Skogsvagn (Huggarvagnar)

Svängbar boggie?

28 inlägg 15413 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svängbar boggie?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377551 Det finns skogsvagnar med svängbar boggie tydligen, men har inte hört så mycket om dom på skogsforum. Hittade inget när jag sökte heller.

Här är en video på Iglands swingtrac.



Det går att få drivning på bakre hjulen på boggien, det är väl därför de har kedjor på i videon.

Någon som har, eller har sett? Våra norska vänner?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Svängbar boggie?

alias  
#377555 Vad jag vet så är det Igland och någon firma i Ljungby som kört på detta koncept.

Kan det ha varit SP Maskin som tillverkade "Ljungbyvagnen" för 10-20 år sedan (tror det kursade om jag inte minns fel, men SP:s tillverkning av skördaraggregat finns väl kvar)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Svängbar boggie?

axwell  
#377557 Skogsvagnarna börjar på sid 28 men det finns massor med "bra ha" prylar i hela foldern.
Smart att kunna forcera med hjälp av "krabbsstyrningen".

http://www.cgnord.se/Filer/igland/igland.pdf

Användarvisningsbild

Re: Sv: Svängbar boggie?

lerbo  
#377565 Även rottne hade väl svängbar boggie på vissa gallringsskotare.

Avatar Fallback

Re: Svängbar boggie?

Ferguson system  
#377566 Grunnen til at de har kjetting på i videoen er for å bedre utnytte effekten av swingtrac systemet. Systemet kan også brukes for å få en skyvende effekt med kraft opp mot 4T. Skyveffekten oppnås ved at man låser bremsene, svinger bogien, slipper bremsen, og gjentar hele prosessen. Igland's minste vogn har kun sving på draget, 380 vogna kan fåes med swingtrac og de større vognene med både swingtrac og navdrift.

Avatar Fallback

Re: Svängbar boggie?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377567 Var på en lantbruksutställning i Oslo för många år sedan, där var Igland med och visa en vagn för jordbrukstraktor som hade svängbar boggi genom ett parallellstag fästat i traktorns dragarmar.
Så när traktorn svängde vreds boggin automatiskt.

Användarvisningsbild

Re: Svängbar boggie?

selectamatic  
#385415 For å aktivere swingtrack fremdrift systemet trenger man bare å vri om en spak på hvert av hjulene. En palbrems blir da aktivert som bruker bremseskivens ytterkant som er tagget. Da kan hjulene kun rulle fremover. Man slipper å bruke traktorens bremsepedal, kun svinge boggien frem og tilbake for å få fremdrift.

Har selv en Igland 450 og er meget fornøyd.

Användarvisningsbild

Re: Svängbar boggie?

molnia  
#385420 Moheda ska även haft svängbar boggie på 80-talet.
hayabusa 08 - Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Fördelen är ju att vagnen har samma tyngdpunkt hela tiden, den är lika stadig hela tiden.
Men man kan ju då heller inte använda ramstyrningen som "motvikt" när man lastar med kranen.
En annan nackdel är att vagnens stomme genar lite i kurvorna (staketet kommer långt i innerkurvan) och långt virke kommer långt ut i ytterkurvan mot vad en ramstyrd vagn gör.
tog en skärmdump från filmen för att visa min tanke
1459697927_styrbar_boggie.jpg

Användarvisningsbild

Re: Svängbar boggie?

stegmaster  
#385436 En video som visar Igland Swingtrac i bruk.

http://bygda.traktor.no/video/krabbing

Användarvisningsbild

Re: Svängbar boggie?

Nor-forest  
#393083 Jeg har en Igland 380 med swingtrack. Etter å ha brukt den til utkjøring av ca 100 m3 i vinter er jeg god fornøyd med swingtrack funksjonen på vognen. Veldig praktisk ved manøvrering i skogen og trange plasser. Enkelt å rygge er det også. Fin funksjon når man skal plassere vogna tett inntil tømmer velta for avlessing av tømmer også.

Har ingen erfaring med sving på draget så har ikke noe grunnlag for å sammenligne løsningen direkte da.

Avatar Fallback

Re: Svängbar boggie?

Hema  
#393091 Jag trodde anledningen till kedjorna på vagnen var för att få bättre bromskraft, men det kanske är drift på den också. Multiforest har en vegn med boggiestyrning, bäst med den lösningen borde vl vara vid bakning i skogen bl.a.
http://www.trejon.se/se/multiforest-9-ton-boggi-dack-400-60-15-5-trac.html
Bild

Avatar Fallback

Re: Svängbar boggie?

Tosca  
#393125 Aj aj, de kolvarna ser ut att sitta utsatt till, varför finns det inte skyddsplåtar framför dem?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Svängbar boggie?

skogsjan695xl  
#393127
Hema skrev: bäst med den lösningen borde vl vara vid bakning i skogen bl.a


Den är ju som en bakplåt vid axeln :)

Avatar Fallback

Re: Sv: Svängbar boggie?

Hema  
#393182
skogsjan695xl skrev:
Hema skrev: bäst med den lösningen borde vl vara vid bakning i skogen bl.a


Den är ju som en bakplåt vid axeln :)

Som man stavar får man svar. :)

Avatar Fallback

Re: Svängbar boggie?

larsjoh  
#461867
Tosca skrev:Aj aj, de kolvarna ser ut att sitta utsatt till, varför finns det inte skyddsplåtar framför dem?

Plåtarna som ligger upptill och under skyddar cylindern för den ligger innaför dessa

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).