Motorsåg och handhållet

oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?

15 inlägg 6065 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385088 Om ein skal ha 3/8 hobby kjede fra oregon så er det vel 91 vxl som gjeld, men er dette det samme som H 37 fra husqvarna? Viss ikkje kva heiter da Husqvarnakjedet som er det samme som oregon 91 vxl?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385090 Grunnen til at eg spør er at eg kjenner ei jenta som kjøpte ei HVA 439 (er det noke til sag dette? ) og vil helst at ho skal ha så bra kjede som mulig på saga

   TS
Avatar Fallback

Re: oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?

Ferguson system  
#385094 De er vel ikke helt like. 91 VXL er semi chisel og HVA/JRED er chamfer chisel. Vil tro at Oregon 91VX / S-Series (Low Profile™) er mer lik om ikke den samme som H37. Det står EM på lenkene på H37.

Avatar Fallback

Re: oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385095 Men ei eller anna oregon kjede må jo vera HEILT like H 37 for husqvarna lager jo ikkje kjeder sjølv og såvidt eg veit så er det jo berre oregon som lager kjeder til husqvarna, viss ikkje oregon lager kjede på bestilling fra husqvarna men det tviler eg nå litt på. såvidt eg veit så er jo oregon 95 vpx og H 30 heilt like kjeder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?

traktorz  
#385124 Har inte kört Husqvarnas 3/8" lågprofil-kedjor.

Jag har däremot kört ett antal 91VXL på dels MS192 som test, men mest på MS201. 91VXL är en mycket bra kedja, håller skärpan bra, har en lång skärlänk som gör att kedjan räcker länge trots många omskärpningar. Jag kör därför hellre Oregon 91 VXL än Stihl 63PS, alltså inte enbart av kostnadsskäl.

Se till att den är korrekt spänd, speciellt vid ny kedja som töjer sig efter hand. Du vill inte att kedjan skall hoppa av, främst drivlänkarna kan då skadas. Eventuellt kasserar man då kedjan, eller slipar till de skadade drivlänkarna med en typ Dremel mini-slipmaskin.

Avatar Fallback

Re: oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?

SawTroll  
#385156
can skrev:Men ei eller anna oregon kjede må jo vera HEILT like H 37 for husqvarna lager jo ikkje kjeder sjølv og såvidt eg veit så er det jo berre oregon som lager kjeder til husqvarna, viss ikkje oregon lager kjede på bestilling fra husqvarna men det tviler eg nå litt på. såvidt eg veit så er jo oregon 95 vpx og H 30 heilt like kjeder.


Ja, kjedet heter 91px I Oregon utgave, og har en konstruksjon som minner om 95vpx, mtp rytter og rampe.

En annen sak er at Husqvarnas kjedefabrikk skulle åpnet i 2015 etter planen, men jeg har ikke sett noen resultater av dette ennå?

91VXL er jo et slags "bastard" kjede, med Carlton kuttere på et ellers Oregon kjede. De lange (og primitivt utformede) kutterene er kjent for å skape problemer med "chatter" på en del sager/sverd kombinasjoner, og mange brukere ønsker seg det gamle VX kjedet tilbake. VXL mangler selvsagt "low-vibe", siden kutterene er Carlton, og det er vanlig semi chisel, og ikke chamfer chisel.

Användarvisningsbild

Re: oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?

traktorz  
#385164 Inga problem med "chatter" på ett bulligt Sugihara svärd från Svens Maskin & Service. Instick fungerar utmärkt också. Inget att anmärka på beträffande vibrationer heller. Kanske dessa problem medför att kedjan säljs till ett förhållandevis lågt pris. Vill ändå ge den en köprekommendation.

Avatar Fallback

Re: oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?

SawTroll  
#385175
traktorz skrev:Inga problem med "chatter" på ett bulligt Sugihara svärd från Svens Maskin & Service. Instick fungerar utmärkt också. Inget att anmärka på beträffande vibrationer heller. Kanske dessa problem medför att kedjan säljs till ett förhållandevis lågt pris. Vill ändå ge den en köprekommendation.


