Virkesmätning och Matrisfub

Vrak, vad skall man acceptera?

50 inlägg 66685 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258153 Det är ju massaved vi pratar om, så det är travmätt. Leveransvirke.

Förresten travmäts det timmer jag hugger nu.

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267071
Mangan skrev:Kollektivmätning, vad är det?

Det är en schablon som gynnar bolagen då de avverkar dåligt i sin egen skog så det blir mycket vrak som sedan belastar oss privata skogsägare kollektivt.

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267078 Är det som toleransavdraget i syd, 3%?

Användarvisningsbild

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Fredrik Reuter  
#267082 Hej,
Procenten i kollektivmätningen varierar då de tar stickprov och justerar kollektivet med jämna mellanrum.

Kan då passa på att påminna om följande: viewtopic.php?p=19789#p19789

:shock:

Användarvisningsbild

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

T Landström  
#267094 När det kommer till timmer känner jag att man ska nog inte acceptera allt för mycket...för ser ju vad vi får för skit till jobbet.
Ofta det är röta och div skönhetsfel på virket...sådan som JAG som skogsägare "bjuder" på...
Men sedan är det skillnad på virke beroende på vilket leverantör det kommer från ska jag tillägga!

Sedan så finns det bolag som kontrollerar massaveden så det inte ligger för mycket timmerkvalitet i det!

Jag är lite kluven i frågan...men visst får man räkna med en viss del vrak hur noga man än är...
Så är det ju inom alla branscher...hur noga man än är så finns det alltid något att slå ner på!

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

SaabAero  
#267575 Då var de första travarna stormvirke inmätt och vrakandelen ligger på ca 18% :shock:
Har en känsla av att det blir en tråkig följetång detta innan det är utrett hur det kunde bli så med skördare på timtid :cry:

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Fredrik B  
#352195
SaabAero skrev:Då var de första travarna stormvirke inmätt och vrakandelen ligger på ca 18% :shock:
Har en känsla av att det blir en tråkig följetång detta innan det är utrett hur det kunde bli så med skördare på timtid :cry:


Fick du någon klarhet i det här?

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352202 Hoppas @SaabAero kan svara!

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

SaabAero  
#385135 Oj, jättesent svar.
Det blev nån slags kompensation från skogsägarföreningen i slutändan.
Jag, tillsammans med övriga medlemmar fick alltså stå för kalaset...

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385187 Som skogsägare ska man inte acceptera vrak överhuvudtaget!!!
Ska återigen slå ett slag för det finska systemet med maskinmätning.
Skogsägaren får betalt för allt som går igenom aggregatet.
Vrak av massaved,det är rent tjuveri.
Visst mäter vi vrakprocent på timmer här oxå men det används enbart internt mellan entreprenör och virkesköpare,tex vi ska hålla grantimmervrakprocenten på 3% på årsbasis,för varje hel trave på virkesbilen kommer en uppföljning från sågen med kapnoggrannhet och vrak% samt felorsaker,på så vis kan man som förare följa med sitt arbete så man ligger på en lämplig nivå,dvs tar ut tillräckligt mycket timmer och inte säkrar upp med att sätta för mycket i massahögen.
Men som sagt dessa vrak% siffror får skogsägaren ingen vetskap om,han får fulla priset för all timmervolym som är på skördarnotan.
Att nån skulle få avdrag för massaved finns inte på kartan.

Användarvisningsbild

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

widetrak  
#430580 Har sålt en avverkning på leveransrotköp. Nettopris på allt utom brännved. På mätbeskedet har jag 3868 m3fub brutto på sågtimmer gran. 142 kubik är vrak pga krök 44, skogsröta 38 fel sortiment 22, diameter 20 osv.

Det jag tycker är konstigt är att krök, diameter osv duger väl som massaved? Eftersom jag sålt netto hade de kunnat skicka allt som massa, jag får ju samma betalning? Eller jag förstår ju att köparen vill plocka ut bästa sortiment men inte att jag står med risken.

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430590 Om du får samma pris på allt, borde du avtalat om betalt på brutto inmätt.

Användarvisningsbild

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

widetrak  
#430593
Mangan skrev:Om du får samma pris på allt, borde du avtalat om betalt på brutto inmätt.

Jo, så är det ju förstås. Jag får ta med mig den erfarenheten. Köparen förklarade att jag får betalt för 'allt som är grönt' men då tänkte ju inte jag på att vraket inte hamnar på nettovolymen. Nåväl jag har ställt frågan till köparen och inväntar respons.

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

hfab  
#430596 142 kubik vrak? Det anser jag är o-acceptabelt. Den som huggit borde nog ta sig en liten funderare..

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

ÅsaNisse  
#430598 Jag ser det som en upplysning om hur dåligt virket är apterat, sorterat osv. Prismässigt ska du ha fullt pris för hela volymen 4134m³fub.
Det är ju inte du utan köparen som felat och han har avverkat den volymen och tagit risken för vad som ska betalas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).