Gallring

Vits att gallra äldre skog?

139 inlägg 48801 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#386354 Åkte ner till Luleå i jobbärende idag. Vad lustigt nu när man är skogsägare. Man har knappt tid att titta på vägen längre. :roll: :mrgreen:

Såg ett par riktigt fina tallbestånd längs vägen. Kanske 25-30 cm bhd och närmare 20 m höga uppskattningsvis. Väldigt jämna och fint bestånd. Blev riktigt avundsjuk. Skulle jag få till ett hälften så fint bestånd om 20 år vore jag hur nöjd som helst :smile: .

Hann även se ett par praktexempel av ovårdad skog...

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Flax12  
#386355 "Man har knappt tid att titta på vägen längre. :roll: :mrgreen: "
Den där åkomman får man höra ofta att man lider av :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

Åke Nilsson  
#386555 Beror lite hur skogen ser ut.
Är det granskog i den åldern som står tätt på bra mark inte vattensjukt är det lika
bra att låta skogen stå.
Granskog är en trög sort att återfå fart i om den stått tätt.
En fördel i blöta marker att gallra och föryngra under skärm !!
Gallra med 10 års mellanrum sedan 1 gång till för att självföryngring ska sätta fart under.

Tallskog kan man ta bort undertryckta träd som riskerar att dö i förtid.

Beror lite på om virkespriserna fortsatt ska vara låga skulle jag ligga lågt om det inte är kris i kassan.
Bankräntan sämre än tillväxten i skogen....

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Umea  
#386677 Så länge som 1 m3 timmer ger samma som 3 m3 massa vid slutavverkning är det så mycket timmer som möjligt som

gäller skrev valtra mega.



Timmer ersättningarna kan man läsa om i Nikings tråd om timmerpriser.

http://www.atl.nu/skog/lista-fortsatt-s ... mmerpriser

Exempel priser från i mars 2016 :

Norrbotten kust timmer ersättning tall 400 kr. Gran 329 kr.

Ersättning för massa har jag hämtat från tidningen Skogen som visade på 250 kr / m3 fub.

Avverkningskostnaden är inte avdragen.

Skillnaden mellan massa och tall timmer får jag till 150 kr och

mellan massa och grantimmer 79 kr.

Tredubbel ersättning för timmer mot massa ersättning verkar svårt att få just nu även om en premie skulle betalas ut.

Stamblocks utsyning av kvalitets timmer tror jag bara görs söderöver nu mer och tyvärr inte hos oss i norra Sverige.

Hoppas det kommer en snabb och rejäl höjning av virkespriserna !!

Lev och Må !

Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

valtra mega  
#386742 Jag bor i Finland och här säljs ju de flesta slutavverkningarna på rot de vill säga att vi får ett fastpris för de olika virkessortimenten och inga avdrag köparen står för huggningen .
Här är statistik för rotpriserna på slutavverkningar i hela landet vecka 9 enligt tidningen skogsbruket

Tallstock 55,54 €
Granstock 54,74 €
Björkstock 43,04€
tallmassa 17,02 €
Granmassa 17,98 €
Björkmassa 16,98€
alla priser +moms
Konstaterade att priserna är dåliga nu men timmer ger fortfarande 3 gånger mera än massa här

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

axwell  
#386757
valtra mega skrev:av valtra mega » 41 min
Jag bor i Finland och här säljs ju de flesta slutavverkningarna på rot de vill säga att vi får ett fastpris för de olika virkessortimenten och inga avdrag köparen står för huggningen .
Här är statistik för rotpriserna på slutavverkningar i hela landet vecka 9 enligt tidningen skogsbruket

Tallstock 55,54 €
Granstock 54,74 €
Björkstock 43,04€
tallmassa 17,02 €
Granmassa 17,98 €
Björkmassa 16,98€
alla priser +moms
Konstaterade att priserna är dåliga nu men timmer ger fortfarande 3 gånger mera än massa här


Speciellt massasortimentet, resten kan jag inte bedöma.
I vilken enhet mäts virket, fastkubik på bark, under bark, toppmätt, skogskubik?
Köparen står för alla frakt- och avverkningskostnader ?

