Motorsåg och handhållet

Byta bränslelod i sågen

135 inlägg 31883 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byt bränsle!

röjar kalle  
#385035
traktorz skrev:- Don't fix it if it ain't broken, som det ofta sägs.
Kör du på Aspen-blandning, blir det knappast beläggningar.
Bytte aldrig filter på vår MS192, dock blåste ren med tryckluft och kollade att det var rent någon gång.

Däremot, töm och skölj tanken typ vår och höst. Kan berätta att vår stor-Stihl inte gick alls på tomgång nyligen. Tömde därför ur gammal bensin, bark och kvistar och en del vatten som hade samlats under vintern, körde sågen torr, och bytte sen till färskt bränsle. Sen gick sågen som ny igen! Vintertid följer snö med vid tankning, skräp likaså. Tankloded gör säker sitt jobb, men viktigt är att bränslet är det allra bästa.

Någon såg får du inte låna av mig så det så. :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byta bränslelod i sågen

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385049 Fick byta bränslefilter på röjsågarna ifjol, hade visst glömt bort det så jag har facit på hur lång tid min såg gick utan byte, har inte tömt tanken på skräp heller.

Den kördes under fyra säsonger eller 1000-1500 tankar innan det blev problem. De andra två som köptes samtidigt och gick fint fortfarande men fick nya filter ändå :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Byta bränslelod i sågen

Tinna  
#385070
röjar kalle skrev:För att kolla om lodet behöver bytas gör enligt följande ta loss det från bränsle slangen ställ det på ett jämnt under lag.Blir det kvar bränsle kvar i lodet skall det bytas då börjar det bli tätt.Jag brukar byta ut loden till oregons lod dom är bättre en original loden som sitter i Hva,Jonsered.Hobby sågare du bara så behöver man inte byta på flera år.


Tack! Bra tips! :) Men, ja, ska väl inte behöva skynda mig att göra det iaf då!

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta bränslelod i sågen

Tinna  
#385071
Palms skrev:Fick byta bränslefilter på röjsågarna ifjol, hade visst glömt bort det så jag har facit på hur lång tid min såg gick utan byte, har inte tömt tanken på skräp heller.

Den kördes under fyra säsonger eller 1000-1500 tankar innan det blev problem. De andra två som köptes samtidigt och gick fint fortfarande men fick nya filter ändå :mrgreen:


Nää, dom är väl onödigt petiga i manualerna! Jag verkar kunna såga på lugnt ett tag till! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Byt bränsle!

Tinna  
#385073
traktorz skrev:- Don't fix it if it ain't broken, som det ofta sägs.
Kör du på Aspen-blandning, blir det knappast beläggningar.
Bytte aldrig filter på vår MS192, dock blåste ren med tryckluft och kollade att det var rent någon gång.

Däremot, töm och skölj tanken typ vår och höst. Kan berätta att vår stor-Stihl inte gick alls på tomgång nyligen. Tömde därför ur gammal bensin, bark och kvistar och en del vatten som hade samlats under vintern, körde sågen torr, och bytte sen till färskt bränsle. Sen gick sågen som ny igen! Vintertid följer snö med vid tankning, skräp likaså. Tankloded gör säker sitt jobb, men viktigt är att bränslet är det allra bästa.


Oki! Ja, jag kör alltid på aspen! Men jag tankar bara med det, aldrig grenar och vatten och sånt...? ;) :mrgreen: hehe, nä, men jag har inte större marker än att jag tar med sågen in i garaget och tankar och filar och så, så det blir faktiskt inte så mkt skräp! :) Hmm... men tömma tanken vår och höst...? Mina sågfingrar kliar året om, det finns alltid nåt att sätta sågtänderna i! :oops: Den får aldrig riktigt vila, den lilla 193:an! Men tack för goda råd iaf! :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta bränslelod i sågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385171 Var får du tag på filter/lod?
Är det hos handlare so kanske de stoppar i det till dig med? Kanske ger lite andra tips på samma gång?
Bra relation till ÅTF brukar löna sig om man inte kan eller vill lära allt på en gång.

