Traktorer och processorer

Stegmatare och rullmatare i samma aggregat

11 inlägg 8993 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stegmatare och rullmatare i samma aggregat

LP576  
#385355 Såg att JOBO hade ett intressant nytänk där man monterat drivrullar på sin stegmatare, tror skapelsen hette ST 75 combi. Verkade snabb och smidig på videon. Frågan är hur den fungerar i praktiken, hur stort prispåslaget blir och hur det är med tillförlitligheten? JOBO verkar även ha börjat med mätrulle vilket bör vara en klar förbättring mot tidigare.

Vad tror den samlade expertisen? Har för mig att även JOBO:s konstruktör är medlem här, vore intressant med en nyanserad kommentar från honom utan att det för den skull blir smygreklam.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Stegmatare och rullmatare i samma aggregat

Chuck Norris  
#385471 Hmm har de satt på rullar stegmataren, då är det väl bara att plocka bort stegmatningen?

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare och rullmatare i samma aggregat

molnia  
#385480 taget från hemsidan;
KOMBINERAD STEG- OCH RULLMATNING

Stegmatarens stora fördel är dess kraftfulla matning också vid låga oljeflöden. Men ändå så är det inte alltid nödvändigt med kraft. Framför allt kan över hälften av träden vara så lättkvistade att stegmatningen känns långsam.

Med stöd av flera kundönskemål har Syketec nu under ett år utvecklat rullmatning som tillägg till vår huvudprodukt JOBO ST75. Maskinen är fortfarande i grunden en stegmatare som kan förses med rullar som tillägg. Rullarna kan också monteras i efterhand på den ny modellen med beteckningen JOBO ST75C-Combi.

Skördaren har fyra driftfall:
F1 - Kombinerad steg-rulle
F2 - Enbart rulle
F3 - Flerträdplock - MultiStem
F4 - Tlläggshåll - MultiGrip

I den kombinerade driften kan man välja rullmatning under steget och när man släpper automatmatningen startar steget automatiskt igen. Rullmatningens hastighet är 2,5 m/s vid fullt flöde (60 l/min), det är ungefär dubbel hastighet jämfört med stegmatningen. Längdmatningen sker med mätrulle och har sex längdförval.



http://www.sykeharvesteri.fi/produkter/ ... llmatning/

när det är så små motorer som 60l/min så går det nog tungt snabbare än vanliga rullmatade processorer, men då finns ju stegmataren som komplement. gissar på att de har strävat efter låga oljeflöden för att inte få ett aggregat som kräver så mkt olja, då skulle konceptet falla lite. jobo har ju varit lätta och snåla med oljan tidigare, för att kunna köras på mindre kranar och traktorer.

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare och rullmatare i samma aggregat

svampbob  
#385541
molnia skrev:taget från hemsidan;
KOMBINERAD STEG- OCH RULLMATNING

Stegmatarens stora fördel är dess kraftfulla matning också vid låga oljeflöden. Men ändå så är det inte alltid nödvändigt med kraft. Framför allt kan över hälften av träden vara så lättkvistade att stegmatningen känns långsam.

Med stöd av flera kundönskemål har Syketec nu under ett år utvecklat rullmatning som tillägg till vår huvudprodukt JOBO ST75. Maskinen är fortfarande i grunden en stegmatare som kan förses med rullar som tillägg. Rullarna kan också monteras i efterhand på den ny modellen med beteckningen JOBO ST75C-Combi.

Skördaren har fyra driftfall:
F1 - Kombinerad steg-rulle
F2 - Enbart rulle
F3 - Flerträdplock - MultiStem
F4 - Tlläggshåll - MultiGrip

I den kombinerade driften kan man välja rullmatning under steget och när man släpper automatmatningen startar steget automatiskt igen. Rullmatningens hastighet är 2,5 m/s vid fullt flöde (60 l/min), det är ungefär dubbel hastighet jämfört med stegmatningen. Längdmatningen sker med mätrulle och har sex längdförval.



http://www.sykeharvesteri.fi/produkter/ ... llmatning/

när det är så små motorer som 60l/min så går det nog tungt snabbare än vanliga rullmatade processorer, men då finns ju stegmataren som komplement. gissar på att de har strävat efter låga oljeflöden för att inte få ett aggregat som kräver så mkt olja, då skulle konceptet falla lite. jobo har ju varit lätta och snåla med oljan tidigare, för att kunna köras på mindre kranar och traktorer.


Jag tycker som att iden är smått genial. Du får hastigheten hos en rullmatare när det är lättkvistat och stegmataren tar de besvärliga kvistarna och kan därigenom klara dig med ett lägre hydraulflöde.

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare och rullmatare i samma aggregat

Fredrik Reuter  
#385561 Hej,
Här är videon:

stegmaster - Bygg ditt eget skördaraggregat

Avatar Fallback

Re: Stegmatare och rullmatare i samma aggregat

LP576  
#385567 Ojdå, missade att aggregatet varit uppe i en annan tråd :oops:

Intressant tingest dock, gillar att JOBO tänker "out of the box".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare och rullmatare i samma aggregat

Fredrik Reuter  
#385591 Hej,
Det är ingen som helst fara, nu har vi ju länkat så det kanske slutar med att fler hittar vad de söker! :-BD
Tycker också det är en spännande lösning!

Avatar Fallback

Re: Stegmatare och rullmatare i samma aggregat

snurra  
#392068 Weimer har dom!

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare och rullmatare i samma aggregat

magnusbygg  
#392075 Är det någon som har koll på vad priset ligger på?

Avatar Fallback

Re: Stegmatare och rullmatare i samma aggregat

snurra  
#392076 Ca 100 tusen, bygga själv bara stegmatare, nästan 200 tusen för den med steg/rulle, kolla bå Weimer.se

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare och rullmatare i samma aggregat

magnusbygg  
#392078 Ok, tackar!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).