Skördare

Cranabs utskjutskran?

9 inlägg 5612 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Cranabs utskjutskran?

Fredrik Reuter  
#38494 Hej,
En fråga som från en som inte vet men vill veta:

Cranabs "utskjutskran" eller vad den kallas, varför tillverkas den inte längre/är den underlägsen parallellkran?

Någon som kan utveckla?

Tack på förhand!



   TS
Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38536 skulle gissa att det är för att den har hög tyngdpunkt och att det är en krånglig konstuktion med slangarna inuti med hjul och kedjor och många rörliga delar,sen är den väl lite tråkig i gallring när den sticker ut bakom hytten och kan lätt skada träd.

Användarvisningsbild
Knegarn  
#38538 den går ju för sakta helt enkelt :D ja har kört mycket med en 911 med 1400 kran!
Sen är den ju bökig i gallring, lyfter för lite vid risanpassning osv... den ligger inte i tiden längre.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38539 Kört 921 med om hette den 1600 kranen kanske å sen med 370 aggregat.
Mycke lätt körd och snabb kran.

Men visst den fodrade en hel del underhåll och reperationer i bland.

Användarvisningsbild
Knegarn  
#38540
Henrik K skrev:Kört 921 med om hette den 1600 kranen kanske å sen med 370 aggregat.
Mycke lätt körd och snabb kran.

Men visst den fodrade en hel del underhåll och reperationer i bland.
tyckte du att den va snabb? utskjutet alltså? kanske det var nått fel på våran då för även om jag hade ställt maxhastighet på fullt både in o ut så blev man o vänta ibland, däremot var den lättkörd som du säger

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38543
Knegarn skrev:
Henrik K skrev:Kört 921 med om hette den 1600 kranen kanske å sen med 370 aggregat.
Mycke lätt körd och snabb kran.

Men visst den fodrade en hel del underhåll och reperationer i bland.
tyckte du att den va snabb? utskjutet alltså? kanske det var nått fel på våran då för även om jag hade ställt maxhastighet på fullt både in o ut så blev man o vänta ibland, däremot var den lättkörd som du säger


Jo jag tyckte den gick bra.
Är några år sedan man körde den nu.
Vet att dom grejjade med den med ventiler å höll på ett tag.
På senare år hörde jag att nya ägaren bytt lyftkolv till större diameter och hade tagit bort stoppet så det gick å lyfta högre med den oxå.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38545 Den är ju väldigt lättkörd den kranen. Men att arbeta nära maskinen,typ lyfta upp en stock lr. så var lite lurigt. Sen fick man ju göra väldigt låga högstubbar eller tilta hytten bakåt. :D
Men nog tror ja de gjort rätt som gått över till vikarmskranar istället.

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38582 Vi hade ju 1600 kranen på 921an vi hade förut, jag tyckte den gick jäkligt bra ändå. Inte är då dagens vikarmskranar nå mycket snabbare tycker jag, jag led då aldrig över att den lyfte för lågt på 921an men däremot på en 911 jag körde en sommar så tyckte jag den lyfte betydligt lägre.
Tyngpunkten tror jag blir lägre med den gamla teleskopkranen än dagens vikarmar, "knäet" står ofta högt på vikarmskranarna....


Däremot så var det ju inte roligt då det gick en slang där inne i bommen när det var 20 grader kallt och mörkt :( Men dom höll å andra sidan väldigt bra. Överhuvudtaget så blev det ju aldrig nåt fel på kranarna där, vi körde 20 000 med våran och det var itne mkt fel vi hade.

Jag har hört att teleskopkranarna helt enkelt blev för dyra att tillverka och att det var en av anledningarna till att dom slutade med dom. Sen så var dom ju som ni redan sagt inge vidare i gallring.

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38598 Hej!

Jag har nästan precis samma erfarenheter som er.
Både min 901:a med 998-kran och brorsans 911 med 1400 kran har för dålig lyfthöjd tycker jag.
Hastigheten i kranen tycker jag inte det är nåt större fel på, bara man justerar den rätt så är den helt okej.
I gallring föredrar jag faktiskt 998-kranen, den sticker inte alls ut så mycket bakåt så man kan svänga hytten med indragen kran utan att behöva extra utrymme bakom hytten.
998-kranen har andra brister dock, slangarna kräver mer underhåll och är mer utsatta och plåten i kranspetsen är allmänt i vägen och tar mycket stryk.

Det är många delar och många smörjpunkter i dessa kranar, så det är säkert därför man valt att sluta med dom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).