Motorsåg och handhållet

Oregon Speedcut

205 inlägg 75165 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

röjar kalle  
#385285
anersimyra skrev:
Fredrik Reuter skrev:Här är en video som jämför med Stihls kedja och deras egen MicroLite.
Föga förvånande vann SpeedCut följt av MicroLite. SpeedCut var drygt 13% snabbare än Stihl.
Här vore det intressant att göra ett oberoende test!

Ha ha ha.. :lol: gubben med stihlutrustning sågar inte särskilt aktivt i jämförelse med de andra, han ser t.o.m ut att hålla igen på sågandet.. :lol:

Han i mitten har gått motorsågskörkort det är därför det går lite sämre en för dom på sidorna. :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

tallen100  
#385286 Det tror jag också kalle :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

SawTroll  
#385571
can skrev:trur de at oregon har testa den nye kjeda mykje i praktisk bruk, levert ho ut til hoggara før ho kjem på markedet? Må jo ha ett eller anna system på ting for å sikkra seg at dei som skal bruka ho blir fornøyd. Har ein god del å sei for meg denne kjeda pga at eg brukar nesten berre 95 vpx pr dags dato pluss litt 73 lp. 95 vpx må jo vera ei av dei vanligste kjedene i skandinavia iverfall for dei som har husqvarna, jonsered og dolmar sager.


Utvilsomt, men det kommer kanskje mest av at Huskvarna/Jonsered leverer det som standard på mange sager, og ikke nødvendigvis av at det er spesielt effektivt. Kan ikke uttale meg om hva Dolmar vanligvis kommer med, da merket knappest er representert i Norge.

På 50cc sager bruker jeg helst 21LP(X), ble fort lei av 95VP(X).

Pixel kjeder hadde vært av større interesse om det fantes et (hel)meisel alternativ, det er lite interessant med halvmeisel i ren og "grønn" ved.

For øvrig blir det jo interessant å se hva den nye kjedefabrikken til Husqvarna kommer opp med, og hva som blir standard I fremtiden.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#385575 Min Dolmar 4605 kom med LPX kedja vilken inte saluförs i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

SawTroll  
#385576
Mange skrev:Oregon startar nu sin kampanj och Lanserar sitt nya Speedcut system.

Kedjan som kommer att heta Oregon 95TXL kommer att ersätta 95VPX
Svärden har en ny lamineringsteknik med aluminium kärna.

....

.


Sverdene får i hvert fall meg til å tenke på Husqvarna Techlite (versjonen uten utbyttbar nese).....


For øvrig så legger jeg merke til at de er produsert i Kina. :roll:
Senast redigerad av SawTroll mån 04 apr 2016, 20:36, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

SawTroll  
#385577
anersimyra skrev:Min Dolmar 4605 kom med LPX kedja vilken inte saluförs i Sverige.


Har du prøvd å bestille?

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385582
anersimyra skrev:Min Dolmar 4605 kom med LPX kedja vilken inte saluförs i Sverige.

Jodå 20, 21 LPX finns här, det vet jag bestämt för de har jag och alla andra tillgång till genom Oregon Varberg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#385585
SawTroll skrev:
anersimyra skrev:Min Dolmar 4605 kom med LPX kedja vilken inte saluförs i Sverige.


Har du prøvd å bestille?
Hos samtliga handlare jag varit i kontakt med i stockholm finns LPX i oregons katalog, men ingen av dem har kunnat beställa kedjan, de kan heller inte få hem stor 3/8 i halvmejsel trots att den finns i katalogen.. :?: :sad:

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#385587 Men jag ser nu att Gårab saluför lpx i 325.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385602 Jodå, 20, 21 går att få i LPX.
Fasta längder eller rulle. Jag brukar ta rulle.

Däremot går det inte med halvmejsel i 3/8 som du säger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386849 No må noken snart få tak i og prøvd den nye kjeda

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

JPW  
#387171 Japp, jag fick precis tre 95TXL men jag hade beställt 95VPX eftersom jag inte visste om det går att fila den nya TXL med samma mall som den gamla VPX. TXL ska filas med 35 graders vinkel på topplattan men samma vinklar som VPX i övrigt. Min fråga till expertisen är nu om Husqvarnas standard rullmall till H30 passar till TXL, fast med filen vinklad 35 grader istället. Gissar att det inte funkar så enkelt, men är det någon som vet?

Kan det rent av vara så att Husqvarnas nya kedjor som väl är på ingående är just TXL och att det då kommer en rullmall från Husqvarna till TXL?

Mycket tacksam för input här, känner inte för att frihandslira utan mall...

/ JPW

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387175 godt spørsmål mulig dei berre har endra selve tanna slik at malen passar fremdeles, no har jo den type mal ein tendens til å forandra seg etter ho blir sleten slik at det blir filt med litt ulik høgd på tanna alt etter om male er ny eller litt sliten. Ville nå prøvd iverfall, tviler på om det kjem noken ny mal ifra husqvarna enten den du har passar eller ikkje pga at dei skal jo begynna med å laga kjeder sjølv. Kor fekk du tak i det nye kjedet hen? Skulle likt å hatt ett over til Norge for å prøva.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

JPW  
#387176 Tack för ditt svar! Jag beställde från Gårab i norra Skåne: http://www.skogsutrustning.se

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

JPW  
#387177 Dumt nog har jag varken mall eller såg att prova på här. Jag sitter bara och köper nya reservdelar och verktyg för att ersätta vad som stulits från oss vid en rad inbrott på vår lilla skogsgård söderut i höstas. Klart irriterande!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).