Avverkning (slutavverkning)

Laga körskadór med grot.

36 inlägg 12040 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Laga körskadór med grot.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383787 Har haft det tvivelaktiga nöjet att ha det Stora massavedskokande Bolaget körande över min mark. De började iofs rätt seriöst med risning och kavelbro. Men när det gick hål på risningen så hade de inte lust att laga utan körde bara på. :shock: Att ge sig på spåren med grävare känns så där. Bara ännu mera rotande. Funderar på att helt enkelt fylla spåren med ris. Packa och köra på mer. Hittar jag inte ris på hygget så tar jag ur deras grothög. När riset multnar och spåren flyter igen lite så kan det bli rätt så ok. Även om det verkar bakvänt att risa efter körningen.
Vad tror församlingen? :roll:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

jannee  
#383788 På sikt ruttnar riset upp och hålen/spåren kommer att vara kvar - tyvärr 😈

Användarvisningsbild

Re: Sv: Laga körskadór med grot.

skogsjan695xl  
#383789
jannee skrev:På sikt ruttnar riset upp och hålen/spåren kommer att vara kvar - tyvärr 😈


Jo visst men riset blir ju inte helt borta. Det blir ju nått av det när det förmultnar.
Jag tror detta fungerar även det tar rätt lång tid.

Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383799
1459090247_img_1089.jpg
Vore det en väg som jag hade nytta av själv så skulle jag gräva ihop en vägbank nästan av bilvägskvalite. Nu känns det mest som att jag vill gömma hela eländet under en risbädd. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga körskadór med grot.

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383802 Den som har kört sönder på annans mark får väl laga efter sig, så det är väl bara att prata med dom.

Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383803 Det låter mest "god dag yxskaft" när man pratar med dem. Laga vägen är de nog inte kapabla till men en faktura kommer de nog att betala.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga körskadór med grot.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383806 Håller tyvärr bara något år, sen är det lika illa igen. Så blev det hos mig i varje fall. Tror som andra på att gräva och göra diken, men ska inte marodören betala?

Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

hfab  
#383809 Kontakta närmaste "ideella naturvårds organisation" dom kan nog göra lite nytta. Det är f-n inte acceptabelt att det sk se ut sådär.

Användarvisningsbild

Re: Laga körskadór med grot.

Skogsfrost  
#383812
hfab skrev:Kontakta närmaste "ideella naturvårds organisation" dom kan nog göra lite nytta. Det är f-n inte acceptabelt att det sk se ut sådär.
Är det inte att skjuta sig själv i foten. :???:
Eller tänkte du att de ideellt skyfflar igen spåren gratis! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Laga körskadór med grot.

Göt  
#383815 Bolaget får väl göra rätt för sig och det är deras sak att ta dit en grävmaskin

Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

isteskog  
#383818 Enda sättet för att få bolag och skogsägarföreningar att förstå ..... det är att tvinga de att laga efter sig. det ska kosta på att köra sönder! 😡

Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

jannee  
#383820 Groten kommer att vara totalt förintad efter 10 år, m.a.o. spåren kommer att vara lika tydliga då som de är idag. Enda skillnaden är att det om tio år växer gräs och sly i och runt spåren. :grin:

Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

Hema  
#383824 Jag antar att du gav tillåtelse för körning ovan ris, när nu detta har missbrukats, så är det väl någon typ av avtalsbrott? Om de inte verkar vara intresserade av att göra rätt för sig, så är det väl bara att skicka en faktura efter kontakt med någon kan verifiera vad en återställning skulle kosta? Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

hfab  
#383825 Att själv försöka komma överens med ett massaveds kokande bolag kan om det vill sig illa vara att skjuta sig själv i foten.

Om jag förstått saken rätt, så handlar det om en basväg över @Skogsola s mark. Alltså uttransport från ett närliggande skifte. Rätt?
Skadan på bilden kan döljas med grävmaskin, inte repareras. Mitt förslag är att kontakta ex SVS & SNF, och be om deras utlåtande kring det hela. Lägger man fram det på rätt sätt så finns mycket hjälp att hämta hos bägge dessa "skogsbruks fientliga" organisationer.
Som enskild markägare med SVS & SNF i ryggen har du ett MYCKET bättre förhandlings läge.
Håller förövrigt med @isteskog, det ska kosta att köra sönder.

Visst är det fint om bolaget bjuder på några grävmaskins timmar och några grus lass. Men är det en kännbar kostnad för dom?

"Håll dina vänner nära. Men dina fiender ännu närmare"

Avatar Fallback

Re: Laga körskadór med grot.

hfab  
#383841 Att reparera skador är svårt 

Reparation av en körskada är mest av kosmetisk karaktär. Upp till hälften av markens bärighet sitter i rötterna. Bärigheten är därför svår att återställa då vegetation och rotsystem brutits sönder. Dessutom innebär en lagning med exempelvis grävmaskin att marken grävs om på nytt. Detta ökar åter risken för transport av slam, humus, näring och tungmetaller ut i sjöar och vattendrag. Man bör av dessa orsaker alltid försöka att förebygga körskador så långt det går.

Undantag

Har en körskada ändå uppstått bör man, med tanke på de risker som nämnts, så långt som möjligt undvika att laga dem. Undantag är:

När de måste lagas för framkomligheten (gamla vägar, stigar, leder med mera) ellerNär man har en körskada som orsakar ett direkt utflöde av slam och humus i en sjö eller ett vattendrag.

I dessa fall bör man försöka leda bort vattnet ur spåren och täppa igen spåren i direkt anslutning till vattnet. Syftet är att förhindra och bromsa den erosion som pågår.

Med tanke på de risker som lagning kan medföra och att det ofta innebär omfattande grävning med grävmaskin i skogen bör du ta en kontakt med Skogsstyrelsen innan du påbörjar den.

'Klippt från Skogsstyrelsens hemsida'

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).