Föryngring

Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

56 inlägg 21327 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

Torbjörn Johnsen  
#384170 Om viltbetningsproblematiken har minskat tydligt i Värmland och Dalarna som p g a rovdjursstammens storlek har en glesare klövviltsstam håller ju tesen att viltskadorna ska reduceras m h a avskjutning.

När det gäller det område som drabbades värst av stormarna Gudrun & Per bör det ju efter några år (efter stormen) ha blivit en kraftig ökning av fodertillgången. Om inte det lett till minskade betesskador inom dessa områden så håller ju inte tesen att man kan minska betesskadorna med hjälp av ökat foderutbud. Eller hur har det gått med viltskadorna i "Gudrunland"?

Sen verkar det som om man mest pratar om älgen som skadegörare fast det snarare är rådjuren som är de värsta plantmarodörerna?

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Sv: Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

Hema  
#384174
Äboda skrev:
Hema skrev:En annan faktor som jag har hört talas om är att sättplantor framför självföryngring löper större risk för angrepp. Kan plantindustrin gjort oss en björntjänst, då deras tallplantor verkar smaka gått, vilket leder till ett ökat tallangrepp över lag?


Jag har skiften som är både självföryngrade och planterade i jämförbar ålder och båda typerna är ganska hårt utsatta för betskador . Senare tallplanteringar behandlas årligen för att få upp någon framtida tallskog på marken.


Hoppas arbetet lönar sig!

Sedan om man vil vara lite konspiratorisk, så kanske man kan undra om det är planutvecklarna som också står för behandlingsmedlen? ;)

Avatar Fallback

Re: Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

Hema  
#384179
Torbjörn Johnsen skrev:Om viltbetningsproblematiken har minskat tydligt i Värmland och Dalarna som p g a rovdjursstammens storlek har en glesare klövviltsstam håller ju tesen att viltskadorna ska reduceras m h a avskjutning.

När det gäller det område som drabbades värst av stormarna Gudrun & Per bör det ju efter några år (efter stormen) ha blivit en kraftig ökning av fodertillgången. Om inte det lett till minskade betesskador inom dessa områden så håller ju inte tesen att man kan minska betesskadorna med hjälp av ökat foderutbud. Eller hur har det gått med viltskadorna i "Gudrunland"?

Sen verkar det som om man mest pratar om älgen som skadegörare fast det snarare är rådjuren som är de värsta plantmarodörerna?

Bra frågeställningar. Förra våren kollade jag till en väldigt liten slänt med självföryngrad tall (vad jag vet iaf) och där fanns det inte en tall på över metern som det inte var betat på. Samt så var det gott om älgspillning i området. Jag ska ta vid passa tid och kolla över området iår o se hur det har utvecklat sig.

I anslutning till detta område har jag ett litet område som är inhängnat, som är delvis planterat löv, men även självföryngrad tall. Är lite sugen att göra en undersökning, hur lång tid det tar tills det mesta är skit. Området i sig är så dåligt markmässigt att jag nästan ser det impediment (typ myr)

Samt stängslet är jag nämligen ite sugen att använda till min framtida frukträdgård ist. :)

Användarvisningsbild

Re: Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

Torbjörn Johnsen  
#384603 Jag skulle varit på seminariet om viltskador i Stockholm idag hade jag tänkt men planerna fick ändras. Här är i alla fall en kort rapport från dagen signerad Skogsland:
http://www.lantbruk.com/skog/skog-och-v ... illsammans
Inte så mycket som är nytt under solen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

Torbjörn Johnsen  
#385857 Här har Skogsstyrelsen lagt upp ett referat från vilt & skogsseminariet som kördes för nån vecka sen.
http://www.skogsstyrelsen.se/Global/aga-och-bruka/Lokala-sidor/Stockholm-Gotlands%20distrikt/Referat%20Skog-%20och%20viltseminarium%2030%20mars.pdf

På den här sajten hittar ni utöver referatet också samtliga presentationer från den här dagen.
http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Lokala-sidor/Distrikt/Stockholm-Gotlands-distrikt/Lo/Skog--och-viltseminarium-30-mars-/

   TS
Avatar Fallback

Re: Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385861 Mycket skrik men lite ull.
Älgarna äter vidare i skogen oavsett vad som predikas från jägarförbund m-fl.

Användarvisningsbild

Re: Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

Fenrir  
#386053 Kanske kan ändrade föryngringsmetoder också ha en inverkan på betesskadornas omfattning? 2001-2003 användes naturlig föryngring på 38 procent av den avverkade arealen i Sverige, i fjol var motsvarande siffra historiskt låga 16 procent.
Även om en saftig plantskoleplanta inte skulle vara smakligare än en torr självföryngrad så borde det avsevärt högre plantantalet vid naturlig föryngring innebära att det blir fler framtida huvudplantor kvar även efter betning?

