Bilar

Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

19 inlägg 14044 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387004
Fredrik Reuter skrev:På sikt kanske Polisen hakar på med en dold app och kan ta bort alla fartkameror, det blir ju extremt enkelt att kolla om man kört för fort... :shock:


Ja den dagen sliter jag ut både mitt eget och Volvos simkort i bilen. Volvo har redan precis allt om hur min bil förs fram i sina datorer, så antar att i varje fall SÄPO redan kan få gå in där och kolla.
Men samtidigt, jag är inte tvungen att vara uppkopplad mot Volvo On Call, det är avstängningsbart, precis som exempelvis Facebook.

Men för mig överväger fördelarna kraftig. Jag vet att om jag kör in i ett träd i skogen en mörk natt så ser bilen till att larma räddningstjänst och ge dom min position utan att jag behöver göra något. Jag vett alltid var bilen är och om den är fortsatt låst eller har rört sig. Rätt bra när man långtidsparkerar den och tjuven skulle vara framme.
Praktiskt med internetanslutning också om man vill lyssna på alla olika internetradiostationer som finns utan att behöva fippla med telefonen. När vi är fler i bilen och passagerarna behöver en stabil internetanslutning så är bilens betydligt bättre än det du får på din mobil inne i bilen. Lätt som en plätt att sätta upp ett eget trådlöst nät i bilen som flera kan ansluta sig till.
När jag vill åka på en längre resa till okända trakter kan jag i förväg ladda ner körplanering till navigatorn så allt är klart när jag ska iväg. Likaså får jag all reseräkningsrapportering direkt ur systemet (appen) efter en tjänsteresa.
Även om det bli lite knepigare nu, finns ju ingen ersättning för förbrukade kwh i reglementet från SKV, så jag tar betalt för diesel än så länge.

Fast bäst är förstås att alltid kunna slå på dieselvärmaren, både direkt eller tidsinställt! :)

Men roligast är att kunna tuta på distans. Jättekul att skrämmas med! :lol:

Avatar Fallback

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

Hema  
#387051
Vesslan skrev:Hur då?

V

Mobilmodul till just bränslevärmaren. Styrs genom ett sms. Men det är väl inte lika häftigt för tillverkarna.

Användarvisningsbild

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387125 Hur får jag tag i en sådan till min saabs inbyggda dieselvärmare?

V

Avatar Fallback

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

mrlynx  
#387128 Telia säljer redan ett annat alternativ som heter Fältcom MIIPS.
Finns också som originaltillbehör till Komatus skogsmaskiner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).