Det är främst närområdet som är viktigt och speciellt runt kran och lastutrymme (skotare) och kran och aggregat (skördare). Xenon har dominerat de senaste åren, "vanliga" halogen före det och nu har Led arbetsbelysning seglat upp som en storsäljare.
Nu har SkogForsk publicerat en rapport om just LED belysning och kallar det en revolution för skogsmaskiner.
Rapporten avser belysning på skotare och skördare och vid testerna har de monterat LED-lampor på lite andra ställen än var de normalt sitter på en skogsmaskin (hyttaket, chassit och kranen).
LED med magnetfot och batteri användas vid testerna och de har prövat att montera belysning bl a i skördaraggregatet (såglådan och framtill för att kunna belysa enbart trädet som ansätts). De spekulerar vidare om att placeras små LED-lampor inuti gripen på skotaren.
Men det kanske största är att de kommit fram till att mycket blänk tas bort om man inte belyser lastutrymmet från hytten (mycket blänk i grind och kranpelare).
LED generellt är energisnålare, lättare och kan fås i en mängd olika utförande och ljusbilder.
Nackdelen med dem som jag vet om är de måste rensas från snö på vintern då de är så energisnåla så snön smälter dåligt, det problemet har inte Xenon.
Sedan skulle det vara intressant att räkna på dieselförbrukningen vid LED kontra Xenon. Vi pratade en hel del om detta när jag körde skördare och hypotesen var att skillnaden troligtvis är märkbar på året, detta då att LED drar mindre diesel.
http://www.mynewsdesk.com/se/skogforsk/ ... en-1214008
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto