Motorsåg och handhållet

Nye 550/560 xp i 2016?

145 inlägg 57908 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Hammaren  
#385780 Det är väl bättre att ha en stor jävla fjäder på armen då! :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385827
anersimyra skrev:Nja..den nya förgasaren har sannolikt " skrämt upp kvarnan " de 0,2 Kw som på pappret saknades gentemot 261:an.. \M/ \M/

Skulle inte ens tro det utan att ljuddämparen får en modifikation,

Användarvisningsbild

Re: Uppdaterade Jonsered CS2253 & Husqvarna 550XP

traktorz  
#385837
SawTroll skrev:
traktorz skrev:
SawTroll skrev:Ja, og det er bare en del av endringene som er gjort i den senere tid. De andre er beskrevet i tidligere utgaver av delelistene.

Her er noe av det;


Så ett hål i toppkåpan nedanför dekompressionsventilen indikerar att det här är en nyare (årsmodell 2016) variant av 550XP? Knappast något problem med värmeborttransportt för vinterbruk, men större risk för den som nöter sågen i timmar på vedbacken. Bra att Husqvarna-gruppen är lyhörda för användarnas problem.


Jeg ville ikke brukt begrepet årsmodell, da dette ikke samsvarer med når endringer blir gjort.

Her er noen flere, fra 2015:


Så sant, de enda datum-siffrorna man måste hålla rätt på är ju serienumret: år-vecka-löpnummer.
Det är ju också det som anges i IPL:
Introduced from
Serial number / Date

Användarvisningsbild

Re: Sv: Nye 550/560 xp i 2016?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385853 Elastostart är väl bara en fjädrande funktion i starthandtaget.
Easy2start är väl nåt annat, en hjälpfjäder i startapparaten. Finns att få sågar både med och utan denna. Jag har inte den på min 241a men har sett att det finns 241or med denna hos min handlare. Den är betydligt bredare över både sågkropp o hantagsbåge.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385862
anersimyra skrev:STIHL ElastoStart
På grund av kompressionstrycket bildas krafttoppar vid startögonblicket av en förbränningsmotor som belastar muskler och leder. STIHL ElastoStart, ett specialhandtag, tar med hjälp av ett fjädersystem upp och dämpar krafttopparna. Du får en jämn och bekväm start av maskinen.


Du har förväxlat det hela.

ElastoStart är som det tidigare skrivits, bara en liten dämpande fjäder i själva starthandtaget som gör kompressionstopparna mindre hårda för handen.

Easy2Start är en fjäder i startapparaten som man spänner upp och när den är tillräckligt spänd drar den fjädern igång motorn. Denna konstruktion gör startapparaten (och därmed sågen) lite bredare. Men Easy2Start sitter inte på 261:an.

Vill ni ha tydligare beskrivning så kolla
http://www.stihl.se/enkel-start.aspx

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

anersimyra  
#385877
Ekhagas trädfällning skrev:
anersimyra skrev:STIHL ElastoStart
På grund av kompressionstrycket bildas krafttoppar vid startögonblicket av en förbränningsmotor som belastar muskler och leder. STIHL ElastoStart, ett specialhandtag, tar med hjälp av ett fjädersystem upp och dämpar krafttopparna. Du får en jämn och bekväm start av maskinen.


Du har förväxlat det hela.

ElastoStart är som det tidigare skrivits, bara en liten dämpande fjäder i själva starthandtaget som gör kompressionstopparna mindre hårda för handen.

Easy2Start är en fjäder i startapparaten som man spänner upp och när den är tillräckligt spänd drar den fjädern igång motorn. Denna konstruktion gör startapparaten (och därmed sågen) lite bredare. Men Easy2Start sitter inte på 261:an.

