Öppna kategorin

Stor tomt vill odla träd eller buskar ....

10 inlägg 4090 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stor tomt vill odla träd eller buskar ....

qvintus4  
#385870 Har förra året skaffat sommarhus en liten gammal gård , stor tomt 5000 kvm skog och 8000-9000 vanlig .
Började förra året odla äng på två stora delar av tomten för att slippa klippa gräs där , tänkte det kunde vara roligt att odla något passande träd eller buskar på ängarna är inne på lite tex fruktträd eller kanske körsbär.

Är det några speciella träd eller buskar som är lämpliga på en så kallad slåtteräng ?? eller vad ska man tänka på lite okkunnig som jag är , helst ska det vara nått som sköter sig själv .... och kanske nått som inte dröjer 10-50 år innan det händer nått :)



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stor tomt vill odla träd eller buskar ....

totte  
#385876 Intressanta tankar. Men det blir mycket lättare att svara om vi vet var i landet du bor, vad som kan odlas och inte är lite beroende på läget om man uttrycker det försiktigt.

Användarvisningsbild

Re: Stor tomt vill odla träd eller buskar ....

qvintus4  
#385881 Det är i Sörmland....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor tomt vill odla träd eller buskar ....

Vardon  
#385888 Jag tycker ju personligen att gammal hederlig blomsteräng är fantastiskt vackert. Sån äng där det inte är sport att plocka midsomarblomster. Behöver inte vara lätt då mycket i dem kan klassas som ogräs men men.

Vad har du för tankar om framtiden med tomten? Ska det vara vackert? Ska det bli ekonomiskt lönande? Något trädslag som är hyfsat snabbväxande men ändå har vedvärde för att dryga ut vedkassan kanske?

Användarvisningsbild

Re: Stor tomt vill odla träd eller buskar ....

qvintus4  
#385925 Tanken med tomten är såklart att den ska vara fin , slåtterängarna var ett infall och dom blir fina när dom får växa men tanken med ängsodlingarna var att få mindre gräs att klippa då hela tomten är på 8500 gräs ca .
Tänkte då att det kunde vara fint med nått äpple träd eller körsbär eller nått några andra fina träd på slåtterängarna , men det är just nu tankar för att utveckla dom lite

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor tomt vill odla träd eller buskar ....

totte  
#385987 Rader med fruktträd är fint. Men fruktodling sköter sig inte själv om du faktiskt vill ha ut nåt. Beskärning av träden varje vinter, plockning och allt det, en hel del att göra.

Användarvisningsbild

Re: Stor tomt vill odla träd eller buskar ....

qvintus4  
#385994 Fast jag vill inte ha en odling utan det är mer för att det kan vara trevligt och fint med ett par fruktträd på en av ängarna , sen något annat på den andra ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor tomt vill odla träd eller buskar ....

Göt  
#386061 Äppelträd så får du in rådjur nu menar jag positivt dom äter gärna äpplen

Tulpaner är också snyggt och är bra rådjursmat också du får naturen närmare knuten om du nu vill ha det

Vet att en del blir fullständigt vansinniga av att ha rådjur i närheten men jag tycker dom är mysiga :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Stor tomt vill odla träd eller buskar ....

axwell  
#386092
Göt skrev:Vet att en del blir fullständigt vansinniga av att ha rådjur i närheten men jag tycker dom är mysiga :mrgreen:


Mysiga, tycker inte det.
Det kryllar av fästingar i pälsen, en del fästingar lämnas kvar på tomten inte bara skiten.

Kolla mitt gamla klipp. :surp:


Användarvisningsbild

Re: Stor tomt vill odla träd eller buskar ....

qvintus4  
#386094 Ska höra med grannen hur dom har det i fall det är mycket rådjur där.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).