Uppvärmning

Besparing på ved ??

81 inlägg 32551 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Hema  
#382594 +1

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#382642 Ja, priset är vansinnigt på det rörjobbet.

När jag fick offert på en ETA-panna så uppskattades totalpriset till ungefär detsamma. De bättre pannorna har ju inbyggd styrning av det mesta.

Vi har fler firmor, men de flesta verkar ha häcken full. Dessutom tror jag att närheten till Båstad och kusten påverkar hur man jobbar. "Riv ut skiten och dra in nytt". Och sen ett totalpris som ändå bakas in i ett bottelån.

Elpriset framöver, det blir som det blir och det är mycket att gissa på när man skall bestämma väg. Vi måste ju också ta hänsyn till vår tid, framtida rygghälsa, tillgång på ved, ev värde på gården om vi måste sälja.... Ja ni känner nog igen er.

Det blir till att hålla utkik på beg-marknaden tror jag. Atmos finns ju i kroken, och de har ju pannor och rörgubbar.

To be continued.....
:smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#383328 Jo, jag har testat en sak nu. Jag har ju problem med kulverten och med skiktningen i min stora ack-tank. Skiktningen har förstörs med pumpar som plaskar på i för högt tempo. Jag testade att sänka farten på pumpen som drar runt vattnet i pannan till stora tanken (motsv den i en laddomat alltså) och så satte jag en timer på pumpen mellan husets lilla tank och garagets stora tank. Timern simulerade alltså en kulverstyrning. 15 min per timme på låg flödeshastighet.

'laddomat'-pumpen stängde jag manuellt när det hade brunnit färdigt.

På så sätt fick jag till en perfekt skiktning hela natten. Första gången på 2.5 år. Timern kostade 50 spänn. Det är lite mindre än 135.000:- som det hade gått lös på med AB Badvatten i Baljan. För ungefär samma förbättring. :surp:

Det står nu klart för mig att min volym på 1000 liter i stora garagetanken, och 500 liter i husets tekniktank är för litet. Jag tänker skaffa en tank om 1000 till, koppla den parallellt, och se vad som händer. Jag borde kunna klara mig med en eldning per dag på det viset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Bengt.Svensson  
#383371 Låter som ett superbra upplägg! Jag har själv ingen laddomat men det borde funka ungefär lika bra med en spistimer inställd på 2 timmar som man resettar när man tänder i pannan.

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Hema  
#383373 Nu när du precis har sparat minst 100.000:- vad ska du köpa för kul för de pengarna? :)

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

machonisti  
#383375 Tog bort pumpen mellan panna och tank, 8 år sedan. Vattnet cirkulerar mellan panna & acc ändå.
Har 2" rör mellan panna & acc. Får bättre skiktning.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#383380 Tänk så nöjd man kan vara. :lol:
100 papp! Ja du, man kan ju börja med att inte gå till banken för att låna dem!

Det skall bli spännande att se om jag kan trimma in det nu. Jag tror att en kvart per timme är för klent.

Var och en sin egen laddomat! På sikt vill jag ha det lite mer automagiskt, men ett steg i taget. Nu har jag i alla fall fått till en skiktning i tanken.

Glad Påsk på er alla!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

Skogstomte  
#383481 Bra taktik där, lär känna din anläggning först genom att labba med det som går, sen vet du vad automatiken ska göra när det är dags för nästa steg.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#383777 Det har visat sig att pumpen mellan huset och pannrumms-tanken är för klen. Pumpen mellan panna och tank hjälper tydligen till att dra runt det. Jag räknade och fick det till att vattnets väg från innertank, till ack-tank och tillbaka innehåller 21 st 90-gradersböjar. Det bör väl påverka, eller?. Tyvärr ryker då skiktningen när jag måste köra båda pumparna, men med timern kan jag ändå hålla ner tiden vattnet cirkulerar i kulverten en smula.

Som sagt, fortsättning följer...
:smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Hema  
#383792
H-kan skrev:Det har visat sig att pumpen mellan huset och pannrumms-tanken är för klen. Pumpen mellan panna och tank hjälper tydligen till att dra runt det. Jag räknade och fick det till att vattnets väg från innertank, till ack-tank och tillbaka innehåller 21 st 90-gradersböjar. Det bör väl påverka, eller?. Tyvärr ryker då skiktningen när jag måste köra båda pumparna, men med timern kan jag ändå hålla ner tiden vattnet cirkulerar i kulverten en smula.

Som sagt, fortsättning följer...
:smile:

Känns som det kommer bli bra till slut. Fast det måste gå att minska på antalet 90-graders (klart de gör det jobbigare för pumpen) eller kanske byta ut dem mot mindre skarpa? Lycka till! :)

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#384504 Det var visst en shunt som var 180 grader fel också.. :shock:
Det blir bättre och bättre.
MEN , jag är på jakt efter en ack-tank till. Jag har en tank på 1000 liter i pannrummet. Så en likadan vore ju bra, eller typ likadan. Har fått nys på en 1300-litare, 20 cm högre. Killen på firman sade att man måste ha inloppen på samma höjd, och jag tänker ha inloppen i toppen.
- Hur funkar det med två tankar med olika volym? Kan man ha dem prallellkopplade då? Killen sade nåt om kulventiler för att styra flödet så det blir rätt.
- Måste jag bygga upp ena tanken till samma höjd? eller kan man ordna det med rördragningen? Och lär ju ställa till det med höjden på de andra anslutningarna.

Hur som haver, det verkar krångligt med olika tankar. Jag kollar ju beg-marknaden, men har inte haft en tanke på det där med höjden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

röjar kalle  
#384528 Det är inget krångligt koppla dom botten första till toppen andra osv. Jag har fyra stycken 750 liters kopplade på det viset funkat i 13 år skiktar perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#384543 Ahhh, seriekopplat alltså..

   TS
Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

röjar kalle  
#384545 Blev ett hafs verk hoppas det syns någolunda bra.
1459354444_12935293_10153756034768451_100421910_n.jpg
1459354444_12935293_10153756034768451_100421910_n.jpg
1459354444_12935293_10153756034768451_100421910_n.jpg
1459354444_12935293_10153756034768451_100421910_n.jpg
1459354439_12921186_10153756034538451_510273814_n.jpg

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#384548 Just det, jag tror att jag fattar. Perfekt strumptork oxå :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).