette k2 rullaggregatet från arbro i finland måste vara något av dom minsta som finst, det krevs likevel 120l/min olja.vikt 220kg
video her

tekniske data her http://www.hakmet.com/KHarvesters.asp?Bottom=2
Min konklusjon er at gå for en stegmatartyp til din gravare, aven om dom inte er snabbast. kvistning blir også mycket starkare med stegmatar

Användarvisningsbild
Knegarn  
#38688 denhär kanske? http://www.ntcab.fi/index2.php?sivu=harvesteri2

220 kilo. 80-100 liters oljeflöde, eran grävare borde ju komma upp över hundra va?



fö. så rekomderar inte jag heller stegmatare, tänkt om du har så otur att får provköra ett rullaggregat när du precis har monterat o betalat stegskrället, då blir det vemodigt vid middagsbordet :D

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38699
Anders Olsson skrev:Jag måste säga att detta verkar vara ett ganska bra sätt att använda en stegmatare på. Det är ju ett ganska stort lyft mot att gå med motorsåg. Mycket bättre än att ha den på trepunkten och fälla träden manuellt ju.

Sedan har jag ett tips: Provkör INTE en skördare om du köper en stegmatare!

När man är van vid skördare gör det ont när man ser hur långsam det går med stegmataren. Men hastigheten är ju fullt tillräcklig om du bara ska köra i egen skog.
Jag, som blir galen av att vänta på saker, skulle hellre köpa en gammal risig skördare för dom pengarna även om jag fick mecka några hundra timmar per år för att hålla den igång.
Men för dom som inte gillar att mecka är stegmataren det bästa valet


Precis, man hinner hugga rätt mycket på dom där 100 timmarna du står still och meckar :wink:

Avatar Fallback
Tjottaperka  
#38731 Jo det kan nog funka rätt bra för eget bruk och lite bykörning :D Vi har även ett XYZ skogsvagns ekipage till ATVn, så det skulle nog funka väldigt bra ihop. Men det är ju det om man ska ha ett BJM med lite mer utrustning och svärd som kapar eller ett Naarva som är enklast möjliga och med kniv som klipper av trädet. Jag tror båda aggregat skulle funka till våran maskin. Men vad tror ni? Vilket skulle ni satsat på? :)

   TS
Avatar Fallback
Tjottaperka  
#38732 Jag är inge bra på att svara i forumet till personer :P (vet inte hur man gör) Men skit samma, Jo ett K2 aggregat ser ju helt ypperligt ut men det kanske är prislapp där efter också? eller? :)

   TS
Användarvisningsbild
stegmaster  
#38741 min rekomanderande kommer vel inte som nån overaskning på någon.
Jag hadde et Tapio 250 innan jag kjøpte stegmaster`n, men trøtnade
på sverd 0g kedjer som slets sønder,samt en stor "dator" som gikk sønder rett ofte og tog stor plats i en liten graverhytte. byttet til stegmaster 2000-25 for 3 år sen , og er jettenøjd med det. Billigare blir det inte om man skal hogga maskinelt.graveren drar ca 15-18 liter diesel på en dag(7-8 timmer), samt lite grease til båda. Der er hela underhållet.så min røst går til stegmater`n, men verdsmestare i kubikk blir man nog inte

Avatar Fallback
Tjottaperka  
#38744 Hehe :D Näe men det ligger mycket i det med kostnaderna och visst så är det nog att det slits mer på ett riktigt aggregat mot för en stegmatare som man kanske behöver smörja lite och slipa på knivarna nån gång men det kan man ju överleva :lol: Jag skulle tro att det är något billigare med ett stegmatar aggregat också mot för ett annat som du ska ha datorutrustning och kanske måste byta spakar i maskin och massa annat. Näe det lutar nog lite mer mot en stegmatare just nu ändå :)

   TS
Användarvisningsbild
stegmaster  
#38778 Det stemmer som du sier at man måste flila lita på kvistknivarna nån gång, men der er jo likt for alle typer aggregat, klippkniven har har jag endå inte slipat efter 3 år, och den klipper vad som helst ennu.
jag kjør oljen til aggregatet på 200bar tryck, och den klipper alt den klarer gripa over och lite til

Användarvisningsbild
Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38792 att tänka på ..... klippt virke tar inte sågverken emot..../Anders

Användarvisningsbild
stegmaster  
#38801 meningen med et så her aggregat er for vedvirke, det er inte ment for slutaverkning for virke til sågverk. til sågvirke kjøper man annat utstyr

Avatar Fallback

Priser i Norge på Naarva er pr. i dag

Høsøien  
#38812 Vurderer Naarva stegmaster og har fått følgende tilbud.

2000-25 koster 105000 Nok + mva
RS25 koster 145000 Nok + mva

En mulighet er å kjøpe 2000-25 med kvistesylinderen til RS25 (ikke med hjul), da får du større kvistekraft

Tillegg for rotator for det må du jo ha.

Avatar Fallback
Tjottaperka  
#38837 Tackar för pris infot men vad blir det ungefär i svenska pengar? Och kan du förklara lite mer det där med kvistingsprylen :D

   TS
Avatar Fallback

Pris mm

Høsøien  
#38849 Legg på ca 12% så får du svensk pris.

Kansje de er billigere i Sverige men dette var prisene jeg fikk i Norge.

2000-25 leveres med en 40 mm kvistesylinder som yter 21 Kn, 55 L/m 170 bar
RS25 leveres med en 50 mm kvistesylinder som yter 33 Kn, 55 L/m - 170 bar

For de som har en 2000-25 kan de oppgradere med kraftiger sylinder, hjul og virer så den blir lik RS25.

Användarvisningsbild
stegmaster  
#38895 ser at du skriver om å oppgradere 2000-25 med en sterkere kvistsylinder
Det er ikke å anbefale hvis man kjører med 200bar trykk og inte har forsterkta
kvistkniver. Disse kan lett bli bøyd hvis man bare kjører på, selv med orginalsylinderen. Har aldri problemer med at kvistningen blir for svak, dessuten blir bevegelsene langsomere med større sylinder
en annen ting er å bytte gripklørne med ruller, men husk da at klørne er fine å bruke til å kviste de første kvistene på stammen med, kvistknivene begynner jo ikke før ca 180 cm opp på treet(bare et tips)

Avatar Fallback
Tjottaperka  
#38908 Men jag har blivit mer intresserad av BJM 350 aggregatet för det har sågsvärd istället för klipp. Men kräver det mycket mer olja när det är sågsvärd? Vad tror ni är för och nackdelar med det mot för Naarva aggregatet?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).