Skördare

Komatsu modem

29 inlägg 9773 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Komatsu modem

skogsjan695xl  
#384712 Det är modem från komatsu. Men de kanske inte funkar med telia?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu modem

Fredrik Reuter  
#384715 Hej,
Står det inte på modemet vart det kommer ifrån för tillverkare?
Net1 har ju börjat med 4G modem och därmed också SIM-kort, innan hade de inte det så det är svårt att säga. Telia har alltid haft SIM.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu modem

skogsjan695xl  
#384724 Modemet är så inbyggt att jag ser inte om det står nått.
Jag har ett net1 modem också så jag kan prova att ta det simkortet å prova.
Får bli till veckan när vi gör service. Tjälstopp nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu modem

skogsjan695xl  
#384758 Modemet är ett fältcom MIIPS Committo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu modem

kjetilroeste  
#384761 Kan hende du må forandre standard ip-adresseområde på modemet ditt, da dette antakelig kræsjer med ipadressen mellom pc og maskinstyringsenheten. Den bruker standard 192.168.0.1. Sett opp modemet ditt med 192.168.100.0 så fungerer det antakelig bedre. Mulig du også må forandre rekkefølgen på hvilken av gatewayene den søker på først. Se bifogad bilde... Lykke til :)

Avatar Fallback

Re: Komatsu modem

Lindroth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384767
skogsjan695xl skrev:Modemet är ett fältcom MIIPS Committo

Dom har två modeller en gsm och en 450 (450= net1). I pärmen machine dokuments finns en klisterlapp med info om modemet

Avatar Fallback

Re: Komatsu modem

pkarlss  
#384769 Hej.
MIIPS:en ska ses som en liten dator, som i sin tur har ett modem inbyggt.
Jag gissar att du behöver ta bort pin-koden från sim-kortet .
Det gör du enklast genom att sätta sim-kortet i en telefon, och via menyerna plocka bort koden.

/Peter

Användarvisningsbild

Re: Sv: Komatsu modem

skogsjan695xl  
#384772
pkarlss skrev:Hej.
MIIPS:en ska ses som en liten dator, som i sin tur har ett modem inbyggt.
Jag gissar att du behöver ta bort pin-koden från sim-kortet .
Det gör du enklast genom att sätta sim-kortet i en telefon, och via menyerna plocka bort koden.

/Peter


Denna tanken har slagit mig också. Men har ingen telefon som tar det största kortet bara. Får leta i nån låda om det kan finnas nån.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu modem

skogsjan695xl  
#384773 Har kollat pärmen. Har kollat alla pärmar rättare sagt. Står inget där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu modem

Tommy855  
#384940 När vi skulle byta till 4g modem i våra komatsu maskiner i höstas. Då satt det redan simkort i vissa modem ( 2 av 4 modem tror jag det va i redan ) Fick nya simkort till alla modem men testade köra med ett av korten som satt i och det funkade då inte. Men med dom nya korten funkade det klockrent. Kanske är fel simkort du har? Bara en tanke. Tips om du ska lös med modemet är det bara 2 skruvar du behöver lossa lite på höger/vänster sida om modemet. Sen är det som en kassett man lyfter ut och man kommer åt kablage osv lättare :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Komatsu modem

skogsjan695xl  
#384955
Tommy855 skrev:När vi skulle byta till 4g modem i våra komatsu maskiner i höstas. Då satt det redan simkort i vissa modem ( 2 av 4 modem tror jag det va i redan ) Fick nya simkort till alla modem men testade köra med ett av korten som satt i och det funkade då inte. Men med dom nya korten funkade det klockrent. Kanske är fel simkort du har? Bara en tanke. Tips om du ska lös med modemet är det bara 2 skruvar du behöver lossa lite på höger/vänster sida om modemet. Sen är det som en kassett man lyfter ut och man kommer åt kablage osv lättare :wink:


Simkortet är nytt. Har ni telia?

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu modem

Tommy855  
#385321 Nä tror det va simkort från net1

Användarvisningsbild

Re: Komatsu modem

skogsjan695xl  
#385327 Vi hade net1 4g i gamla maskin. Får nog prova simkortet därifrån också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu modem

skogsjan695xl  
#385941 Problemet löst. Vet inte om jag ska våga säga vad felet var, men slut samma.
Det finns 2 nätverk i maskin varav ett är för att dom olika datorerna ska samarbeta och det andra är internet.
Det www internet var inte aktiverat i nätverksinställningarna.
Så bara man aktiverade det så fungerade det direkt.
Datorer är inte min grej helt enkelt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).