Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

53 inlägg 27345 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Krokmark  
#384379 Jag har en låda som ska skruvas ihop men vet inte var jag ska placera den.
På en Valtra A85 med lastarfästen finns det i det närmaste ingen plats alls på traktorn, lastare i skogen är alldeles för klumpigt så jag ska försöka klämma in den på framsidan av grinden.

FTG
Avatar Fallback

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

550  
#384434 Vi har dubbla lådor på vagnen, likadana som på molnias bild tidigare i tråden. En såghållare på ena stödbenet, jag funderar dock på att bygga en till på andra till sommaren. Då kunde man ha den tredje sågen där istället för i hytten. I lådorna brukar det ligga ett såg, verktygsbälten, brytjärn, yxa, kilar, dunk, sax, brytblock... ungefär. De sväljer mer än man tror vid första anblick. Så om ni köper en Moheda/Mowi så kan jag rekommendera att välja två lådor på vagnen. Grannen har byggt såghållare på insidan av bakskärmarna och det verkar fungera bra.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

JohannesG  
#680047 Såhär har jag gjort på Valmeten. Lådan är bara hängd i viktfästet så den lyfts mycket enkelt av när den riskerar vara i vägen.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

MrOlsson  
#681119 Inte optimalt, men inga ingrepp gjorda på vagn. Ganska skyddad placering, så blir att klura/snickra ihop nån typ av snabbfäste.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681206 Problemet är att om du sticker in en grantopp igenom grinden så kan den söndra motorsågen/dunken.
Jag har samma fel på min låda och Erre varnade för det, jag har nu sett att det kan hända fast jag inte trodde det först.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681211
1605945150_grindbox.jpg

Så ser den ut, då kan man nå motorsågen från båda håll.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

JohannesG  
#681213 Sätt en 3-5mm plåt på grinden. Kan som du redan är inne på bli tråkigheter annars.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

MrOlsson  
#681225 Tänkte skaffa sträckmetall och sätta på grinden, så ser man fortfarande igenom.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

JohannesG  
#681264
MrOlsson skrev:Tänkte skaffa sträckmetall och sätta på grinden, så ser man fortfarande igenom.

Bättre än inget, men jag hade inte chansat. En Massabit kan ha rätt stor kraft i ett knippe. Inte omöjligt att den går rakt igenom. Sätter du en riktig plåt som täcker just runt förvaringsutrymmet tror jag inte denna kommer störa mycket.
Jag var väldigt orolig för att tanken skulle skymma när denna monterades på grinden. Men i praktiken har den inte stört sikten alls.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Erre  
#681268 Det är inge kul att jämnslå en grip mot grinden å senare inse att man sabbade såg eller dunk på köpet

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

JohannesG  
#681270
Erre skrev:Det är inge kul att jämnslå en grip mot grinden å senare inse att man sabbade såg eller dunk på köpet

Exakt så!

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Erre  
#681271 Vi gjorde en riktig låda. Med skydd från alla håll.
1605966384_dsc_9036.jpg

1605966381_dsc_9037.jpg

1605966376_dsc_9038.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

svampbob  
#681291 Helt rätt att sätta lådan så lågt det bara går så att man inte skymmer sikten genom grinden. Kan man inte se spetsarna på gripen är det hopplöst att plocka i lasset.

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

alias  
#681362
Erre skrev:Det är inge kul att jämnslå en grip mot grinden å senare inse att man sabbade såg eller dunk på köpet


Borde inte tillverkarna av skogsvagnar ha max 45 mm mellan spjälorna i grinden, så att man kan jämnslå klen massaved mot grinden utan att peta emellan en klen lillände?

Hugger man klenare bitar så är ju risken att skatorna plockar dem ur lasset för att bygga bon av dem! 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

JohannesG  
#681371
alias skrev:
Erre skrev:Det är inge kul att jämnslå en grip mot grinden å senare inse att man sabbade såg eller dunk på köpet


Borde inte tillverkarna av skogsvagnar ha max 45 mm mellan spjälorna i grinden, så att man kan jämnslå klen massaved mot grinden utan att peta emellan en klen lillände?

Hugger man klenare bitar så är ju risken att skatorna plockar dem ur lasset för att bygga bon av dem! 😉

MVH
Alias


Massaved är godkänd av inmätarna ner till 3cm. 😉 Och vid riskörning finns ju ännu mindre pinnar. De är bra på att ta sig genom grinden. Blir en väldigt tät grind om du ska stoppa allt det. För den måste även tåla trycket av kubikstockarna.

Sådana här enkla saker är bra att göra idiotsäkra. Så man slipper ångra sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).