Små skogsmaskiner och övriga maskiner

FILMER - Mindre skogsmaskiner

581 inlägg 508819 visningar 77 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Brytjärn  
#380971

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Hema  
#380982 Gillade klämbanken, hur har du löst styrningen av den, samt vilka funktioner har du (bara öppna stäng eller kan du vrida den också)?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383344 Det här innehåller tyvärr ingen film, men håll till godo ändå.
Det var dags att köra ut en del av det jag huggit, eftersom det blev lite mycket stammar som låg utspridda.
Jag har handlastat det mesta och tyvärr blev det lite avbrott på grund av beläggning i förgasaren.
1458920328_2016-03-19_12.23.54.jpg

Bildkommentaren kom lite fel här


Ibland var det enklare att vinscha in med glasfiberpulkan.
1458920523_2016-03-23_13.15.02.jpg
[/attachment]

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Göt  
#383346 Fungerar den bra en sån där maskin :?:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Hema  
#383352 Kranman Processor P25 30 cm gran.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383366 @Göt
Min maskin har några år på nacken och jag har haft den i ca 10 år (köpte den som begagnad). Det jag bytt är den del som driver hydraulmotorn samt hjulen. Det gäller att ha rätt lufttryck i däcken. Jag arbetar ensam med maskinen och ibland saknar jag radiostyrning till vinschen. Det blir lätt att man springer mellan stocken och spaken. Eftersom maskinen är relativ lätt måste man vara försiktig med vinschningen, annars kan maskinen välta, vilket hänt mig ett par gånger.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Göt  
#383392 lfq

var lite mer nyfiken på hur den tar sig fram å sådär :wink:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383422 Göt
Inga problem så länge det inte är stenigt. Ska man svänga i uppförsbacke med tungt lass så klarar den ibland inte att driva på bara ett band. Då får man jucka lite med bägge banden så brukar det lösa sig. Som instruktionsboken säger så är det smart att backa utför om man har ungt lass.
Det finns nog flera på forumet som också har synpunkter.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383461 Bisonskotarn visar musklerna http://atlplay.nu/%3Fpost_type%3Dseries ... rsta-bison
/Niklas

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Jim_90  
#383991

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Hema  
#383998 Spännande, men det verkade va lite halkigt på stammen, kan det ha varit handhavande?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384449 Johan gillar hjulhästens ståplats http://atlplay.nu/%3Fpost_type%3Dseries ... r-staplats
/Niklas

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Brytjärn  
#384465
Hema skrev:Gillade klämbanken, hur har du löst styrningen av den, samt vilka funktioner har du (bara öppna stäng eller kan du vrida den också)?


Ingen aning, inte min maskin jag bara fann den på tuben.

Men här har du en annan klämbanke som jag tror rätar upp sig via fjädrar dvs man kan bara styra gripens öppn/stn

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Hema  
#384481 Tackar för den. Samma användare hade även ett klipp hur de hade löst montering. Fjädern var en förtöjningsfjäder för båter vid bryggan.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Hema  
#384497
Niking skrev:Johan gillar hjulhästens ståplats http://atlplay.nu/%3Fpost_type%3Dseries ... r-staplats
/Niklas

Med tanke på Bison-utvecklingen borde det väl kanske komma en större Hjulhäst?
Btw. är det någon som vet var det är för hjälm han kör med?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).