Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 507945 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#384552 Efter gallringen idag (Jag gör halvdagar pga ryggen) så tog jag med mig en skogsägarkollega och åkte på en liten utflykt. Målet var att kolla gallring med beståndsgående skördare.
Resultatet såg bra ut!
Kortet taget i mellanzon där skördaren slingrat sig fram. Ca 25m mellan stickvägarna och allt genomgallrat.
Bild tagen på långt håll (skyddsavstånd) Maskinen var gul och hade beteckning 550. Någon som vet märket? Kent Öhman Vallsta Skogsmaskiner var förare när vi hälsade på.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

machonisti  
#384554 Cat?

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

machonisti  
#384555 Det är helt säkert en cat, tog nån sekund att bestämma mig!

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#384560 Japp, Cat 550 mindre gallringsskördare vad jag förstod av förare Kent. Såg ut att vara en smidig maskin. Kunde tydligen höja markfrigången till nästan 1,5m .... :shock: Inte roligt att skota bakom den maskinen i såfall :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

valtra900  
#384569 En sån maskin har man kört.I första gallringarna hörde den ej hemma enligt egen erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#384575 Det kanske inte syntes på bilderna, men gallringen var ganska kuperad och stenig. typisk Hälsingeterräng :wink:
De som utförde jobbet gjorde sitt bästa iaf efter förutsättningarna. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Seb macahan  
#384579 Blir garanterat en intressant tråd. Vilka fina "objekt" du har (dämmet ån mm). Vad är en kott-mila???
Min nästa fråga för de som vet, hur bred är en Cat 550 är det samma som eco log 550 och i så fall räknas denna som beståndsgående?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

mrvimek  
#384582 En cat 550 kallar ja inte för en beståndgånende maskin ? Hade man sagt en vimek eller malwan sködare så är de en beståndgånende :)

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

valtra mega  
#384589 hittade uppgifter om bredd 278 cm

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Seb macahan  
#384605 Nu vill jag absolut inte komma in o börja klaga, för gallringen ser ut o vara fin. Men en maskin som är så bred, är den verkligen beståndsgående? Är det något som utmärker denna, som gör den mer lämpad?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#384608 Ingen aning Seb! Vi kanske har olika referenser om beståndsgående här uppe och ni söderut. Här finns det få Vimek och liknande ännu. Jag är väl inte så maskinintresserad egentligen, men tänkte att jag skulle kolla om det stämde med vad Holmeninköparen påstod. Och resultatet var det inget att klaga på. Gallrat i hela området och ca 25m mellan vägarna i den terrängen är väl godkänt.
Men det blir snyggare med manuellhuggning .... det är då säkert. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

BOGIZZ  
#384612 Kul med lite bilder från hemtrakten. Ska bli kul att följa!!

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#384613 Seb! Var det grankottssmedjan du undrade över så är det hackspetten som sätter fast grankotten på detta vis, men i regel så är "smedjan" lite högre upp i en klyka eller ett upphackat hål :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Seb macahan  
#384622 Tackar för det, då vet jag. Jag har aldrig hört uttrycket innan. Fenomenet har jag stött på hemma men som sagt då ofta högre upp, så jag började undra om detta var något du anlagt själv.
Att jag började fråga om maskinen har med o göra att när jag själv köpte maskin tyckte nutte på forumet att en Eco log 570 (runt 2,7m) var minst lika smidig som beståndsgående maskin som en Tigercat H09 (1,9-2m). Vilket jag hade svårt o föreställa mig. När jag läste om Cat 550 började genast fantisera om min traktor som beståndsgående (2,5m). Givetvis inte i 1:a gallring men i en 2:a gallring kanske det skulle funka med den korta hjulbas och snäva svängradie jag har 3,5m.
Sen vet jag att pratar man beståndsgående är man nog nere på runt 2,3m (rottne H8) eller Malwa. Men då menar man 1:a gallring. Bara lite funderingar.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

macke  
#384625 Det hänger väl lite på vad det är för skog med , som här i den bördigare delen av Småland så tycker jag att h8:an är max vad man kan kalla för beståndsgående.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).