Skotare

Flyt!

43 inlägg 12687 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flyt!

smaland  
#38356 Idag började jag och arbetskamraten på ett hygge. Jag kör en 1410d och kompisen en 1110d. Började vid kvart över nio efter lite pyssel på morronen på hygget som var på 195 m3fub- vid kvart över elva rullade vi till nästa hygge... Gött när de flyttar på sig!!



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38358 Jo det är kul.
Har oxå varit ute för dagarn då man inte fått knappt något gjort. avslutat å flyttat till nytt ställe.
Å sen på nya stället sen så kännde jag att nä nu måste jag få ut en del. chefen kommer snart å byts vid oxå.
12st timmerlass på 3 timmar blev det den gången.
Då flyter det på bra.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38359 ja att då jävlar veter det väl :) gött låter det iallafall :)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38399 Våra skotare fick fram 800 kubik en dag i veckan här när de hade lite smörkörning. Gäller det att ligga i om man ska köra ifrån dem me skördaren!!

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38422 Vi bökade ut 800 kubik på två pass med våran 1110D. Då var det kanon skog :D

Användarvisningsbild
Knegarn  
#38457 vetefan om det beror på att vi har fler sortiment eller om det är skogen som är klenare men att dra ut 800 kubik här på 16 timmar är rätt tufft! iofs. har jag inte kört nån skotare med breddningsbankar heller. 300 mellan mjölkningarna är min flytdag :D

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38461 Då lär ni väl ha kört lite längre än 8 h? Men som ovanstående skriver så är det en jäkla skillnad hur många sortiment man har. Blir sinksammare som vi kör med 3 timmersorter av vardera.
Ska tillägga att det var 2 st 1710or som körde fram det virket. En gick 8h å den andra 16....

Avatar Fallback
smaland  
#38507 vi kör 4 timmersortiment och 5 massasortiment. Hade varit kul å sett hur mycket de hade blivit om man hade ett hygge på 1500 meter...
Men grejen är den att när vi hade kört färdigt de hygget så kom vi till värsta surhålet. Vatten som tryckte på underifrån. Bara rent "bynk" som vi säger i småland... Skördaren dränkte sig och hade grävmaskin till hjälp att ta sig loss. tog ändå fem timmar. Så jag satte mig. Tog mig loss efter bökat i en halvtimme. Kör tre lass. Sätter mig igen. Yar 1110:an till hjälp. Får ösa fram allt virke, maskinlängd för maskinlängd... Nåja nu är de klart iaf. Menar de brukar jämna ut sig i siste änden iaf.

   TS
Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38520 965m3 på 15 timmar huggning e mitt bästa flyt hittils... de va rätt fina omständigheter då... skotarn en ecolog 564b körde fram 33 lass på ett enkelskift då åxå...

Avatar Fallback
Ellingsson  
#38522 vi skotade 1100 kubik på 15 timmar med en 890.1 16,000 timmar,man hade nog hunnit några fler lass med en ny,för kranen är rätt så slö,det va mitt bidrag till "skryt tråden" :D

Användarvisningsbild
Knegarn  
#38523
Ellingsson skrev:vi skotade 1100 kubik på 15 timmar med en 890.1 16,000 timmar,man hade nog hunnit några fler lass med en ny,för kranen är rätt så slö,det va mitt bidrag till "skryt tråden" :D
inte ens Lukas hinner hugga för er :D

Jag har inga stora mängder på ett dygn att skryta med men jag vägrar ligga under 120 stammar i timmen i gallringar (ja! resultatet blir bra) vilket har reulterat i att jag vissa dagar när jag suttit lite längre har kommit upp i en 130- 140 kubik i 0,08 skog

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38524 Kan säga att 1100 kubik skulle vara omöjligt på 15 timmar med de sortiment,risanpassning osv. vi har. Får man fram 300 kubik på 8 h har man gjort det bra.
Däremot så har man väl huggit det på 15 h på riktigt bra körning.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#38525 där vi va då,vart det enbart tall,lite lite gran så det va ju rätt optimala förhållanden

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38554 När vi körde 800, så var det typ 12 timmars pass. Och sen ca 50 meter i bakkant helatiden. Hygget gick längs en väg=) Men ganska skapligt iaf med en 1110 :) Och sådan fin körning har jag aldrig heller sett förut 8)

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38574 Anser fortfarande att "24 timmars racet" som Johan Nordh (visst hette han väl så?) gjorde var med det mäktigaste man sett.Visst många kan fixa en hel del på 12-14 timmar men att som Johan hålla på i samma jämna takt,timme efter timme utan några svackor(förutom att skogen tog slut) så det är imponerande.Om det då är vettigt eller inte så får nån annan svara för men jag lyfter på hatt...öö skärmmössan för Johan :D
PS Ifall nån missat allt så finns en tråd under skördare "24hrace"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).