Vill ni ha tydligare beskrivning så kolla
http://www.stihl.se/enkel-start.aspx
Ok..då var " stihlgubbarna " jag träffade vid provkörningen felinformerade... :o förvisso inte ovanligt när det gäller försäljare.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

anersimyra  
#385878
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Nja..den nya förgasaren har sannolikt " skrämt upp kvarnan " de 0,2 Kw som på pappret saknades gentemot 261:an.. \M/ \M/

Skulle inte ens tro det utan att ljuddämparen får en modifikation,
Jag menar att den går så mycket bättre än med den gamla typen av förgasare. Kanske ger den nu 2,8 Kw.. :?:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Nye 550/560 xp i 2016?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385929 Träffade en gammal bekant idag som hjälper sin svärfar en del i skogen. Dom hade köpt 2st nya 550 i höstas, båda hade skurit under vinterns arbete. Vet inte mer än att han var riktigt besviken på HVA.
Dom är vana o har hållit på länge så jag tror inte det är nåt större fel på handhavandet.

Magnus

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

anersimyra  
#385951 Både min och arbetskamratens första 550 skar efter några få timmar. Återstår att se om den nya överlever sommaren.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Sv: Nye 550/560 xp i 2016?

Hema  
#385998
Magnus M skrev:Träffade en gammal bekant idag som hjälper sin svärfar en del i skogen. Dom hade köpt 2st nya 550 i höstas, båda hade skurit under vinterns arbete. Vet inte mer än att han var riktigt besviken på HVA.
Dom är vana o har hållit på länge så jag tror inte det är nåt större fel på handhavandet.

Magnus

Sa de något om responsen från HVA? Klart iom att de var besvikna, så kanske inte responsen var något att hurra för?

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

traktorz  
#386027 En tvåtaktare skär inte utan anledning. Varmgång medför Aluminiummigration från kolv till cylindervägg och beror vanligtvis på fel bränsle, eller försämrad kylning. Driftdata loggas ju även med AutoTune, så en diagnos torde ge svaret på problemorsak.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Nye 550/560 xp i 2016?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386035
Hema skrev:
Magnus M skrev:Träffade en gammal bekant idag som hjälper sin svärfar en del i skogen. Dom hade köpt 2st nya 550 i höstas, båda hade skurit under vinterns arbete. Vet inte mer än att han var riktigt besviken på HVA.
Dom är vana o har hållit på länge så jag tror inte det är nåt större fel på handhavandet.

Magnus

Sa de något om responsen från HVA? Klart iom att de var besvikna, så kanske inte responsen var något att hurra för?


Han sa bara att hans svärfar var besviken på HVA som dom kört med i många år. Dom hade inte fått nån förklaring av ÅF om orsaken.
Ska se om jag stöter på han så kan jag fråga mer.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

erikl  
#386039 Behövde en ny såg och funderade på 550 men ÅF avrådde och rekommenderade 560 istället. Inga kunder har haft problem med den. Däremot mkt krångel med 550 bl.a. tomgången.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Nye 550/560 xp i 2016?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386063 Det måste ju betraktas som ren katastrof när en ÅF avråder från köp av en sågmodell. Visst om han rekommenderar en annan modell av samma märke men ändå!! Kan undra vad det står i avtalen mellan HVA o deras ÅF:-o

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386068
traktorz skrev:En tvåtaktare skär inte utan anledning. Varmgång medför Aluminiummigration från kolv till cylindervägg och beror vanligtvis på fel bränsle, eller försämrad kylning.

Oftast är det överhettning pga av övervarv, överbelastning eller magert ställt som ger kolvskärning.
Detta ser man på hur den skurit. Är det ingen smörja i bränslet expanderar kolven runtom och jättesnabbt så du får skärning runt om mer eller mindre. Överhettning är på avgassidan. Fel olja/förorenad mat ger skärning på insugssidan.

Lagerskärning är nåt annat och minst lika vanligt som kolvskärning....


traktorz skrev:Driftdata loggas ju även med AutoTune, så en diagnos torde ge svaret på problemorsak.

Så är det inte. Du ser starter med hyfsad exakthet, kan testa komponenter, uppdatera, återställa men loggarna stämmer aldrig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).