Traktorer och processorer

Intresse för skogsforum-träff i norr?

38 inlägg 14032 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Intresse för skogsforum-träff i norr?

Torbjörn Johnsen  
#384164 Som säkert många har sett så hade vi, tack vare skogsforummedlemmen hlb en mycket lyckad användarträff för gallringsprocessorer på hans fastighet utanför Markaryd nu på långfredagen. Jag kastar upp en öppen fråga om det finns intresse för en liknande träff för forummedlemmar norröver nån gång fram i vår/försommar? Man kan ju tänka sig lite olika teman och det behöver inte vara samma som nu i fredags (stegmatare, hypro, trimmade motorsågar och kedjeröjsåger).



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

husqvarna_med_sthil  
#384166 Som småbarnsförälder kan jag inte bestämma något säkert utan planering men klart att det vore roligt om det skulle fungera och att man kan delta !

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384196 Vore skoj, lägger man träffen i Lyckseletrakten så finns det ju massor att titta på i skogsmuseet
som grädde på moset.

Avatar Fallback

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

isteskog  
#384214 Vore skoj ... Norrland är stoooort .... men man ska väl ha någon semesterdag också :smile:

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

Fredrik Reuter  
#384216 Visst vore det skoj!
Lycksele lockar också tycker jag, problemet är väl att @slurfi och @kse får åka typ 100 mil söderut för en sådan träff... :shock:

Fast det är klar, klarar man att åka till Sundsvall bara för att filma hur man kör sexspak i en Rottne Blondin så är det nog inga bekymmer! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

branndal  
#384220 Om det är intressant skulle det gå bra att husera här vid en eventuell träff, 3,5 mil norr om Umeå då behöver @slurfi bara köra 60 mil, typ ett stenkast :wink: .

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

hlb  
#384298 Och så vill vi ha en i Finland och en hos Jens. Jag tror att man har smart skogsbruk i båda dessa länder.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384352 Tack för omtanken, men det mest viktiga är en plats där nån ids hålla i det mesta.
Lycksele kan man ju vara till oavsett.

Avatar Fallback

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

husqvarna_med_sthil  
#384355 Hur brukar träffarna vara upplagda ? Är det över dagen eller ska man fixa med boende osv ? Ska man ha något speciellt med sig ? Vad ska vi hitta på ?

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

svampbob  
#384373 Vi hade en mini norrlandsträff förra på sommaren på skogsnolia. Intresse för en träff finns det svåra är nog att hitta ett lämpligt tema och passande plats.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

Torbjörn Johnsen  
#384375 Det finns nog ingen fast mall utan det får i så fall anpassas efter intressen och praktiska möjligheter. Träffen i fredags blev möjlig tack vare hlbs värdskap och engagemang samt att flera andra medlemmar samt grannar bidrog med processorer, motor- och kedjeröjsågar. Idealet är ju att det finns någon medlem som kan åta sig ett liknande värdskap så kan vi andra bidra med det vi kan beroende på avstånd och förmåga. Frågan är väl vad som är mest intressant att samlas kring? Skogsskötselfrågor, röjning, teknik/utrustning? Och vart i geografin det passar bäst. Ska vi göra en kopia av sydträffen? Med gallringsprocessorer och kedjeröjsågar. Eller vad tycker ni som bor norrlver?

   TS
Avatar Fallback

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

Jim_90  
#384376 För mej och min sons del hade varit roligt med en träff med likasinnade och något tema.. frågar man killen är det endast maskiner som intresserar men något iallafall.. tyvärr kan vi bara åka till umeå och haparandatrakten (ikea som lockbete)

Ni på andra sidan sjön kanske kan komma hit :grin: resa till mannfolk och johans skogsvagnsbygge och besök till logset kanske :wink:

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

JensSkoog  
#384417
hlb skrev:Och så vill vi ha en i Finland och en hos Jens. Jag tror att man har smart skogsbruk i båda dessa länder.


Ja, det hade varit trevligt :lol: Ni är välkomna. Måste bara tänka genom
vad jag kan fixa till av intressanta saker :wink:

branndal skrev:Om det är intressant skulle det gå bra att husera här vid en eventuell träff, 3,5 mil norr om Umeå då behöver @slurfi bara köra 60 mil, typ ett stenkast :wink: .


Så ni mäter avståndet till grannen i stenkast där ochså - Bra det finns gott om rum mellan husen då :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

Elfving  
#384436
Jim_90 skrev:(ikea som lockbete)


Komiskt uttryck, förstår din situation då jag har en liknande själv!

Avatar Fallback

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

JPW  
#386418 Jag är intresserad och jag vet minst tre till som också skulle dyka upp om träffen sker inom en dagsutflykt från Umeå.
Något jag har saknat är en möjlighet att själv prova lite olika sågar och ATV side-by-side, och få möjlighet att fråga någon med erfarenhet av olika små maskiner. Kanske träffen kan ha en röd tråd om småmaskiner/småskaliga metoder? Och hålla till i en tät gallring där vi kan låna ut vår utrustning för att prova på? Jag har tyvärr knappt något att bidra med eftersom jag milt sagt är utbo (läs "exil") och har inga grejer här uppe. Men funderar en hel del på att kanske komplettera mina 242 och 372 med en Stihl 201, men det vore inte fel att få prova en och prata med någon som har haft en ett tag. Hur filar man Stihl-kedjor etc...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).