Avverkning (slutavverkning)

Laga körskadór med grot.

36 inlägg 12032 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Laga körskadór med grot.

Hammaren  
#384015 I Mellanskogs direktiv står det att skador på basväg inte får överstiga 50m långt och 50cm djupt.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384027
Hammaren skrev:I Mellanskogs direktiv står det att skador på basväg inte får överstiga 50m långt och 50cm djupt.


Inte riktigt samma sak. Hade man sålt en avverkning till Mellanskog eller någon annan så hade man fått finna sig i det. Men här har jag inte alls bett dem om att färdas över min mark. Lite som att jag drar en repa med crosscykeln över grannens gräsmatta och sen säger jag att: "Spårdjupet överstiger inte mina direktiv" :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

Larsss  
#384053 Är det privatmark eller bolagsskog innanför?

Användarvisningsbild

Re: Laga körskadór med grot.

Hammaren  
#384062
Skogsola skrev:
Hammaren skrev:I Mellanskogs direktiv står det att skador på basväg inte får överstiga 50m långt och 50cm djupt.


Inte riktigt samma sak. Hade man sålt en avverkning till Mellanskog eller någon annan så hade man fått finna sig i det. Men här har jag inte alls bett dem om att färdas över min mark. Lite som att jag drar en repa med crosscykeln över grannens gräsmatta och sen säger jag att: "Spårdjupet överstiger inte mina direktiv" :grin:

Körde dom virke över din mark utan att få tillstånd av dig? isåfall är det illa. om man vill ha noll körskador så då ska man nog neka helt, eller få skriftligt avtal på vad som gäller.

Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384140
Hammaren skrev:
Skogsola skrev:
Hammaren skrev:I Mellanskogs direktiv står det att skador på basväg inte får överstiga 50m långt och 50cm djupt.


Inte riktigt samma sak. Hade man sålt en avverkning till Mellanskog eller någon annan så hade man fått finna sig i det. Men här har jag inte alls bett dem om att färdas över min mark. Lite som att jag drar en repa med crosscykeln över grannens gräsmatta och sen säger jag att: "Spårdjupet överstiger inte mina direktiv" :grin:

Körde dom virke över din mark utan att få tillstånd av dig? isåfall är det illa. om man vill ha noll körskador så då ska man nog neka helt, eller få skriftligt avtal på vad som gäller.


Jag anvisade körväg åt deras planerare och påpekade om Storas markskoningsprogram "Rätt metod" http://storaensoskog.se/rattmetod/
Men riktigt rätt metod var det inte för här hade det gått att undvika markskador om de hade försökt på allvar. Stockbroar hade hjälpt men det hade de inga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga körskadór med grot.

skogsjan695xl  
#384145 Förstår inte varför det ska fuskas med rätt metod för endel entreprenörer.
Jag kör själv på stora och det är inga problem att få timbetalt för rätt metod. Vi risar och kavlar bygger broar till ett förbannelse ibland. Men så länge vi får betalt är det inget att fundera på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).