Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Sexhjulingen

84 inlägg 27494 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sexhjulingen

ymer  
#386452 Bifogar några bilder på "sexhjulingen" som vi kallar den i brist på annat. Maskinen är ett hembygge av far och har nu tillfallit mig som arvegods. Denna bild är från premiärjobbet. En grov gran som blåst omkull.



   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#386453 Motorn är en Kohler 18 hk. Den och kranen är nyinköpt, i övrigt är det hemsnickrat, så när som på hjulen som jag bytte ut själv till bredare profil.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#386454 Den är midjestyrd och styrningen sköts med en spak (!) Drift på alla sex med möjlighet till diffspärr på framhjulen.
Jag uppskattar vikten till ca 1 ton, efter att ha iakttagit släpvagnen som får lyfta den vikten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sexhjulingen

totaya79  
#386492 Det var en mysigt ekipage. :-BD skulle gärna ha en dylik minsann. Hydrostat eller mekanisk drift? Ös på med mera bilder. :-BD :-BD

Användarvisningsbild

Re: Sexhjulingen

Camwood  
#386502 Ett väldigt fint bygge!!! Makalöst vad duktig du är. :surp: :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#386506 Bakhjulen drivs via kardan och diffklump från en bil

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#386509 Diverse detaljbilder

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#386512 Lite till...rätt bökigt att ladda upp bilder..?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#386517 En annan finurlig grej som man inte brukar se på köpvagnar är vridbara stödben. Dom är bra av 2 orsaker: Dels att man kan flytta läget för foten om den hamnar tokigt på marken. Dels att dom inte bryts om man glömmer av dom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sexhjulingen

BjörkenPer  
#386536 Ett ambitiöst bygge! Och i och med att du har fångat vårat intresse så hoppas vi nog på en liten film på ekipaget :wink: Vad är kranens lyftkapacitet och hur mycket kan du lasta? :smile:

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#386565 Vet inte exakt än. Helt klart så klarar en "normalstock" även fast vagnen är tom. Jag blev lite imponerad av den lilla gripens förmåga att hålla fast en stock av grov diameter samtidigt som jag kvistade av den på undersidan. Då jämför jag med min andra traktor som är en Kockums 836 a ..10 ton. Jag kommer prova mig fram med allt större last i terrängen. Som jag ser det nu så kan den vara mycket användbar på plockning av enstaka träd på olika ställen med tanke på att jag kan köra fram den lagligt med bilen i 80 km/tim.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sexhjulingen

molnia  
#386603 vad är huvuddelen av framdelen byggd av? någon traktor?
härligt ekipage :D

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

BM Buster  
#386633 Otroligt snyggt hemmabygge. Kul att se att det finns händigt folk som klarar sej själv!

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

mrvimek  
#386635 Vimek minimaster har ju sina stödben delad me bult och de är helvetse påfund för när du ska lyfta så viker sig benen och vagn tippa fast du sätter dig den värsta bult du kan få tag i

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#386643 Den här är ledad högst upp. Finns ingen chans att den viker sig.
Farsan gjorde en tidigare variant på den större traktorn (som oxo var ett hembygge)
Där ledade han nedersta delen av stödbenet och det höll i hop med bult och fjäder. Den kunde inte vika sig när benet
stod under tryck. Om man däremot la in en växel och körde framåt så vek sig stödbenet bakåt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).