ATV och UTV i skogen

Stel eller delad bakaxel på ATV?

9 inlägg 11070 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stel eller delad bakaxel på ATV?

Jonted  
#384004 Ni som har erfarenhet, vad tycker ni är bäst? Atv med stel bakaxel typ Honda eller delad bakaxel.
Framkomlighet i skogen och komfort?

Nyfiken då jag ev ska köpa en fyrhjuling.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Stel eller delad bakaxel på ATV?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384036 Klart du ska ha delad. Oslagbar komfort och framkomlighet utan vagn. Med vagn, steloperera med stag. Tar 15 sekunder att sätta på/ta av.

Avatar Fallback

Re: Sv: Stel eller delad bakaxel på ATV?

Bengt.Svensson  
#384064 Tvärtom tycker jag, med stel bakaxel har man bättre komfort eftersom man inte behöver "steloperera" utan har bra fjädring även med mycket tyngd på kroken.

Avatar Fallback

Re: Stel eller delad bakaxel på ATV?

skogsbonne  
#384073 Har hårdare öhlins fjädrar monterade på grizzlyn och maskinen sjunker inte ihop så att markfrigången blir lidande.

Nöjeskör en del och han med stel axel fäster fortast pga låg markfrigång

Avatar Fallback

Re: Stel eller delad bakaxel på ATV?

Jonted  
#384090 Är det bara Honda som har stel bakaxel eller finns det flera som har detta?
Kommer inte att använda maskinen som nöjesmaskin utan som vagndragare och i skogen.
Några rekommendationer på maskiner som ligger i spannet 50´-70 000.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stel eller delad bakaxel på ATV?

Råby  
#384105
Jonted skrev:Ni som har erfarenhet, vad tycker ni är bäst? Atv med stel bakaxel typ Honda eller delad bakaxel.
Framkomlighet i skogen och komfort?

Nyfiken då jag ev ska köpa en fyrhjuling.

Har en 2015 Honda Rubicon,bukplåtsats och delad bakaxel. Kellfri skogsvagn, fullt lass inga som helst problem utan kedjor eller andra modifieringar! Är grymt nöjd, men Hondan ligger förstås i en lite högre prisklass i den årsmodellen. Kan bara jämföra med en 2-hjulsdriven Kina maskin som jag hade tidigare men det är två helt olika saker Kina kostade ca 25' på nätet och funkar på sin höjd att åka till skogen med på sommaren!!

Användarvisningsbild

Re: Stel eller delad bakaxel på ATV?

Karlsson_98  
#384112 Delad axel, byt till hårdare fjädrar eller bara ställ orginalfjädrarna i hårdaste läget så sjunker den inte så illa.
Blir hemskt studsigt med stel axel i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Stel eller delad bakaxel på ATV?

skogsjan79  
#384116 Beror på vad du har för typ av terräng. Jag har ganska stenfria marker och har en kawasaki 360 med stel bakaxel och för mig funkar det bra. Behöver inte bry mig om att bakvagnen sjunker. Men om jag hade annan terräng där det behövs högre markfrigång skulle jag nog köpa delad. Önskar dock mer insprut och servo.

Avatar Fallback

Re: Stel eller delad bakaxel på ATV?

Bengt.Svensson  
#384119 Jag har en Honda 420FM med stel axel, köpt ny för 50000 + moms för 3-4 år sedan. Är mycket nöjd med den och använder den både i skogen och lantbruket. Har också sedan många år en Kawasaki 2wd, 1991 års modell som har differential (med diffspärr via en spak) på bakaxeln vilket gör den mycket lättkörd, den används mycket som smidig transport i lantbruket. När jag blir hängandes på någon stubbe i skogen så fastnar jag oftast på "magen" och mer sällan på bakaxeln, även om den är lägst. Hondan är inte tyngre än att man kan ta tag i "kofångaren" fram och hasa av den sidlänges från stubben. Jag skulle inte vilja köra med hårdare fjädring för att vinna några centimeter under bakaxeln, det är hoppigt nog med originalfjädringen.

Nyare ATVer har någon sorts insprutning istället för förgasare, de funkar mycket bättre än förgasarmaskiner med choke som alltid bluddrar och tjuvstannar på tomgång när de är kalla, ju kallare ute desto mer bludder. Min Honda har insprutning och jag tycker det är riktigt bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).