Skogsnyheter

Hur ska vi få in fler tjejer bakom spakarna?

6 inlägg 3018 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur ska vi få in fler tjejer bakom spakarna?

Torbjörn Johnsen  
#385711 Såg det här inslaget på SVT om att det är svårt för tjejer att få jobb som maskinförare trots att näringen skriker efter fler skördar- & skotarförare. Det är tyvärr inte första gången jag ser och hör det här och jag har även hört liknande från nyutbildade killar utan lång erfarenhet.

http://www.svt.se/nyhetsklipp/lokalt/vastmanland/article7307125.svt?autostart=true&utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=email&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified

Hur sjutton ska man komma runt den här hopplösa situationen? Entreprenörerna vill självklart anställa fullfjädrade maskinförare eftersom de ska betala lön från dag ett. Samtidigt är de hårt pressade med korta och osäkra kontrakt och en ständig prispress på uppdragen. Det skulle behövas nån form av "yrkesintroduktionsstöd" för småföretag för att lätta lite på bördan. Någon som har bra idéer?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur ska vi få in fler tjejer bakom spakarna?

loppan  
#385724 Har entrepenören någrolunda vett i huvet så inser han att kvinnor i regel kör billigare i form av färre reparationer och ibland även lägre
bränsleförbrukning.
Det är enbart personligheten som är intressant i val av maskinist.
De få kvinnor jag träffar på som gräventrepenör är oftast väldigt intresserade och även kunniga i sitt yrke,annars hade man inte sökt sig dit.
Skogen är inte inte någon större skillnad rent praktiskt jämfört med gula sidan.

Avatar Fallback

Re: Hur ska vi få in fler tjejer bakom spakarna?

tallen100  
#385727 Det enda är väl att bolagen börjar betala en skälig "lön" till entreprenörerna för deras tjänster, finns ingen som kan köra för fullt direkt, det tar tid och tempot som skall råda i dag gör det knappast särskilt attraktivt för någon... Stress, ensamhet, långa resor m.m.
Vet några äldre som körde bolagsmaskiner för länge sen medans bolagen fortfarande hade mest maskiner själva, då var det trevligare. Antingen körde dom enkelskift och kunde lägga upp dagen som dom ville eller så skiftade två gubbar och körde ett par timmar var sedan gjorde den andra något annat i två timmar, och så rullade det på.
Så det var nog bättre förr, och lättare, även om maskinerna har blivit mer driftsäkra och komfortabla idag. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur ska vi få in fler tjejer bakom spakarna?

röjar kalle  
#385731 En sak är i alla fall säker Herr Johnsen är fruntimmers tokig. :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur ska vi få in fler tjejer bakom spakarna?

Tosca  
#385744 Med sin bakgrund har han nog mött många skogsintresserade tjejer som haft både kunskaper och vilja att jobba i skogen, utan att ens få in en fot i dörren hos skogsföretagen.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska vi få in fler tjejer bakom spakarna?

Torbjörn Johnsen  
#385760
röjar kalle skrev:En sak är i alla fall säker Herr Johnsen är fruntimmers tokig. :wink:


Nä, röjar kalle, jag är skogstokig = tokig i skog. Skogsbruk som drar nytta av hela "befolkningsresursen" :mrgreen:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).