Motorsåg och handhållet

Vad är detta för sågar?

22 inlägg 9144 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är detta för sågar?

Kammestra  
#383677 Hittade 3 sågar på en vind idag som jag är lite nyfiken på vad det är för några. Eller 2 av dom iallafall, en står på att det är en Partner S55.


Sachs Dolmar?
Bild


Bild



En gammal McCulloch.
Bild

Saknas det en kåpa eller ska det vara öppet vid drevet?
Bild



En Partner S55. Svensktillverkad. Kvalité eller skit?
Bild


Bild




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för sågar?

totte  
#383682 Den första är en Husqvarna 65, en klassiker från sena 60-talet - början av 70-talet

Den andra är en McCulloch, nån av modellerna 33 eller 35, skulle gissa 35. Vi snackar 50-tal här.

Partner S55 är en mycket bra såg från slutet av Partnerkubernas storhetstid. Lite tung, ja - lite klumpig, ja men det var den tidens sågar. Inte direkt första valet för klengallring, men som fäll- och kapsågar så var Partnersågarna don som höll.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för sågar?

Carlfritidshuggare  
#383704 När fick sågarna kastskydd? Slutet av 1960-talet?

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för sågar?

totte  
#383713 Ja, de allra första kom under slutet av 60-talet. SOLO 611 var möjligen den första 1967. Mestadels kom kedjebromsen under de första åren på 70-talet, här i Sverige. Många sågmodeller såldes långt därefter utan broms i andra länder.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för sågar?

tallen100  
#383729 Du har bara själva bygeln som sitter som ett skydd för handen på 65an.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för sågar?

Kammestra  
#383730 Härligt! tack för svar totte.
Mac 35:an verkar helt klart livsfarlig :) Ska bli spännande och se om jag kan få igång dom.
Hur är det med bränsleblandning på dessa reliker? 2% eller mer?

Edit: Bildgooglade lite på mac 33 och 35, och det verkar som 33:an har det röda mcculloch märket, men jag hittar ingen 35:a som har det. Den har gul o svart logga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för sågar?

tallen100  
#383733
Kammestra skrev:Mac 35:an verkar helt klart livsfarlig :) Ska bli spännande och se om jag kan få igång dom.
Hur är det med bränsleblandning på dessa reliker? 2% eller mer?
.

4% på Mac:en och 65:an iaf, men om du har en bra modern olja så bör det räcka med 2%, du kan räkna med byte av bensinslang, den blir troligtvis som tuggummi så fort den kommer i kontakt med bensin igen, och troligen också membranen behöver bytas. Ha inte för stora förhoppningar om att Mac:en ska starta lättvindigt, dom är tjuriga även när dom är i skick.
Men dom andra två är det nog inga större bekymmer med.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för sågar?

totte  
#383735 Jo, med modern 2T-olja kan du köra 2 - 3%. Macen kan jag inte mycket om, men dom är rätt speciella i konstruktionen. Om det finns membran till dom vet jag inte. Vill du ha råd och hjälp där rekommenderar jag att du går med i Chainsawcollectors forum, http://www.chainsawcollectors.se/, på engelska. Vad gäller färgerna så har McC alltid haft en gräslig massa varianter över åren för samma modeller. Utredning av det är rena detektivjobbet.

Kvarnan har en vanlig Tillotson HS förgasare, det finns membran till den. Som Tallen säger, de och slangarna brukar behöva bytas. Ofta krävs det service på brytarna också.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för sågar?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383739 När källar till visdom är öppen, vad är skillnaden mellan S55 och A55?

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för sågar?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383768
gnisten83 skrev:När källar till visdom är öppen, vad är skillnaden mellan S55 och A55?

De har olika kedjebroms, koppling, ljuddämpare, toppkåpa.
S55 har start i plast.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för sågar?

Brumsten  
#383860 Hej, A-55 hade 325' skärutrustning.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för sågar?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383877 A55 från -78ca
Plastkåpa, start i plast, tyristortändning, kanske 0,325 kedja men de var inte samma kedja som på de 5000 vi hade sen och båda hade 13" svärd

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för sågar?

Jocke91  
#383953 Husqvarnan och Partnern skulle jag tro att du kan få liv i rätt enkelt. Om inte McCullochen startar men ny bensin i tanken så är det i stort sett meningslöst att bråka med den. Den har en förgasare som aldrig borde ha sett dagens ljus. Brytarna går faktiskt att komma åt men är inte heller något att rekommendera. McCulloch följer sällan fysikens lagar utan har helt egna lagar.

Hoppas att du får liv i sågarna :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för sågar?

Kammestra  
#383958 Ska nog få tid o försöka imorgon hoppas jag. Antar att det är väldigt dumt o hälla i aspen i dom här va? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för sågar?

totte  
#383959
Kammestra skrev:Ska nog få tid o försöka imorgon hoppas jag. Antar att det är väldigt dumt o hälla i aspen i dom här va? :)


Ja, gör inte det. Du riskerar att det löser upp en massa beläggningar både i bränslesystemet och sen inuti sågen. Skall man hälla alkylat i gamla sågar skall dom tas isär, rengöras och sotas ur, bränsleslangar och allt skall bytas. Sen kan man byta bränsle.

Vi väntar med spänning!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).