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

valtra mega  
#386761 Mäts i fastkubik på bark med skördarmätning och priset är på virket där det står i skogen köparen står för huggning, utkörning och frakt .
är medelpriser priset varierar beroende på storleken på avverkningen och skogen , marker som kräver frysen mark är inte lika eftertraktade

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Umea  
#386766 Tallstock 55,54 €
Granstock 54,74 €
Björkstock 43,04€
tallmassa 17,02 €
Granmassa 17,98 €
Björkmassa 16,98€
alla priser +moms

Mäts i fastkubik på bark skrev valtra mega.


Tack för dina pris uppgifter valtra mega !

Är det någon som har tid och möjlighet att räkna om valtra megas Finska prislista till Svenska FUB priser ?

Jag har en intensiv arbetsvecka framför mig så nu måste jag sova.

God natt och sov så Gott !


Bästa Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

Fredrik Reuter  
#386800 Hej,
Nu har det varit mycket input i denna tråd men tänkte kolla om du planerat både gallring och slutavverkning och i så fall hur stor andel av varje i så fall?

Varför jag frågar är för om det finns gallring så kan detta vara en bra start för dig som nybliven skogsägare, inte så stort ingrepp men samtidigt får du en hel hoper med input om hur det fungerar.

Dessutom har jag en tes som jag egentligen inte vet om den fungerar men kan vara värd att diskutera. Om man börjar med gallring så kan man kontraktera gallringsgruppen att även städa igenom kommande slutavverkningsbestånd. Låggallra och plocka ur undertryckt som primärt inte innehåller timmerdimension.
Den stora anledningen är att du då höjer medelstammen i slutavverkningsbestånden och det kan slå mycket positivt på avverkningskostnaden när du sedan slutavverkar. Har du dessutom tur så höjer denna åtgärd medelstammen på gallringen (det ligger ju i samma kontrakt) och du kan därigenom få mindre avverkningskostnad för gallringsåtgärden.

När jag körde skördare så gjorde sådana här objekt titt som tätt och det känns sunt på något sätt. Det är mycket viktigt för slutavverkningsnettot att få upp medelstammen, du tappar visserligen i volym, men det är oftast inte på timret och därför slår det åt rätt håll ändå i min tes.

Detta är alltså en tes från min sida, jag vet inte hur väl den håller på pappret, men det tål kanske att diskuteras?

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#386812 Hej!

Jo, jag har planerat både och. Ca 4-5 ha slutavverkning och 16 ha gallring.

Med tanke på att gallringsskogen ändå är ganska grov, och slutavverkningsskogen är mestadels klen, dålig skog, så vet jag inte om det är någon vits att ta det i två etapper? Min tanke var att de borde kunna ta bägge med samma maskin. Skulle jag låggallra för att få upp medelstammen känns det som att det inte blir så mycket kvar därefter :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

Fredrik Reuter  
#386816 Hej,
Ja, det där vet du allra bäst själv som kan skogen.
Det känns som att du kommit en bra bit och troligtvis kommer fatta goda beslut!

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

machonisti  
#386869
Umea skrev:Tallstock 55,54 €
Granstock 54,74 €
Björkstock 43,04€
tallmassa 17,02 €
Granmassa 17,98 €
Björkmassa 16,98€
alla priser +moms


Är det någon som har tid och möjlighet att räkna om valtra megas Finska prislista till Svenska FUB priser ?

Bästa Hälsningar från Umeå

Menar man inte att det är ca 16 % bark.
Vet ej om siffran som cirkulerar i mitt gäller timmer eller massa alt. samma för båda???

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

BM 35  
#386870 Om man gallrar ett sådant objekt och sen gödslar vad blir det för resultat av det?

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#386881 Ja, jag hoppas då jag inte kommer göra bort mig helt :wink:

Då skogen har allmänningsdel har jag 50% ersättning för skogsgödsling, så det kan hända det blir att nyttja den förmånen vad det lider :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#388303 Idag var jag ut och lotsade runt ytterligare en virkesköpare. Har även fått offerten från sca. Så det blir intressant att se om det är någon skillnad.

Fick även den obligatoriska reklamkepsen, så nu kan jag äntligen kalla mig skogsägare :mrgreen:
1461180120_image.jpeg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).