Öppna kategorin

Bärgning

10 inlägg 5060 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bärgning

donky-kong  
#385226 *Moderator får gärna placera denna tråd rätt.

Hej!

Ibland händer det att jag hjälper bilister som kört i diket genom att bärga deras bilar.
Kan jag då bli ersättningsskyldig om deras bil går sönder vid bärgning?
Finns det riktlinjer att hålla sig till? Har googlat lite, men finner inget matnyttigt.

MVH



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bärgning

loppan  
#385230 Jag känner folk i snöröjar branchen,dom hjälper aldrig någon med bärgning efter att ha blivit skadeståndsskyldiga om bilar fått skador.

Avatar Fallback

Re: Bärgning

mrvimek  
#385232 Om din bil går sönder vid bärgning så täcker inge försäkring så man ska dra upp någon så gör upp innan och dra upp och går de sönder så är inget att göra

Avatar Fallback

Re: Bärgning

bgl  
#385244 Avråder bestämt!
För mer än 40 år sen när vi var på väg till en då nyöppnad slalombacke på trakten var vägen blockerad av storstadsbo som gått fast i plogkanten och blockerade hela vägen. Eftersom jag hade bästa dragbilen i den allt längre kön skulle jag, ung och dum, prova att dra loss den alldeles nya 245. Krokade i hans utlagda lina och började dra. Linan brast i min ände och gick som en projektil genom hans kylargrill. Bilen blev okörbar, men så många hade samlats i kön bakom att vi lyfte bilen åt sidan!
Han fick bilen bärgad och 2 dar senare började helvetet.
Försäkringsbolaget hävdade att jag var ensam vållande och skulle stå för reparationen. Grill, motorhuv, AC-kylare, vatten och oljekylare, vattenpump och AC-kompressor var skadade så reparationen förväntades kosta motsvarande 30% av bilens nypris. Fick hjälp av en driven advokat som genom att åberopa att linan inte tillhörde mig klarade det hela.
Bärga aldrig någons bil, låt proffsen göra det jobbet!

Avatar Fallback

Re: Bärgning

donky-kong  
#385312 Borde man göra en skriftlig blankett där man avskriver sig ansvaret och endast ansvarar för att linan dras in?
Jag brukar låta den jag drar upp fästa linan i sin bil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bärgning

JensSkoog  
#385332 Det här var nyttig lärdom. Har aldrig sagt nej till att hjälpa, men jag kommer till att
tänka noga genom vad jag gör i framtiden! :???:
Det "bgl" berättar är ju till att få mardrömar av 😡

Användarvisningsbild

Re: Bärgning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385340 Otacksamhet är världens lön! Usch :shock: 😡 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bärgning

machonisti  
#385366
JensSkoog skrev:Det här var nyttig lärdom. Har aldrig sagt nej till att hjälpa, men jag kommer till att
tänka noga genom vad jag gör i framtiden! :???:
Det "bgl" berättar är ju till att få mardrömar av 😡

Har aldrig tänkt att min hjälp skulle kunna sparka mig i arslet!

Användarvisningsbild

Re: Bärgning

svampbob  
#385375 Nej det finns många dolda faror i att bärga bilar. För min del slutade det med att jag gifte mig med den bärgade :lol:

Avatar Fallback

Re: Bärgning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385383 Ska vara glad då att jag inte fick skit då när jag drog upp en Discovery som missat vägen o lagt sig på en flathall i snön brevid.
Han ville att jag skulle dra upp honom när jag skottade snön där.
Sagt o gjort han hade ett kort rep o jag la i lågväxel för att dra av den från grundet lugnt o fint men den idioten la i backen o gasade.
Så när han fick fäste backade han på min traktor och lyftarmen tryckte en stor bula i bakdörren.
Han bara hängde av repet o körde, fick varken tack eller betalt....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).