Slik som jeg oppfatter det, så gjelder "chatter" problemene med VXL "slanke" sverd og 6 tannet kjededrev, slik det ofte er på "klatresager". Jeg har bare lest klagene (mange ganger), men bruker ikke 3/8 lo-pro selv. Ut ifra konstruksjonen av kjedet er det imidlertid ingen overraskelse at det vibrerer mer enn de fleste i samme pitch.

Lange kuttere er en bonus for levetiden, men alt annet ser egentlig negativt ut, da det innfører Carltons primitivitet på et Oregon kjede. Tabbe.

Användarvisningsbild

Re: oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385202 Jag har både Carlton och Oregon så jämföra dem var inte svårt.
Kan inte riktigt fatta hur ni får de tänderna till att vara samma...

Jag testade VXL mot några Stihl kedjor och den kändes minst på en 200 med ca 13"
Helt klart den bästa varianten av 91 kedjan.

Vad är det som är primitivt med Carltons kedjor?

Avatar Fallback

Re: oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385218 Gjekk opp på arbeid, kom på at Eg hadde jo prøvd 91 vil for noke år siå når Eg kjørte litt picco på ei stihl sag, da testa Eg jo ut 91 kjeda og. Fant fram 91 kjeda og sammenligna mot h 37 kjeda såg med ein gong at Dei var ulike som sawtroll påpeika. Meiner å huska at Eg var ganske fornøyd med 91 kjeda men av ein eller Anna grunn så gjekk Eg tilbake til. 325 deling, antagelig pga manglende ryttermal til 91 kjede.

   TS
Avatar Fallback

Re: oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385220 Lange tenner på 91 kjede som det blei nevnt, kan fila mange gonger på Dei tenna der.

   TS
Användarvisningsbild

Hur blev det så här? (Knut på kedjan 91VXL-44)

traktorz  
#396611 Torr gran får fortfarande kedjan att hoppa av på vår Lill-Stihl MS201. Inte en gång utan två gånger, strax efter varann vid underväxtröjningen. Drar därför slutsatsen att brorsan som kör .325" (H25) på Jonsereden, har en driftsäkrare utrustning, åtminstone vid denna röjning av gran.

Den första gången, blev kedjan som på bilden, dvs. låst i ett läge, omöjlig att räta ut med handkraft. Bytte sen till en oanvänd kedja, som också hoppade av, trots att jag tyckte mig spänt den tillräckligt hårt. Som tur var blev det inga allvarliga skador på plastinnanmätet denna gång. Svärdet är ett sprillans nytt Oregon Pro-Am® svärd 120SXEA074.

Undrar om enda möjligheten att räta ut kedjan igen, är att först slipa ned just den ryttaren som för tillfället låser kedjan i aktuellt obrukbart läge?

1466406294_p6160699v1600.jpg

1466406294_p6160697v1600.jpg


Ref:
oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?
Stihl ms 201 M-tronic

Avatar Fallback

Re: oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?

axwell  
#396632
traktorz skrev:Undrar om enda möjligheten att räta ut kedjan igen, är att först slipa ned just den ryttaren som för tillfället låser kedjan i aktuellt obrukbart läge?


Det där hände ofta på MS192:n då den gick med 1.1 mm drivlänkar.

Även på Oregons 1.3mm kedja har det funnits tendens till samma låsning.
Brukar lägga kedjan runt en stockända och banka länken bakåt med tex mejselskaft.
En lämplig trädgren fungerar också. 🧠

Användarvisningsbild

Re: oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?

traktorz  
#396672 Behövde göra som du föreslår - bankade till den problematiska kedjelänken med gummiklubban över skruvstädet. Slipade sen lite på drivlänkarna, skärpte upp skärlänkarna och kedjan får nu duga ett tag till.

Avatar Fallback

Re: oregon 91 vxl = Husqvarna H 37 ?

SawTroll  
#398734
Mange skrev: ...

Vad är det som är primitivt med Carltons kedjor?


Glemte å svare på dette, de mangler "low vibe", og mangler som regel andre "finesser" også, samt at både ryttere og eventuelle ramper er alt for store.

I tillegg er de generelt langt i fra skarpe når nye (mye mer enn Oregon og Stihl vanligvis er).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).