Bioenergi

Biobränslet dör sotdöden

24 inlägg 10281 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Biobränslet dör sotdöden

stektlök  
#382087
bgl skrev:Jo det är en ö på västra sidan av Oslofjorden som har varit kalkbrott. Syns tydligt på Google Earth.


I sverige så är det väldigt dålig upplösning på google earth på de flesta områden. På landsorten så är det bättre att gå in på hitta.se och kolla satelitbilder :)

Användarvisningsbild

Re: Biobränslet dör sotdöden

JensSkoog  
#382097
stektlök skrev:
bgl skrev:Jo det är en ö på västra sidan av Oslofjorden som har varit kalkbrott. Syns tydligt på Google Earth.


I sverige så är det väldigt dålig upplösning på google earth på de flesta områden. På landsorten så är det bättre att gå in på hitta.se och kolla satelitbilder :)

Om du går på
http://www.1881.no/Kart/?p=%7b59.489803 ... estrand%7d

och väljer "hybrid" så finns Langöya om du drar kartan till vänster. :wink:

Avatar Fallback

Re: Biobränslet dör sotdöden

Hema  
#382151 Jag kan hålla med om att sopor som inte går att sortera mer, klart borde eldas under ordnade former, än att grävas ned (alla dagar i veckan). Men så är inte fallet idag.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-s-prover-avslojar-sa-giftigt-ar-vattnet
Över 100.000 ton giftig aska har dumpats på kommunens soptipp i Lidköping. Prover som SVT Nyheter har gjort visar att blyhalten i vattnet nära högen är fyra gånger högre än Naturvårdsverkets gräns för mycket förorenat vatten.

Var är MP när vi har ett solklart ämne för dem?

Användarvisningsbild

Re: Biobränslet dör sotdöden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383732 Sänk skatten på biobränslen för miljöns skull http://www.lantbruk.com/ledare/sank-ska ... jons-skull
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Biobränslet dör sotdöden

isteskog  
#383756 MP ....... vilka blysänken 😡

Användarvisningsbild

Re: Sv: Biobränslet dör sotdöden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383757
isteskog skrev:MP ....... vilka blysänken 😡


Nja, det var väl knappast MP som tog bort blyet i bensinen. ;-)
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biobränslet dör sotdöden

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383833
Skogstomte skrev:Växjö har nu sin tredje panna igång, vilken gör att man inte behöver köra på olja när det är riktigt kallt:

http://www.veab.se/Sandvik-3.aspx


Nä det vill dom inte skylta med att dom eldar med olja. :wink:

Jag var på ett studiebesök i höstas. Är det kallare än -15 så måste dom elda med olja för att det skall räcka till.
Jag åkte själv förbi när det var kallare och såg att det rök ur 1:an där dom har oljepannan.

Samt att när dom tänder pannan så används olja.

Så helt oljefritt kan det inte bli. :smile:

Avatar Fallback

Re: Biobränslet dör sotdöden

macke  
#384013 Dom till och med startade reservpannan inne i Växjö när det var riktigt kallt. :roll:

Avatar Fallback

Re: Biobränslet dör sotdöden

Oskartallbark  
#386046 I Skövde startar också en ny panna nu till vintern, de kompletterar en soppanna med en lika stor biopanna. Sedan tidigare har de en mindre biopanna, men nu blir det övervikt för biobränslet.

Jag tror att det som behövs för att intresset ska öka på allvar är högre elpriser, eller att flera leverantörer i stora områden inte ska kunna leverera. Annars kommer nog priserna fortsätta ner.

Vedmaskin skrev:
Nä det vill dom inte skylta med att dom eldar med olja. :wink:

Jag var på ett studiebesök i höstas. Är det kallare än -15 så måste dom elda med olja för att det skall räcka till.
Jag åkte själv förbi när det var kallare och såg att det rök ur 1:an där dom har oljepannan.

Samt att när dom tänder pannan så används olja.

Så helt oljefritt kan det inte bli. :smile:


Oftast används det som kallas bioolja, som verkar vara biprodukter från alla möjliga andra saker. Visst är det fortfarande surt att det eldas olja, men det är inte riktigt så dåligt som det låter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).