Användarvisningsbild

Re: Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

Torbjörn Johnsen  
#386155 En sak som jag tycker kommer bort i de flesta viltskadediskussionerna är att det verkar vara rådjuren som är de värsta marodörerna men allt fokus hamnar på älgen. Lokalt kan kanske älgen ge de värsta skadorna men totalt sett undrar jag om inte rådjur och t o m hjort gör större skador. De verkar ju ibland kunna gå mer eller mindre systematiskt fram och knippsa både gran o tallplantor:-(

   TS
Avatar Fallback

Re: Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

Hema  
#386172
Torbjörn Johnsen skrev:En sak som jag tycker kommer bort i de flesta viltskadediskussionerna är att det verkar vara rådjuren som är de värsta marodörerna men allt fokus hamnar på älgen. Lokalt kan kanske älgen ge de värsta skadorna men totalt sett undrar jag om inte rådjur och t o m hjort gör större skador. De verkar ju ibland kunna gå mer eller mindre systematiskt fram och knippsa både gran o tallplantor:-(

Ja de tallar som jag har sett att älgen har gått på, är minst ca 1m höga (inget vetenskapligt belägg för detta). Så om man finner betskadade träd under den höjden så skulle jag börja misstänka rådjuren. Sedan om vi pratar fejningsskador (rensa hornen), så är väl rådjuren överrepresenterade att fejja på mindre trän.

Användarvisningsbild

Re: Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386185 Dessutom är det licens och fällavgift på älg, vilket det inte är på rådjur.

Bort med licens och fällavgift, så borde i alla fall älgproblematiken minska en hel del.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

uffejohan  
#386206 Jag tycker det är en intressant tråd, trevligt med älgjakt med kompisar men väldigt tråkigt med betade tallplanteringar. På mina marker har det alltid planterats gran med tanke på betesskador, ser nu hur rötan sprider sej i 40-årig granskog på torra grusåsar. Det har blivit många kubik i brännvedstraven i vinter. Har därför satt tall på marker som bör vara lämpliga för det. Förra veckan gick jag över det senaste hygget som jag planterade för två år sedan med blandat gran och tall för att binda upp de plantor som får en "sned" start i livet. Förra hösten sprutade jag rätt ymnigt med Trico på tallen och faktum är att jag inte hittade en enda betad tallplanta, trots att det fanns legor mitt i planteringen och massor med älgspillning. De nyfällda frötallarna var däremot välsnaggade. Dessutom har jag huggt en hel del björk intill planteringen och där har älgarna haft kalas i vinter i riset. På en plantering strax intill är det rätt mycket självsådd tall och där var tallplantorna som små buskar utan toppskott. Det är med andra ord inte brist på älg. Min erfarenhet är så här långt att Trico är ett fantastiskt preparat, men man får nog inte spara på krutet utan vara noggrann och gå över plantorna under flera år. Jag hoppas i alla fall att jag och mina barn får lön för mödan att jag planterar tall på marker som inte är lämpliga för gran och dessutom kunna fälla en o annan älg.

Avatar Fallback

Re: Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

Krokmark  
#386217 Man ska absolut inte glömma bort att även hare äter tall.
Sen är älgen en kvalitetsbetare, letar upp de godaste plantorna, kan ibland vara så att de ratar plantskoleplantor för självsådda och vice versa.
Sen är det tyvärr ofta så att där det är stora skador så är det väldigt lite RASE kvar.
Detta är viktigt att spara tills tall och gran växt ur betesföntret sen kan de reduceras, dock inte tas bort.

Användarvisningsbild

Re: Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

Älgfoderodlare  
#394492 Visst blir det skador på tallen om man har älg på sina marker. Men man kan nog påverka betestrycket via riktade åtgärder. Bilderna föreställer en enorm mängd med rotuppslag av Asp i SV läge på en gammal inäga. Jag har i princip bara vänt mig om o fotat tallplantor på den nordliga sidan av samma inäga. Så gott som helt obetad , 4 årig tall. Lite fejskador av Rådjur. Vad som kanske inte framkommer på bilden är, att all Asp är betad ner till snödjupshöjd. Jag förväntar mig inget av asparna som gagnskog. Men jag hopas att de fortsättar att skydda mina tallar.

Användarvisningsbild

Re: Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394496 [quote="Toban"]Det skulle vara intressant att få veta vart ni som klagar på enorma betesskador har era skogar. Jag känner inte igen mig i er bild av verkligheten och det tror jag inte att skogsägare och jägare i Värmland eller Dalarna gör heller i dessa dagar.
quote]

Såg det här först nu. Har min skog i Gimmens vargrevir. Skadorna är ännu större än jag skrev tidigare efter att ha underröjt ännu en avdelning. Spillningshögarna ligger var tionde meter åt alla håll. All tall under 10 år är skadad/bruten.
Jägarna klarar inte skjuta all kalv (jagar själv för övrigt). Det som behöver till är att jag kan jaga själv när jag för lust. Gemensamhetsjakt på älg är inte fungerande då möjlighet/intresse/förmåga från "laget" är lågt att jaga kalvarna på efterjakt.
Så, jag är skogsägare och jägare i Dalarna, och bilden som beskrivs är så här, där jag bor. Det finns ingen brist på älg (eller rådjur för den delen) alls, tvärtom. Till och med i ett vargrevir.

Användarvisningsbild

Re: Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation?

Älgfoderodlare  
#394535 Helt klart är det bättre att ha 3 älgar på 4 ben än 12.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).