lör 26 mar 2016, 14:03#383563
halvproffs skrev:På Caddyn och på hästtransporten är bult som ska skruvas in i bromsskivorna. Tycker att det är ett elände att med en arm trycka fälgen mot skivan och med den andra försöka rotera hjulet ganska exakt så man hittar rätt hål för bultarna. Tycker att det är ett jävla system motför att ha pinnbultar från skivan som på gamla Volvo. Vet inte hur det är på nyare. Är nog väldigt få som klarar att byta hjul vid väg. Tänk er att ligga på rygg under Caddyn när det säkert är mörkt och försöka få bort ett fastrostat hjul under bilen. Vi kanske borde ha en tråd om den mest idiotiska konstruktionen någonsin. Inte undra på att psykena är överbelagda. Vi gjorde klart Gävle Energis till och ombyggnad i höstas och det var det mest idiotiska byggnation jag varit med om. Hörde att min förra arbetsgivare är där och bygger om nu. River spritt nya delar.
Bara därför skrev jag en dikt som började och slutade så här; Detta hus, har ritats i ett rus, av alkohol, som dom inte tål...................................................................................................................................................................... Vett o sans, finns det någonstans?
Vågade dock inte ställa in skivan i byggnaden. Verkan fick även ett mejl om att vi inte fick kritisera byggnationen. Lågt i tak där.
Jag är helt enig angående reservhjul oskyddat hängandes under bilen, det är bara dumt, men en riktigt balja det är grejer.
Angående muttrar vs. skruvar, så jag lite splittrad. På min Subaru har jag muttrar, men tycker inte det är direkt mycket enklare än vad det har varit på de BMW jag haft (som kör med skruv). Möjligtvis kanske något på framhjulet som inte gick att låsa, så det ville snurra med när man skulle passa in.. (4wd is the shit) Dock ska det medfölja en styrpinne (med BMW) som man sätter i navet så att hjulet kommer rätt, dock inte använt. En större fördel med att använda skruvar är att det blir enklare att rengöra anläggningsytan och man kanske i större grad också gör så, när det inte är några gängstänger ivägen. Efter rengörning, så ögonmottar jag hur det översta hålet sitter på navet och försnurar hjulet så det skall passa och sedan brukar det rätt ofta bli rätt bra. Sedan så känns det enklare att byta en skruv än en hel gängstång om man skulle råka dra av.
Det där med idiotiska ombyggnationer kan man få gråa hår över. Vet ett ställe som försöker spara sig in i framtiden och när det äntligen väl blev läge för ombyggnation, ja då väljer de en lösning som kommer leda till ökad tillverkingskostnad... Folk där kan visst prata om det, men alla som ska vara ansvariga litar visst på någon annan eller säger att de bara att de fokuserar på just de få förbättringspunkter de har fått till sig. Helheten då? Ja sådant är inte roligt att höra. Fast i ditt fall så verkar det ju gett extrajobb.
//Henke månskensskogsbonde