Gallring

Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

304 inlägg 94592 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

Erre  
#383573
Vardon skrev:Jodå Erre det gick bra. Nån hade kört på en älg 10 km innan jah var framme och nu har jag även hunnit tömt bilen.

Bra det.
Då måste du ha varit framme ett tag, du hade ju lite att tömma. :wink:

Malwa
Avatar Fallback

Re: Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383578 Tur det inte var du!

Avatar Fallback

Re: Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

skogsterri  
#383611 Tyvärr var man dålig på att använda kameran igår. Kul där var andra som var bättre [emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

Vardon  
#383633
Erre skrev:
Vardon skrev:Jodå Erre det gick bra. Nån hade kört på en älg 10 km innan jah var framme och nu har jag även hunnit tömt bilen.

Bra det.
Då måste du ha varit framme ett tag, du hade ju lite att tömma. :wink:


Det var bara 2 pallyftare, 40 hyllplan, 16 gaveljärn, 2 lådhurtsar, 61 lagerlådor, en kylväska, 2 paket ost samt standardhyllan och lite annat smått och gott med.

Dock hade jag vårrustat bilen och lagt ur snökedjorna och greppsanden...

Har även förvarnat om att det är dyrt att jag åker på såna här tillställningar och kedjeröjare står högt på listan och är faktiskt väldigt överkomlig. Gillade verkligen vilken skillnad och kontroll man hade mot för röjsåg. Och eftersom man alltid röjer för sent så blir det fort grovt.

så mycket bra att kedjeröjarna kom med!

Avatar Fallback

Re: Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

Larsi  
#383635 Hlb i toppform och berättade om sin fina gallringsskog som var gallrad 2 gånger med Hypro.
Ingen stormfällning,hög bonitet och inga körskador

Användarvisningsbild

Re: Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

hlb  
#383657 Vesslan. Nu kan du sluta att oroa dig. Jag har hämtat Hypron från myren. Inga problem alls. Tog en bild på spåren och hypron på fast mark som bevis. Tycker inte det blev så mycket körskador heller trots avsaknad av ris. Måste dock erkänna att jag drog ut virket med vajern för det hade inte gått med griplastarvagnen utan risning. Kanske i slutet av augusti, men inte nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383660
hlb skrev:Vesslan. Nu kan du sluta att oroa dig. Jag har hämtat Hypron från myren. Inga problem alls. Tog en bild på spåren och hypron på fast mark som bevis. Tycker inte det blev så mycket körskador heller trots avsaknad av ris. Måste dock erkänna att jag drog ut virket med vajern för det hade inte gått med griplastarvagnen utan risning. Kanske i slutet av augusti, men inte nu.


Halloj igen Hlb o stort tack för den trevliga träffen!
Jag är återigen imponerad av hur väl du tar dig fram med dubbelmontaget!
Jag var faktiskt inte ens orolig :wink: !

Vesslan

Användarvisningsbild

Re: Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

valtraa93  
#384095 Tack hlb med familj och alla andra som var med och arrangerade träffen. Det var den bästa skogsträff jag varit på.

Avatar Fallback

Re: Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

Anton k  
#384115 Bara en liten fråga från en som inte kunde va med, finns det någon möjlighet o få veta lite vad för ekipage som var med o lite för o nackdelar med allas ekipage. Jag måste även stämma in i hyllningskören att det blev av, kul med verkstad o inte bara snack.

Användarvisningsbild

Re: Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

Fredrik Reuter  
#384157 Hej,
Jag såg att Periscope nu raderat live-videon som Torbjörn tog. Jag har lyckats spara dessa videos, vill ni att jag lägger upp dem på vår kanal på YouTube?

Avatar Fallback

Re: Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

Martin Sander  
#384158 Ja, gör gärna det. Jag lyckades aldrig se periscopefilmerna.

Avatar Fallback

Re: Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

Hema  
#384169 Kanske räcker med den andra? För den första kanske inte alla är så sugen att ha där? Bara en tanke..

Användarvisningsbild

Re: Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

stegmaster  
#384194 Visst, det vore fint det, even om man såg dom live. 8)
Men kommer det inte några "riktiga" filmer va det lider, som er tagen med en ordentlig kamera, eller minns jag fel???
Finns det "bara" dessa två mobilfilmar, eller har jag missat nåt???
Torbjörn laddede det ju upp mycket fina bilder, men lite mer video hadde ju vore trevligt.
Och som nån annan så, så vore det trevligt att få veta lite mer om vilka maskiner som fanns med

Användarvisningsbild

Re: Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

Fredrik Reuter  
#384215 Hej,
Absolut, det kommer mer film från träffen. Men vi börjar med reprisen av live-sändningen för de som vill.


Användarvisningsbild

Re: Användarträff för ägare av traktorprocessorer.

hlb  
#384239 Anton k, Stegmatarna kan Erre mycket mer om, och jag hämtade köttsoppa under delar av demon, så kan Erre skriva lite vore det bra. Hypro 755 svänger från båda hållen och är en mycket kraftig maskin. Hypro 450 utan kran visades med en rutinerad förare. Hör fart när trädet väl är i maskinen. Hypro 450 XL med 6 mkran och dubbelmontage. Hög/låg hastighet (3 resp 5 m/s) Pensionärer hinner bara med i den låga hastigheten. Kranen är bra att dra in sista meterna, styra viren med kranspetsstyrning samt mest för att placera riset på vägen bakom dig. På myren demades bärighet och hurman klarade träd som låg i fel riktning, Kranstyrning, enepinnen för trädskydd och att köra frän toppändan på trädet. (Man får mer grenar på sig och kan inte mäta längd lika fint.
Kedjeröjsågar Stihl 130 och Husqvarna 535 demonstrerades i skräpskog med lysande resultet. (Kan Erre köra så med 39 graders feber, så måste det vara lätt för en pensionär.) Kapning med trimmad 346 (Härligt ljud och vilken effekt) och 550. Impad över 550 som var i stort sett lika snabb.
Den mesta infon var trots allt i alla små grupper som bildades spontant överallt.
Skall kolla pris på vattenskurna kranspetsstyrningar i nylatron för de som är intresserade.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).