Avverkning (slutavverkning)

Miljöhänsyn

5 inlägg 2760 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Miljöhänsyn

kenneth karlsson  
#384400 Har blivit lite fundersam om hur och om miljöhänsyn krävs av alla från motorsåg till fabrik. Är fritidshuggare och min mark ligger delvis inom skyddsområde för sjö som är vattentäckt till samhälle. Jag måste va noga med mina maskiner så att inte olje läckage förekommer lika så att byta tveksamma hyd slangar mm. Jag är dubbel certifierad och med i Södra. Nu till saken. När Södras timmer bil hämtade sista lasset så lämnade lastilen en stor oljepöl efter sig. Rapporterade till Södra som kom å tittade . Han uppskattade att de va runt 10 liter som runnit ut. Jag blir så irriterad av att man bara skiter i om man förorenar miljön , blir ju ja som får skiten när hundägare går i skogen å ser detta. Varför ska ja va noga när de inte gäller alla som är inblandade. Är de fler som haft dessa problem med åkare?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn

Hema  
#384415 Nu vet jag inte hur det såg ut eller om du blev irriterad på chaffören eller han som kom ut. Men det skulle väl kunna vara som så att chaffören helt enkelt inte har sett att det läckte? Iofs, så borde de väl köra fram en hel lastbilslängd och städa efter sig och då borde denne ha sett något.

Så jag motfrågar, såg det städat ut från småkvist och allmänt skräp som oftast blir vid lastning?

Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn

kenneth karlsson  
#384466 Pölen va ju ganska stor och runnit ut vid under kran å ut mot höger bakre hjul + utanför hjulet. Han borde sett pölen då han slängde på spännbanden. De va ju mörkt så han missade att se pölen troligen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn

jannee  
#384474 Kanske biologisk olja, helt ofarlig för miljön.
Många miljönissar oroar sig i onödan.
Finns i naturen mikroorganismer som lever på olja.
För övrigt, vad menar du Kennerth att chauffören borde gjort?
Vad har DU gjort sedan du upptäckte oljespillet, mer än att kräva syn från Södra?
Troligtvis sanerat området eller :?:

Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn

kenneth karlsson  
#384506 Om chauffören upptäckt vad som hänt så kunde kan rapporterat till sin uppdragsgivare vad som hänt och de meddelat mej om detta. Miljöolja , kanske får hoppas på det . Sanering får vänta tills Södra kollat ven som körde och vad bilen hade för typ av olja. Ska lägga på sågspån så slipper folk reta sig .

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).