Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 508005 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#385134 Jag gör bara massaved i denna gallring. Lönar inte sig att plocka ut kubb.... :cry:

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#385265 Vedkörning och vilthjälp var dagens jobb. :wink:
Hämta en släpa på fm när det var lite påtjälat.
Ömklig kotte satt fast mellan lastpallarna.
Yngsta grabben håller upp frisläppt kotte.
Hoprullad kotte får viloplats. Mor gick ut med kattmat åt en sen.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Blivande snickare  
#385274 Neeeej vilken gullegris! :grin:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Carlfritidshuggare  
#385287 Igelkott så tidigt? Trodde de sov lite till. Vad hade hänt henne eller honom?

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Vardon  
#385292 Fint lass vad har du under vältan? Gammalt hästrede?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#385353 En Gallringspelle. Tandad banke, hydraulisk björning och 30m vajer. Fungerar bra på småkörningar. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

husqvarna_med_sthil  
#385356
isteskog skrev:Gallringen fortsätter.


Hur blir det med en sådan tall framöver i tiden när den blir större och grövre ? Kommer den kroken att bli mera framträdande eller försvinna när stammen blir större och grövre ?

Roligt med kotten !

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#385377 Kroken blir nog kvar och förstärks. Däremot barkgnag, påfällningsskador vallar över. Men tack och lov finns det oskadade tallar, så slutbeståndet får nog barnbarnen glädje åt ... :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#385433 Lite naturbilder idag. Kollade till "Kotten" och bäverdämmet.
"Kotten" tycker att det är för tidigt på året för att vakna riktigt. Hade iaf ätit av kattmaten och spillt ut det mesta av vattnet. ;)
Nyfällt i den norra delen av dämmet. Ovanför blir Dalån ström igen.
Bild från N om bäverhyddan som ses på höger sida.
Påbörjad avverkning. Ibland skalar de runt och ibland från ett håll.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#386158 Fällde några björkar på en sommarstugstomt idag. Ägarna vågade inte fälla, men skulle kapa upp stammarna efteråt.
Högg även några vindfällen på egen mark. Brukar städa undan vindfällen, torrgranar och annat skadat på vårsidan när det är mjukt i markerna. Kör sen ut det med min "lilltraktor" när det torkat på.
Ganska lätta fällningar :)
Rötbjörk som jag inte kollade tillräckligt på före fällning. Sågen fastnade, så det var bara att knalla hem 400m och hämta lillJonseredan. Då gick det bättre. ;)
Spjälkad gran. Trodde det var röta, men det blev 3 timmerstockar!

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Tosca  
#386173 Man blir glad när tomtägare inser sina begränsningar och ber om hjälp innan de skaffar sig merarbete.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#386500 Fortsatte med vindfällen, torr och förmycketrötgranar :wink:
En del röta i beståndet. Bilden är taget i den bättre delen. Blir gallring snart!
Ett av mina få (tack och lov) skämsbestånd. Gammal åker, planterad av far i början på 60-talet. Frost, gräs och lite blött har gjort att beståndet ser dåligt ut. En del gran torkade innan jag ....dikade .... ;) för 20 år sedan. Väldigt varierat bestånd.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#386680 Blev lite nostalgisk idag. :smile:
Fortsatte med vindfällena på den gamla åkern. Där lekte man som 10-åring bland då nyplanterade granar. En gång åkte grannpojkarna och jag och min bror skåpPV mellan raderna. Åkrarna ligger ca 1 km från gården och det var lite surlänt där. Var nog därför det planterades igen.
Här betade det kor på 50-talet!
Klätterstenen när man var liten. Man hade fullt sjå att ta sig upp på den när man var i 10-års åldern. Är nog lika besvärligt i dagsläget skulle jag tro .... ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386694 Ha-ha, kul med stenen. När jag jagade i grannlandet så var det några pass som hade egne namn. Ett kallades "Springfire". Det påstods att någon var tvungen att klättra upp där för att undkomma en björn.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#387194 Tänkte visa lite bilder från en N.S gallring på det stora Statliga bolagets marker. Beståndet var dåligt skött sen tidigare. Ej underröjt. Gallringen gick tydligen ut på att skapa ett framtida björkbestånd. Granen har gallrats hårt över en stor del av arealen. Det finns även ogallrade områden, små kalytor och björken som stått i vägarna har bara matats in i beståndet. Ser konstigt ut för ett otränat öga, men ska väl vara så för att gynna mångfalden. En jä-la fin vedgallring har det då varit för en normal skogsägare :???:
Men har de gamla gubbarna på Marma-Långrör eller senare Korsnäs-Marma sett resultatet så har nog förvaltarn blivit idiotförklarad. :lol:
Sen en annan sak som det statliga bolaget misskött sig på är markägarkontakten. De körde över grannskiftet utan att fråga om lov, körskador uppstod. Markägaren ringde upp inköparn och frågade om det var okey att köra över bolagets mark i fortsättningen utan att fråga om lov. Nej, det var det inte enligt inköparn. Men ni har ju gjort det sa markägarn. Planeringsmiss enligt inköparn. Va bra, sa markägarn, då kan jag skylla på det nästa gång jag kör över statens mark!. Och med det la han på luren! :mrgreen:
Liten kalyta
Ogallrad del med infällda björkar!
Liten ruta som är i princip tom?
Lagomt trevligt med sönderkörning

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).