Traktorer och processorer

montera ventilpaketet....

43 inlägg 21253 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

montera ventilpaketet....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38585 på valmeten (615)... trodde inte att det skulle vara ngra problem, men jag var ¨å hämtade skogsvagnen igår för att kolla upp hur ja ska montera ventilpaketet på enkelt sätt som det varit på alla traktorer hittills.... Men... Nu sitter det ju en ratt mitt i vägen... å sätter ja det i mitten så blir det framför ratten å då blir det ganska långt i från en så det blir obekvämt, för ja måste ju kunna vicka fram ratten så ja kan snurra tillbaka stolen, andra tanken är att ta bort nedre glasrutan å stoppa in ventilpaketet där, men det ser trångt ut.... sen fick ja för mej att sätta ventilpaketet lite på sidan, bredvid ratten, kan bli lite obekvämt men man har iaf spakarna nära sej...

ventilpaketet är farmas mekaniska 2spak (+4, stödben,utskjut,grip) å är väl rätt tungt så...

men är det nån som har nån ide eller bild på montering av ventilpaket i en 605 eller liknande så borde det vara lika som hytten på 615an
vore glad för BRA ideer :lol: för det står ju inte på förrens man ska ut i storskogen :lol:
Skämt å sido så har ja lite ved å lite ris som ska köras ihop å man vill ställa iordning grejjerna innan det blir för kallt....



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38589 Har ingen bra ide till ditt ventilpaket men ett 2 spaks hydralservo där spakarna sitter i separata ventiler kanske.
Då kan du montera en spak var sida om ratten.
Dyrt mja, lätt absolut

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38591
gnisten83 skrev:Har ingen bra ide till ditt ventilpaket men ett 2 spaks hydralservo där spakarna sitter i separata ventiler kanske.
Då kan du montera en spak var sida om ratten.
Dyrt mja, lätt absolut

jo... det är nog det som är drömmen, men som sagt dyrt.... ska till å börja me köra med detta paketet för att se så att det funkar bra.... men nån måste ju ha en 605a med ventilpaketet sittandes i traktorn....

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38595 En halv ratt då så att du kan tilta upp ratten närmare spakarna när du vänder stolen?
Eller går det att flytta ratt och obitrolen åt sidan som på 6000 serien så det blir fritt framför(bakom :lol: ) dej.
Jag hade ett vanlig 2spakventil in genom undre siktrutan på min 805a innan men som sagt du har en ratt där...

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38597
gnisten83 skrev:En halv ratt då så att du kan tilta upp ratten närmare spakarna när du vänder stolen?
Eller går det att flytta ratt och obitrolen åt sidan som på 6000 serien så det blir fritt framför(bakom :lol: ) dej.
Jag hade ett vanlig 2spakventil in genom undre siktrutan på min 805a innan men som sagt du har en ratt där...


Ja har inte kollat hur det är me orbitrolen, men i ärlighetens namn så föredrar jag nog att ha ratten där den sitter där den sitter. det är rätt bekvämt d me.... det kanske går att bocka å grejja me spakarna å låta själva paketet utanför, ska kolla mer i morrn....

   TS
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38603 ja vi har en 605a, och vi har tagit väck den undre rutan(om de nu var en ruta där, kom inte ihåg) , men va är det för ratt du pratar om ? har du dubbelkommando?

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38605
Valtra skrev:ja vi har en 605a, och vi har tagit väck den undre rutan(om de nu var en ruta där, kom inte ihåg) , men va är det för ratt du pratar om ? har du dubbelkommando?

ja det är dubbelkomando... å ja ska kolla om det går att mecka in ventilpaketet där ja me....

   TS
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38609 de va som fasen att ratten sitter i mitten, trodde den satt bak till höger :shock:

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38627
Valtra skrev:de va som fasen att ratten sitter i mitten, trodde den satt bak till höger :shock:


Eftersom det är en industritraktor så är nog tanken att man ska kunna använda ex sopaggregat å liknande bak i 3 punkten å därför gissar ja att ratten är placerad i mitten för att det ska bli mer körvänligt, det sitter tom blinkersspak där bak :lol:

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38628 du har en bild att kika på här...

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=3336

   TS
Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38633 Hej..Kan inte teleflexkablar vara en lösning..?Då kan du ju låta ventilpaketet vara utanför hytten och bara lägga in kablarna med reglagen när du ska använda vagnen..Vet dock inte hur mycket sådana saker kostar..Men det används ju mycket till växelreglage och liknande..så hållbarheten och smidigheten borde ju vara lika bra som något annat..
Bara en tanke..
MvH. Ulf

Avatar Fallback
pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38649 Är det ett byggbart block du har? I så fall borde det ju gå att dela på blocket så att du får två enheter, och skaffa en extra in resp utloppssektion som kopplas ihop med en extra slang.
Då kan ju de två enheterna sättas på sidorna av ratten.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38651 De behövs bara serienippel i 1a blocket för att de ska funka :!:

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38652
pla1 skrev:Är det ett byggbart block du har? I så fall borde det ju gå att dela på blocket så att du får två enheter, och skaffa en extra in resp utloppssektion som kopplas ihop med en extra slang.
Då kan ju de två enheterna sättas på sidorna av ratten.


Har inte en aning... ska kolla det...

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38707
pla1 skrev:Är det ett byggbart block du har? I så fall borde det ju gå att dela på blocket så att du får två enheter, och skaffa en extra in resp utloppssektion som kopplas ihop med en extra slang.
Då kan ju de två enheterna sättas på sidorna av ratten.



det ser delbart ut, sen är frågan vad gavlarna kostar... men ja ska höra med företaget vi handlade vagnen av om det är möjligt....
å är det möjligt å inte allt för dyrt så är nog detta bästa iden hittills :lol: 8)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).