Avverkning (slutavverkning)

Laga körskadór med grot.

36 inlägg 12036 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383856 Tänkte just i de banorna att man gör det bara värre om man gräver och man skulle kunna gömma skadan med ris istället. Men om det är så att det bara hjälper tillfälligt så är det ju lika illa. Att kontakta SV var en bra idé. Om inte annat så kan det ju stressa det Stora Bolaget lite. :mrgreen:

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Laga körskadór med grot.

hlb  
#383857 Du måste ha grus ovanpå riset så att syretillförseln stoppas. Med gyttja och grus på riset håller det i hundratals år.

Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383861 Först en risbädd och sen gå med grävaren och gömma riset med jord? Då behöver man inte gräva så mycket heller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga körskadór med grot.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383864
hlb skrev:Du måste ha grus ovanpå riset så att syretillförseln stoppas. Med gyttja och grus på riset håller det i hundratals år.

Är det så! Låter ju utmärkt, har massor med grot efter avverkningen nu. Hur tjockt med grus/jord behöver man lägga?

Användarvisningsbild

Re: Laga körskadór med grot.

hlb  
#383865 Grusning ovanpå gör ju vägbanan slitstarkare och användbar vid mycket regn. Ett par decimeter brukar jag lägga.

Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383867 För min del är det inte aktuellt att bygga väg åt bolaget, tvärtom. För att få material att laga med så kunde jag gräva en vallgrav i rågången. :mrgreen: Blir bra när de ska dit och markbereda. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga körskadór med grot.

hlb  
#383868 Det är väl den som använt/förstört vägen som skall göra det. Vid bilrally återställer arrangörerna vägen med extra grus så att det blir bättre än tidigare

Användarvisningsbild

Re: Sv: Laga körskadór med grot.

skogsjan695xl  
#383886 [quote="Skogsola"]
1459090247_img_1089.jpg
är dette enda skadan som är?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Laga körskadór med grot.

skogsjan695xl  
#383887
Skogsola skrev:
1459090247_img_1089.jpg
Vore det en väg som jag hade nytta av själv så skulle jag gräva ihop en vägbank nästan av bilvägskvalite. Nu känns det mest som att jag vill gömma hela eländet under en risbädd. :???:


Är det enda skadan som är?

Avatar Fallback

Re: Sv: Laga körskadór med grot.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383891
skogsjan695xl skrev:
Skogsola skrev:
1459090247_img_1089.jpg
Vore det en väg som jag hade nytta av själv så skulle jag gräva ihop en vägbank nästan av bilvägskvalite. Nu känns det mest som att jag vill gömma hela eländet under en risbädd. :???:


Är det enda skadan som är?


Skadan är på en sträcka av 20-30 meter och det är långt ifrån det värsta man sett. Men det är på ett känsligt område nära bebyggelse som används som campíng sommartid. Det som stör mig mest är att det hade lätt gått att undvika om de hade underhållit sin risning. Plus att de tog med sig vägträden och någon annan tall som de högg helt i onödan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Laga körskadór med grot.

Hema  
#383897
Skogsola skrev:Plus att de tog med sig vägträden och någon annan tall som de högg helt i onödan.

Vafalls? Det är väl stöld eller får du någon kompensation?

Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383902 Jag föreslog dem att jag hugger motsvarande volym plus lite till på deras som kompensation även för markskadorna. Med de gamla bolagsskogvaktarna gick det bra att göra såna gentlemannauppgörelser. Men den här grabben bara yrade .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga körskadór med grot.

Bumpkin  
#383980 För ca 6-7 år sen fick jag ca 800m körväg totalt sönderkört av en entreprenör som körde för mellanskog. Jag ringde min inspektor som blev minst sagt irriterad för att man kört som man gjort när han såg hur det såg ut. Han menade att man skulle ha stoppat körningen ( det hade kommit en hel del regn mellan skördare och skotare).
Men han ordnade fram en grävmaskin som kom och fixade till vägarna på mellanskogs bekostnad.
Men jag fick order om att inte ge mej ut på vägarna med en traktor dom närmaste 5 åren och förra året körde jag på vägarna med traktor och fullt virkeslass för första gången och det gick hur fint som helst.
Så jag tror nog på grävmaskin för att fixa det.
Fast jag kommer nog att vara försiktig där i framtiden iallafall.

Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

Blivande snickare  
#383983 Lades det nytt grus då åxå?

Användarvisningsbild

Re: Laga körskadór med grot.

Bumpkin  
#383986 Inget grus alls.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).