Motorsåg och handhållet

Oregon Speedcut

205 inlägg 75171 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387179 forbanna irriterande

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

SawTroll  
#387265
Mange skrev:En 550 borde med sina kubik skära cirklar runt en 242 om de har samma skärutrustning...


Det er vel et sted imellom der at eventuelle fordeler av å bruke .325 NK/Pixel eller 3/8" lavprofil går tapt for alvor - i hvert fall er det min erfaring.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

SawTroll  
#387267
JPW skrev:Japp, jag fick precis tre 95TXL men jag hade beställt 95VPX eftersom jag inte visste om det går att fila den nya TXL med samma mall som den gamla VPX. TXL ska filas med 35 graders vinkel på topplattan men samma vinklar som VPX i övrigt. Min fråga till expertisen är nu om Husqvarnas standard rullmall till H30 passar till TXL, fast med filen vinklad 35 grader istället. Gissar att det inte funkar så enkelt, men är det någon som vet?

....



Det går i hvert fall fint å variere mellom 25 og 30 grader med LP(X) malene i både .325 og 3/8", og jeg kan vanskelig tenke meg at 35 grader med 95VP(X) malen er noe problem.

Ikke tenk for vanskelig; De andre vinklene er et resultat av filens form, filens høyde (husk 1/5 av filen over eggen, men det skal jo malen "fikse") og vinklen på eggen - muligens opp/ned vinklen også, men den gjør du jo som du vil med uansett.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

SawTroll  
#387269 Uansett så er jeg mye mer interessert i å se hva de bebudede HVA produserte kjedene er for noe - men så lenge de ikke roter det til med å erstatte LPX med noe annet så er jeg fornøyd... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

JPW  
#387277
SawTroll skrev:
JPW skrev:Japp, jag fick precis tre 95TXL men jag hade beställt 95VPX eftersom jag inte visste om det går att fila den nya TXL med samma mall som den gamla VPX. TXL ska filas med 35 graders vinkel på topplattan men samma vinklar som VPX i övrigt. Min fråga till expertisen är nu om Husqvarnas standard rullmall till H30 passar till TXL, fast med filen vinklad 35 grader istället. Gissar att det inte funkar så enkelt, men är det någon som vet?

....



Det går i hvert fall fint å variere mellom 25 og 30 grader med LP(X) malene i både .325 og 3/8", og jeg kan vanskelig tenke meg at 35 grader med 95VP(X) malen er noe problem.

Ikke tenk for vanskelig; De andre vinklene er et resultat av filens form, filens høyde (husk 1/5 av filen over eggen, men det skal jo malen "fikse") og vinklen på eggen - muligens opp/ned vinklen også, men den gjør du jo som du vil med uansett.


Så är det förstås ja, att de vinklarna styrs av filens form mer än något annat... Men om rullmallen för VPX ska funka på TXL måste väl då höjden mellan överkanten på kedjelänkarna (dvs de länkar som är mellan två drivlänkar och som rullmallen vilar ovanpå) och skärtandens topplatta vara exakt lika på de båda olika kedjetyperna. Eller i alla fall rimligt lika så att filen får nästan samma läge i tanden oavsett kedjetyp. Men det kanske är så bra att dessa mått sannolikt är mycket lika mellan VPX och TXL...? Jag har nu lånat en H30-mall så jag kan göra en Åsa-Nisse-test i kväll och se om det i alla fall ser ut att funka eller är helt klart kört.

OT: Vad är egentligen skillnaden mellan 95VP och 95VPX..?

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387297 Er jo noken år siå at vpx erstatta vp, vpx fekk ein meir aggresiv støtvinkel i forhold til vp, men trur ikkje det blei noke særlig skarpare etter ei filing.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

JPW  
#387314 Okej! Ingen större skillnad alltså.

Men jag tror inte att en H30 mall funkar till TXL. Ser ut som att filen kommer för högt i tanden tycker jag. Kanske det går att justera lite halvdant med en mindre fil men då blir det väl fel vinkel någon annanstans. Skit också.
ImageUploadedByskogsforum forum1460659448.955680.jpg

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387315 er noken år siå eg har brukt denne typen mal, men meiner å huske at ein fekk akkurat samme problem med vp/vpx kjede med malen. Når den er ny så havner fila alt for høgt i tanna. Siå du ser det, så trur eg at du greier deg heilt fint uten mal, men kanskje lurt å bruka mal på ryttarane.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

JPW  
#387316 Men det måste väl innebära att tanden i TXL är lägre än den i VPX? Är det detsamma som lågprofil (ursäkta mina korkade frågor men jag är för nyfiken för att vara tyst)??

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

JPW  
#387317
can skrev:er noken år siå eg har brukt denne typen mal, men meiner å huske at ein fekk akkurat samme problem med vp/vpx kjede med malen. Når den er ny så havner fila alt for høgt i tanna. Siå du ser det, så trur eg at du greier deg heilt fint uten mal, men kanskje lurt å bruka mal på ryttarane.


Jo, kanske det är dags att släppa mallen och fila utan faktiskt... Tack så mycket för dina svar!

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387318 Merke bak på tanna er det stempla inn i tanna slik at du kun kan fila bak til merket eller er det meir som at det er skrivd inn med ein penn slik at ein kan fila tanna heilt bak, kanskje litt tungvint forklart men var det beste eg fekk til, no skal ein vel alltid spara litt på enden av tann da men likavell.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

JPW  
#387319 Det är som skrivet med en penna-markerat med färg. Tror att det är gjort med laser eller liknande (inbränt?). Men markeringen är mycket långt bak-tror ingen vågar fila så långt.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387320
JPW skrev:Men det måste väl innebära att tanden i TXL är lägre än den i VPX? Är det detsamma som lågprofil (ursäkta mina korkade frågor men jag är för nyfiken för att vara tyst)??


om den er lavare veit eg ikkje, men så mykje kan det vel ikkje vera for den skal jo filast med 4,8 mm iverfall i begynnelsen. Lavprofil er det ikkje, no har eg jo ikkje heilt kontroll på alt om kjeder men for oregon sin del så trur eg at lavprofil kjeder så er det ei som heiter oregon 91 vxl som skal brukast dersom ein vil ha lavprofil. Denne er 3/8 og går under betegnelsen lavprofil eller 3/8 hobby, selv om det er ei proffkjede.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

JPW  
#387324 Okej!
Min tanke var att om mallen passar VPX så är antingen den tanden högre än TXL eller är länkarna mellan tänderna högre än på VPX.
En lösning är kanske att fila ur mallen lite lämpligt så den kommer lite längre ned?

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387325 Ja, når eg tenker meg om så var det nettopp det eg gjorde når eg brukte denne mala for noken år siå, filte littegrann og prøvde meg fram kor mykje eg skulle ta å fila vekk på mala.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).