Bilar

Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

66 inlägg 25471 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Erre  
#383625 Kostar ett par hundralappar. Kolla jula eller biltema.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383627 Jag drar mina lätt med vanlig skruvdragare o sen momentnyckel.
En liiiten klutt kopparpasta bara i gängan.
Såna där låsbultar kastar jag så långt jag kan. Riktig skit som förr eller senare kommer ställa till bekymmer.
Däckfirmor brukar ha sina dragare på max för att få loss bultarna snabbt, sen skiter dom i att ställa ner när dom ska dra åt.

En gång fick frugan punka när hon kom till jobbet, ringde assistans som tog bilen till en däckfirma. På väg hem ringde hon o sa att det skakar i bilen, åkte o mötte henne o kunde konstatera att dom satt fälgen fel.
Sticker ut en 10mm sexkantskalle på skruven som håller skivan, på fälgen finns bara ett urtag. Dom hade såklart missat detta o dratt så hela skallen sjunkit in i fälgen. Var väl nån mm glipa bara. Rejäl obalans var det o fälgen vart aldrig sig lik mer:-(.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Erre  
#383629 Sånt är bedrövligt!! Säger lite om hur mycket dom bryr sig om att göra ett bra jobb.

Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

anersimyra  
#383631 Jag var ut och kollade den sönderdragna muttern, visst är där en " yttre mutter " i en mjukare legering, skallen på muttern hade haft en snygg stjärnformad spets som numera är inslagen mot den inre stålmuttern.. :x

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Hema  
#383634
tallen100 skrev:Funkar ypperligt att lägga i växel och dra åt handbromsen oxå :wink: Såvida bilen inte är bakhjulsdriven förstås.

Precis, BMW vettu! 8)

Avatar Fallback

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

tallen100  
#383636
Hema skrev:
tallen100 skrev:Funkar ypperligt att lägga i växel och dra åt handbromsen oxå :wink: Såvida bilen inte är bakhjulsdriven förstås.

Precis, BMW vettu! 8)

Aha :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

anersimyra  
#383638 Fadäser kan ju alla göra, priset vad gäller däckutrustning står dock min framlidne " svårfar för. Med den inhandlade garagedomkraften lyckades gubben trycka in golvet på bilen till att börja med, sen varsnade jag att gubben var höst monterat sommardäck, och till våren vinterditon.. :shock: .. =))

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

tallen100  
#383639 :lol: :lol: :lol: Det blev alltså lite fel :???:

Avatar Fallback

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Hema  
#383644 Denna sidan tycker jag är riktigt bra, när man funderar på att byta hjulstorlek eller profil.
http://www.rullomkrets.se/

Avatar Fallback

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

jannee  
#383648 Hjulen som man ser längsmed vägarna ligger oftast nere vid älgstaketen eller t.o.m bakom staketen. Syns väl när man sitter högt i en lastbil.
Personbilen är troligtvis bortforslade av en bärgare.

Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

anersimyra  
#383649
tallen100 skrev::lol: :lol: :lol: Det blev alltså lite fel :???:
Det var ju nu inte det enda, rykande elkablar känns snäppet värre.. :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

anersimyra  
#383651
Hema skrev:Denna sidan tycker jag är riktigt bra, när man funderar på att byta hjulstorlek eller profil.
http://www.rullomkrets.se/

Min erfarenhet är att något större hjul ger en mer rättvis hastighetsmätare eftersom dessa verkar visa 5-10 % för mycket när man jämför med gps.. :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Hema  
#383655
anersimyra skrev:
Hema skrev:Denna sidan tycker jag är riktigt bra, när man funderar på att byta hjulstorlek eller profil.
http://www.rullomkrets.se/

Min erfarenhet är att något större hjul ger en mer rättvis hastighetsmätare eftersom dessa verkar visa 5-10 % för mycket när man jämför med gps.. :?:

Kan mycket väl stämma, men det viktigaste är väl att mätaren visar mest rätt i låga hastigheter, annars kan det väldigt tråkigt vid 30-sträckor.. För hastighetsmätaren visar väl inte lika mycket fel vid alla hastigheter? Kan den vara linjär?

Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

anersimyra  
#383663 Min Strada visar rätt upp till ca 50, därefter blir missvisningen större för att vid 120 är gps hastigheten 107. Annars kan det ju även vara så att gps:ens uppdateringshastighet är dålig och visar fel. :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Hema  
#383666
anersimyra skrev:Min Strada visar rätt upp till ca 50, därefter blir missvisningen större för att vid 120 är gps hastigheten 107. Annars kan det ju även vara så att gps:ens uppdateringshastighet är dålig och visar fel. :shock:

120Km/h är nog inom accepterad hastighet GPS:n, skulle isf kanske kunna vara om terrängen är väldigt ogynnsam.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).