Avatar Fallback

Re: Byta bränslelod i sågen

tallen100  
#385176
Tinna skrev:
Nää, dom är väl onödigt petiga i manualerna! Jag verkar kunna såga på lugnt ett tag till! :grin:

Du kan absolut såga på ett tag till :smile:
Men du kan ju göra som Kalle skrev, ta ur lodet och kolla det när du får tid/lust, men det är nog inget brådskande.

Avatar Fallback

Re: Byta bränslelod i sågen

Tinna  
#385185
Mange skrev:Var får du tag på filter/lod?
Är det hos handlare so kanske de stoppar i det till dig med? Kanske ger lite andra tips på samma gång?
Bra relation till ÅTF brukar löna sig om man inte kan eller vill lära allt på en gång.


Japp, har den bätsa åtf i grannbyn här! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta bränslelod i sågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385201 Låter Härligt! Då löser du det säkert fint.

Avatar Fallback

Re: Byta bränslelod i sågen

Nonkan  
#385612 Kör man Aspen är det sällan man behöver byta filtret. Instruktionsböckerna är skrivna för att gälla alla marknader, och me de kvalitetskrav som finns på bensin o oljor här kan man vara lite sparsam med underhållet.

Å andra sidan är det ju inga pengar att tala om, vi byter alltid stift o filter när vi får in sågar. Kul att felsöka en massa så visar det sig vara kass tändstift efter nån timme liksom..

Däremot ska man vara noga med att hålla luftfiltret rent och kedjan vass, det är nog de två grejer som påverkar sågens livslängd mest.

Avatar Fallback

Re: Byta bränslelod i sågen

Tinna  
#385639
tallen100 skrev:Men du kan ju göra som Kalle skrev, ta ur lodet och kolla det när du får tid/lust, men det är nog inget brådskande.


Haha, om grannarna går förbi och ser att man står och fiskar i tanken får man väl säga att man försöker få den där eländiga soppa torsken på kroken! :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta bränslelod i sågen

Tinna  
#385640
Nonkan skrev:Kör man Aspen är det sällan man behöver byta filtret. Instruktionsböckerna är skrivna för att gälla alla marknader, och me de kvalitetskrav som finns på bensin o oljor här kan man vara lite sparsam med underhållet.

Å andra sidan är det ju inga pengar att tala om, vi byter alltid stift o filter när vi får in sågar. Kul att felsöka en massa så visar det sig vara kass tändstift efter nån timme liksom..

Däremot ska man vara noga med att hålla luftfiltret rent och kedjan vass, det är nog de två grejer som påverkar sågens livslängd mest.


Vad bra! Tack, då vart jag lite klokare! Jodå, filtret och kedjan håller jag allt efter iaf, så det låter ju bra! :) Och tändstiftet är nog det första man själv skulle prova att byta om den inte riktigt vill starta längre med.. :mrgreen: Sen tar nog mina felsökningskunskaper stopp där! :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta bränslelod i sågen

tallen100  
#385691
Tinna skrev:
tallen100 skrev:Men du kan ju göra som Kalle skrev, ta ur lodet och kolla det när du får tid/lust, men det är nog inget brådskande.


Haha, om grannarna går förbi och ser att man står och fiskar i tanken får man väl säga att man försöker få den där eländiga soppa torsken på kroken! :mrgreen:

=)) =)) =))
Den kan vara lite svår att finna, det är ju Mört i tanken oxå :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Byta bränslelod i sågen

Tinna  
#385735
tallen100 skrev:
Tinna skrev:
tallen100 skrev:Men du kan ju göra som Kalle skrev, ta ur lodet och kolla det när du får tid/lust, men det är nog inget brådskande.


Haha, om grannarna går förbi och ser att man står och fiskar i tanken får man väl säga att man försöker få den där eländiga soppa torsken på kroken! :mrgreen:

=)) =)) =))
Den kan vara lite svår att finna, det är ju Mört i tanken oxå :mrgreen:

:mrgreen:

Jooo... men man kan ju lysa lite med tex en tändare så man ser bättre! *-:) Fast det kan ju gå på några lax i rep. kostnader i slutändan, men då får man skylla Sej själv!

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta bränslelod i sågen

tallen100  
#385738 Kan vara ett alternativ för bättre Sik´t, men en ficklampa bör vara en bättre Val. Jag är dålig på fiskar :oops: ... men jag tror jag hade en Stenbit i skon förut :mrgreen: :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).