ATV och UTV i skogen

450 eller 750 kubik på ATV i skogen

31 inlägg 26597 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Chemgineer  
#383679 Har en honda 420. Med snöplogen på och kedjor med pigg (plogen fäster i fram o kulan bak så den sitter bra i ramen) har jag lyckats böja en del metall i plogen (7mm stål) och med packad snö spunnit med alla fyra.

Håller med ovanstående, kraften finns där, det är att få ned den i marken som är problemet - och det ändras inte mycket med kraftigare motor...

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

anersimyra  
#383695 En 500 orkar egentligen utan problem, men med större motor blir körningen så mycket lugnare.. :P

Användarvisningsbild

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Chemgineer  
#383701 Det är ju sant, men beror mycket på önskad hastighet...

Jag kör nästan bara på 1an när jag plogar och inte behöver jag varva hårt för att få önskad kraft. Men det beror som sagt på önskad kraft och omgivning, så visst kan det finnas en anledning till att ligga lite högre i CC, eller inte... :wink:

Användarvisningsbild

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

anersimyra  
#383703 Jag tänker närmast på när man kör med tungt lass i besvärlig terräng.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

anersimyra  
#383706 Eller vid lite längre transporter utefter väg med riktigt tungt bakefter. \M/

Användarvisningsbild

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Chemgineer  
#383743 Vad jag menar är att jag utan problem har kraft nog att böja grov metall och om det tar stopp är det aldrig motorn som inte orkar utan hjulen som slirar (med AWD o 4 piggkjedjor) - utan att jag behöver varva ut lägsta växeln. Men, vill man få upp lite högre hastigheter *utanför* den djupaste skogen kan man ju inte använda lägsta växeln och då skulle jag tro min 420 kroknar snabbare.

Så, om hastigheten inte är ett problem tror jag heller inte cylindervolym är det, men om hastighet *är* något som skall tas med i beräkningen så skadar det nog inte med mer motor. :wink:

Användarvisningsbild

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Rasken  
#383745 I skogen spelar det ingen roll oavsett om du kör med hjul eller band. Det går ändå inte att köra snabbt i skogen. I låga hastigheter årkar den. Skall du sedan ha fyrljulingen till annat, åka mycket väg eller annat så skall du satsa på den större maskinen. De är oftast utväxlade så de går fortare.

Jag hade en Con-am 400, den räckte gott i skogen men inte på vägen. Varvade väldigt mycket när masn körde snabbt på vägen mellan åkrarna.

Rasken

Användarvisningsbild

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

svampbob  
#383779
Rasken skrev:I skogen spelar det ingen roll oavsett om du kör med hjul eller band. Det går ändå inte att köra snabbt i skogen. I låga hastigheter årkar den. Skall du sedan ha fyrljulingen till annat, åka mycket väg eller annat så skall du satsa på den större maskinen. De är oftast utväxlade så de går fortare.

Jag hade en Con-am 400, den räckte gott i skogen men inte på vägen. Varvade väldigt mycket när masn körde snabbt på vägen mellan åkrarna.

Rasken

Hej har du kvar hjulingen med bandsats?

Användarvisningsbild

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Rasken  
#383933 Tjenare. Svampbob!

Nej jag sålde den nu för några veckor sedan. Hade inte fått något EU bidrag och lite dålig med likviditeten innan allt drar igång nu i vår. Så jag sålde iväg den. Men jag vat nöjd med den, men gillar nog traktorer mer. Fyrljulingar är lite leksaker enligt mig.

Rasken

Användarvisningsbild

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

totaya79  
#383976 Det är viktigare ha rätt utväxling på transmissionen än storleken på motorn. Men en stor motor kan kompensera en dålig drivlina till viss del. Har en Grizzly 450 och den räcker till gott och väl i skogen, inga problem. Däremot inget att ha i sandtag, lerhål och andra lekar. Däremot verkar utrustning och tillbehörs marknaden rikta sig mest till storkubikarna, finns betydligt mer välja på då.

Avatar Fallback

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

opekka  
#384343 Skiljer det något i försäkringskostnad pga motorstorlek på fyrhjulingar?

Om det är frågan om terrängskoter kan premien skilja med många tusenlappar per är mellan en 600 o en 800. Och än mer jämfört med en 550.

Avatar Fallback

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Hema  
#384370 Var kommer 450:n in i bilden? På deras hemsida ser jag 400, 500 eller 750.
http://www.suzukiatv.se/products/
500:an vann ett test förra året, bland olika märken i samma storlek, dock testades inte dragning av släp.
http://www.norra.se/pages/norraplay.aspx?ItemId=46
http://viewer.zmags.com/publication/000c4162#/000c4162/1


Hur ser förutsättningarna ut för dig? Kommer du ha en del längre transporter med tung vagn, ja då kankse 750:n är att föredra, men ska du bara dra någon liten enhjulig kärra och har inga direkta transporter att tala om, ja då kanske en mindre maskin är att rekommendera. Btw 500 o 750 har samma kaross (om jag har rätt koll), så då får du ett större utrustningsutbud, framför 400:n.

Lycka till och hur du en gör, så är en Suzuki inget dåligt köp.

Avatar Fallback

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

snowmanx  
#384667 Klart det räcker med en 450. Ska du köra mycke i skogen så är den mindre helt enkelt mindre (i storlek). Motormässigt så räcker den nog till. Jag kör med en Grizzly 450 och det räcker alldeles utmärkt. Vad jag saknar är servostyrning, men å andra sidan så får jag grövre armar iställe... :mrgreen:
Å band det funkar alldeles utmärkt...

1459401408_dsc_0391.jpg

Avatar Fallback

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Hema  
#384933 Jag tro det kan vara svårt att förlita sig på vad folk säger om sin egen maskin, när de oftast inte testat en mindre eller större av sin maskin. Därför tycker jag att du skulle försöka testa båda och dra med vagn på någon terrängbana alternativt få låna hem.

Edit: Ordblind och tillagda ord markerade
Senast redigerad av Hema fre 01 apr 2016, 12:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

snowmanx  
#384948 Jag har min lilla 450 men även kört svärfars 550 Suzuki rätt många timmar. Jag föredrar Yaman då den är nättare och smidigare i skogen än vad Suzuki 550 är. Det skiljer inte mycket om man sitter och jämför specarna på maskinerna men ute i skogen tycker jag att Suzukin är betydligt klumpigare och då gör de där fjuttiga millimeterna skillnad

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).